VSSR 2009
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
VSSR 2009
VSSR on taas käynnissä. Tänä vuonna lupa saaren kiertämiseen evättiin aivan viime hetkellä. Mutta kukas se siinä:
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Suu ... on+050.jpg
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Suu ... on+050.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
No niin, tämäkin on nyt nähty, takana kaksi yötä kolealla Suomenlahdella. Olin kisassa gastina LYS4 luokassa, Antin veneessä Goldie (Guy33).
Lähdettiin ihan mielenkiinnosta mukaan, veneen omistajat Antti ja Katja sekä minä oltiin ensikertalaisia VSSR:ssä, lisäksi mukana oli Janne joka oli ollut mukana muutaman kerran aikaisemmin.
Tunnelma ennen lähtöä Haukilahden satamassa oli hieno. Satama oli tupaten täynnä, muiden kylkiin mahduttiin silti ja viereisistä veneistä auliisti autettiin köysien kiinnityksessä (sama kun toimisi aina saariston satamissakin
).
Sen sijaan järjestäjien tiedottamiset muuttuneesta radasta eivät sujuneet ihan kympin arvoisesti. Ensin käskettiin hakemaan uudet purjehdusohjeet ja vasta myöhemmin, kun melkein kaikki oli jo ehtineet siirtymään lähtöalueelle, kerrottiin että lähtökin on lykätty ja kipparikokous uusitaan. Se lykkäys olisi voitu tiedottaa saman tien, oltaisiin vältetty edestaas ajelu.
Vähän sekavissa tunnelmissa päästiin sitten lähtöön. Ajattelin, että kun me kisattiin 'turistiluokassa' (LYS4) ja rata oli 150mpk pitkä, ottaisivat veneet lähdön vähän rauhallisemmin. Vielä mitä, ihan samanlaista kapinointia ja huutelua se oli kuin ratakisoissakin.
Hramtsowin tutkamerkille asti päästiin spinnulla, mistä käännyttiin kohti itää. Kohta alkoi olla jo aika pimeää eikä spinnulla ajo sivutuulessa oikein tahtonut sujua, otettiin siis spinnu alas, mikä oli sitten yllättävän vaikeaa lähes pimeässä. Muilla veneillä nähtiin ihan samanlaisia ongelmia ja sinä yönä useampikin spinnu sai merivesipesun.
Koko yö sitten paineltiin sivutuulessa kohti Kotkaa. Fleetti nähtiin pitkänä kulkuvalojen helminauhana. Hyvä niin, muuten navigointi yöllisellä merellä ilman plotteria olisi ollut haastavaa. Purjehduksellisesti keli oli hieno, nukkuminen ja vessassa käynti oli sitten vaikeampaa. Tunnelmaa latisti lähes jatkuva vesisade ja aivan h*lvetin kylmä ilma. Ohi kulkevissa 'raaseriluokan' veneissä miehistöt näytti meille asenne-esimerkkiä hengaamalla laidalla läpi yön. Mahtaa niille pojille tuon keikan jälkeen sauna ja uni kelvata.
Suursaari nähtiin sitten vain horisontissa, merivartioston laivan vielä varmistellessa ettei kukaan innostu menemään liian lähelle. Harmin paikka, saaren profiili oli hyvin mielenkiintoinen ja sen olisi mieluusti nähnyt lähempääkin.
Guy33 tuntui ihan liukkaasti purjehtivalta veneeltä. Vene ei reagoinut trimmeihin läheskään niin herkästi kuin FE. Välillä tuntui siltä, että vene päätti mitä vauhtia mennään, ei trimmaaja. Kaikki manööverit eivät sujuneet ratakisanopeudella, suurimpana syynä Guyn babystaagi johon valtavan kokoinen (vrt FE) genoa mielellään kietoutui vendoissa. Pitkässä kisassa manööverejä tuli kuitenkin aika vähän, yksi halssi saattoi kestää tuntitolkulla.
Sään lukemisessa varmaan aiheutui suuria eroja. Meillä ei tästä asiasta ollut hajuakaan. Lisäksi puuttui kokemus ('siinäjasiinä tuulee aina'). Kun koko kisa purjehdittiin kaunana rannasta, ajateltiin ettei saarten vaikutusta tarvitse huomioida. Forecan venesääennuste näytti rannikon läheisyyteen hienoisesti suotuisampaa tuulensuuntaa kuin avomerelle. Sen mukaan mentiin - tulimme aika pohjoisessa takaisin. Fleetti levisi tässä vaiheessa koko Suomenlahden leveydelle. Olisi kiva tietää, mikä oli reitinvalintamme vaikutus lopputuloksiin.
Paluumatkalla alkoi jo vähän puuduttaa koko touhu, takaisintulo tuntui kestävän ikuisuuden eikä kisatunnelma tahtonut säilyä koska oltiin merellä melkolailla yksin. Ekana yönä sain nukuttua 3 tuntia, toisena tunnin, joten purjehdusta sai ihan riittävästi yhdelle viikonlopulle. Maaliin tultiin koko lailla häntäpäässä, kello kuuden jälkeen sunnuntaiaamuna. Tuulen moinaaminen aamuyöstä venytti jälkipään tuloshaitaria. Vaikka mitään odotuksia sijoittumisen suhteen ei ollut, niin silti jäi vaikutelma, että kilpailun taso oli yllättävän korkea.
Opittua:
- Yöllä merellä on todella kylmä, pilkkihaalari ei ole lainkaan liioittelua
- Kuivia sukkia kannattaa olla mukana todella paljon tai sitten pitää satsata villasukkiin tms. Tennissukka kastuu heti kun sen laittaa märkään purkkariin tai saappaaseen.
- Kunnon termarimuki pitää olla, rommitoti jäähtyy pahvimukissa välittömästi.
- Jos kisassa haluaa menestyä, lepovuorot kannattaa käyttää lepäämiseen, ei jutusteluun. Väsymys varmasti vaikutti venevauhtiimme paljon viimeisen 12 tunnin aikana.
- Pitänee keksiä joku sivistynyt tapa saada kofeiinia, koska murukahvissa sitä on niin vähän (energiajuomiin en haluaisi koskea)
Lähdettiin ihan mielenkiinnosta mukaan, veneen omistajat Antti ja Katja sekä minä oltiin ensikertalaisia VSSR:ssä, lisäksi mukana oli Janne joka oli ollut mukana muutaman kerran aikaisemmin.
Tunnelma ennen lähtöä Haukilahden satamassa oli hieno. Satama oli tupaten täynnä, muiden kylkiin mahduttiin silti ja viereisistä veneistä auliisti autettiin köysien kiinnityksessä (sama kun toimisi aina saariston satamissakin

Sen sijaan järjestäjien tiedottamiset muuttuneesta radasta eivät sujuneet ihan kympin arvoisesti. Ensin käskettiin hakemaan uudet purjehdusohjeet ja vasta myöhemmin, kun melkein kaikki oli jo ehtineet siirtymään lähtöalueelle, kerrottiin että lähtökin on lykätty ja kipparikokous uusitaan. Se lykkäys olisi voitu tiedottaa saman tien, oltaisiin vältetty edestaas ajelu.
Vähän sekavissa tunnelmissa päästiin sitten lähtöön. Ajattelin, että kun me kisattiin 'turistiluokassa' (LYS4) ja rata oli 150mpk pitkä, ottaisivat veneet lähdön vähän rauhallisemmin. Vielä mitä, ihan samanlaista kapinointia ja huutelua se oli kuin ratakisoissakin.
Hramtsowin tutkamerkille asti päästiin spinnulla, mistä käännyttiin kohti itää. Kohta alkoi olla jo aika pimeää eikä spinnulla ajo sivutuulessa oikein tahtonut sujua, otettiin siis spinnu alas, mikä oli sitten yllättävän vaikeaa lähes pimeässä. Muilla veneillä nähtiin ihan samanlaisia ongelmia ja sinä yönä useampikin spinnu sai merivesipesun.
Koko yö sitten paineltiin sivutuulessa kohti Kotkaa. Fleetti nähtiin pitkänä kulkuvalojen helminauhana. Hyvä niin, muuten navigointi yöllisellä merellä ilman plotteria olisi ollut haastavaa. Purjehduksellisesti keli oli hieno, nukkuminen ja vessassa käynti oli sitten vaikeampaa. Tunnelmaa latisti lähes jatkuva vesisade ja aivan h*lvetin kylmä ilma. Ohi kulkevissa 'raaseriluokan' veneissä miehistöt näytti meille asenne-esimerkkiä hengaamalla laidalla läpi yön. Mahtaa niille pojille tuon keikan jälkeen sauna ja uni kelvata.
Suursaari nähtiin sitten vain horisontissa, merivartioston laivan vielä varmistellessa ettei kukaan innostu menemään liian lähelle. Harmin paikka, saaren profiili oli hyvin mielenkiintoinen ja sen olisi mieluusti nähnyt lähempääkin.
Guy33 tuntui ihan liukkaasti purjehtivalta veneeltä. Vene ei reagoinut trimmeihin läheskään niin herkästi kuin FE. Välillä tuntui siltä, että vene päätti mitä vauhtia mennään, ei trimmaaja. Kaikki manööverit eivät sujuneet ratakisanopeudella, suurimpana syynä Guyn babystaagi johon valtavan kokoinen (vrt FE) genoa mielellään kietoutui vendoissa. Pitkässä kisassa manööverejä tuli kuitenkin aika vähän, yksi halssi saattoi kestää tuntitolkulla.
Sään lukemisessa varmaan aiheutui suuria eroja. Meillä ei tästä asiasta ollut hajuakaan. Lisäksi puuttui kokemus ('siinäjasiinä tuulee aina'). Kun koko kisa purjehdittiin kaunana rannasta, ajateltiin ettei saarten vaikutusta tarvitse huomioida. Forecan venesääennuste näytti rannikon läheisyyteen hienoisesti suotuisampaa tuulensuuntaa kuin avomerelle. Sen mukaan mentiin - tulimme aika pohjoisessa takaisin. Fleetti levisi tässä vaiheessa koko Suomenlahden leveydelle. Olisi kiva tietää, mikä oli reitinvalintamme vaikutus lopputuloksiin.
Paluumatkalla alkoi jo vähän puuduttaa koko touhu, takaisintulo tuntui kestävän ikuisuuden eikä kisatunnelma tahtonut säilyä koska oltiin merellä melkolailla yksin. Ekana yönä sain nukuttua 3 tuntia, toisena tunnin, joten purjehdusta sai ihan riittävästi yhdelle viikonlopulle. Maaliin tultiin koko lailla häntäpäässä, kello kuuden jälkeen sunnuntaiaamuna. Tuulen moinaaminen aamuyöstä venytti jälkipään tuloshaitaria. Vaikka mitään odotuksia sijoittumisen suhteen ei ollut, niin silti jäi vaikutelma, että kilpailun taso oli yllättävän korkea.
Opittua:
- Yöllä merellä on todella kylmä, pilkkihaalari ei ole lainkaan liioittelua
- Kuivia sukkia kannattaa olla mukana todella paljon tai sitten pitää satsata villasukkiin tms. Tennissukka kastuu heti kun sen laittaa märkään purkkariin tai saappaaseen.
- Kunnon termarimuki pitää olla, rommitoti jäähtyy pahvimukissa välittömästi.
- Jos kisassa haluaa menestyä, lepovuorot kannattaa käyttää lepäämiseen, ei jutusteluun. Väsymys varmasti vaikutti venevauhtiimme paljon viimeisen 12 tunnin aikana.
- Pitänee keksiä joku sivistynyt tapa saada kofeiinia, koska murukahvissa sitä on niin vähän (energiajuomiin en haluaisi koskea)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kiitos Kalevi yhteenvedosta. Loppupäätelmät ovat arvokkaita. Paitsi että sen sijaan että on paljon vaihtovaatteita, kannatta ehdottomasti pysyä kuivana. Itse ostin tarjoustalosta sade-asun 24,90¤, jolla nyt viimeistään tuollaisessa sateisessa ja ylitsevyöryvässä aallokossa pysyy kuivana. Tuollaiseen kisaan lähtisin matkaan saappaat jalassa, ne olisivat päällä maaliin asti. Jos tulee liian kuuma, olen ollut sitten paljasjaloin.
Lepovuorojen aikana pitää nukkua, mutta pakkonukkuminen (mahd. isossa aallokossa) kisan ollessa päällä on vähintäänkin haastava tehtävä. Ainakin allekirjoittaneelle. Itse kaadun saappaat jalassa sitten joskus. Pone on miehistössämme se, joka on tuota aina painottanut (GR:änkin purjehtinut), ja on pystynyt lepäämäänkin. Itselläni adrenaaliinitaso liian korkealla siihen.
Apteekista saa koffeiinitabletteja. Kannattaa kuitenkin tutustua ISAF:in antidoping-codeen, RSS:stä löytyy. Jos kahvia haluaa, kannatan ehdottomasti "pressomallisen" keittimen hankkimista. Viimeksi löytyi rosterinen kaksoiseinämäinen sellainen ikeasta alle 30¤. Siihen mätätään pannukahvia ruokalusikka/dl, ja kiehuvaa vettä päälle. Tämä tehtävä ei ole kovin vaativa merenkäynnissäkään. Odotetaan pari minuuttia ja painetaan sihti pohjaan, jonka jälkeen kahvi on valmis nautittavaksi.
Lepovuorojen aikana pitää nukkua, mutta pakkonukkuminen (mahd. isossa aallokossa) kisan ollessa päällä on vähintäänkin haastava tehtävä. Ainakin allekirjoittaneelle. Itse kaadun saappaat jalassa sitten joskus. Pone on miehistössämme se, joka on tuota aina painottanut (GR:änkin purjehtinut), ja on pystynyt lepäämäänkin. Itselläni adrenaaliinitaso liian korkealla siihen.
Apteekista saa koffeiinitabletteja. Kannattaa kuitenkin tutustua ISAF:in antidoping-codeen, RSS:stä löytyy. Jos kahvia haluaa, kannatan ehdottomasti "pressomallisen" keittimen hankkimista. Viimeksi löytyi rosterinen kaksoiseinämäinen sellainen ikeasta alle 30¤. Siihen mätätään pannukahvia ruokalusikka/dl, ja kiehuvaa vettä päälle. Tämä tehtävä ei ole kovin vaativa merenkäynnissäkään. Odotetaan pari minuuttia ja painetaan sihti pohjaan, jonka jälkeen kahvi on valmis nautittavaksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Mullakin oli saappaat, mutta kun ne oli olleet jalassa tuntikausia, jalat oli silti niin märät, että saappaiden sisällä tunsi lammikon. Ilmeisesti ihmisestä haihtuu vettä vaikka ei suoranaisesti hikoilekaan, ja kumisaappaasta tuo vesi ei pääse mihinkään (paitsi siihen sukkaan).harald wrote:Tuollaiseen kisaan lähtisin matkaan saappaat jalassa, ne olisivat päällä maaliin asti.
Jos kahvia haluaa, kannatan ehdottomasti "pressomallisen" keittimen hankkimista. Viimeksi löytyi rosterinen kaksoiseinämäinen sellainen ikeasta alle 30¤.
Pressokeittimiä mekin ollaan käytetty (myös kotona) mutta ne on aina menneet veneessä rikki. Jos toi mallia Ikea on kokorosterinen niin pitää käydä hakemassa.
Kuivanapysyminen on A jo O mutta itse tuon kisan muutaman kerran ajaneena sanoisin että jos vehkeet on kunossa niin vaihtovaatteita ei niinkään tarvitse. Kaikki mikä haiskahtaakin puuvillallata jätetään kotiin ja päälle puetaan vain keinokuitua. Mulla oli samat vaatteet koko reissun eikä vaatteiden kosteus vaivannut. Alinna Craft:n alusasu, pitkät kalsarit ja pitkähihainen aluspaita, sen päällä venemessuilta "fleece-myyjältä"Matterhorn? ostettu välikerraston microfleece + fleece-rotsi ja päällimmäisenä gore sadevehkeet, jalassa jotkut keinokuitusukat+saappat. Nukkumaan mennessä, mikäli se tehdään ruffissa eikä kannella (joka toimii väsyneenä yllättävän hyvin) saappaat ja rotsi pois niin kuivuu ne viimeisetkin kosteudet.harald wrote:Paitsi että sen sijaan että on paljon vaihtovaatteita, kannatta ehdottomasti pysyä kuivana.
//Tomppa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä juuri noin. Puuvillat jää kotiin. Fleece-sukat olis varmaan poikaa?
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Puke ... A4ss%C3%A4
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Puke ... A4ss%C3%A4
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Oho, taisin siteerata tota FEWiki-juttua vaikka en ollut sitä lukenut, puhuin vain omasta kokemuksesta. No, sehän vain tukee tuota artikkelia. Ensimmäisen lauseen (Tämä artikkeli kertoo millä pärjää muutaman tunnin purjehduksessa jos ilman lämpötila lähentelee nollaa. ) "muutaman tunnin" voisi toki jättää kokonaan pois, kyllä samoilla eväillä pärjää pitempäänkin.harald wrote:Kyllä juuri noin. Puuvillat jää kotiin. Fleece-sukat olis varmaan poikaa?
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Puke ... A4ss%C3%A4
//Tomppa
PS. miehistö kiitti uutta Webastoa ja minä kiitän foorumia/ täällä webastoa suositellet. On se vaan mukavaa kun ruffissa on 22 astetta kun ulkona on 5.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Joo ja samaan voisi lisätä, että ohjeita kannattaa noudattaa kaikilla yönyli reissuilla. Joku saattaisi olettaa, että vaikkapa VSSR purjehditaan kesäisissä olosuhteissa, koska kalenterin mukaan on kesä ja juhannukseen on aikaa kaksi viikkoa.toxi wrote:Oho, taisin siteerata tota FEWiki-juttua vaikka en ollut sitä lukenut, puhuin vain omasta kokemuksesta. No, sehän vain tukee tuota artikkelia. Ensimmäisen lauseen (Tämä artikkeli kertoo millä pärjää muutaman tunnin purjehduksessa jos ilman lämpötila lähentelee nollaa. ) "muutaman tunnin" voisi toki jättää kokonaan pois, kyllä samoilla eväillä pärjää pitempäänkin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuossa on muuten First 31.7 veneitten trackit VSSR LYS3 kisasta:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=59
Trackit tuotettu yhteistyössä First31.7, FE83 ja H-vene.net purjehtijoiden kanssa. Kiitos vielä digimestalle laitteiden kimppahankinta-tarjouksesta!
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=59
Trackit tuotettu yhteistyössä First31.7, FE83 ja H-vene.net purjehtijoiden kanssa. Kiitos vielä digimestalle laitteiden kimppahankinta-tarjouksesta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020