vesipintojen kevätkäsittelystä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

vesipintojen kevätkäsittelystä

Post by topi »

Nyt kun olisi jo korkea aika saada fene vesille, mietityttää aloittelijaa kovasti, mitä pohjalle ja kölille pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä mitään. Konsultoin naapuriveneen omistajaa, ja pohjaani/köliäni tarkasteltuaan totesi vain, että itse ei tekisi mitään, muuta kuin ehkä maalaisi kölin ruostesuojamaalilla (Ferrexillä?) tai jotain. Kerroin hänelle, että edellinen omistaja sanoi, että pohjaan oli juuri aikaisemmin vedetty uudet primerit. Mikä tämän primerin funktio on ja kuinka kauan tehty primer-kerros voi toimia veneen pohjassa? Voiko käyttää samaa pintakäsittelyä (esim. sitä primeriä) sekä lasikuitupohjaan että köliin? Ovat kuitenkin täysin eri materiaaleja joten maalaisjärki sanoisi että ei.

Vielä sellainen pikkuseikka, että seuramme satama on Oulujoen suistossa ja siispä veneemme lilluvat aina parkissa ollessaan täysin suolattomassa vedessä. Tämä ehkä vaikuttaa siihen, että monet seurassa eivät edes tunnu välittävän ötökänestomyrkyistä. Itse olen suuntaamassa kesällä eteläiselle Itämerelle, joten näkit tulevat olemaan ongelma.
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Hempelin sivuilta löytyy hyvää tietoa, mm.veneenhoito-opas. Jos primeri on uusi ja kunnossa, ei tarvitse kuin vetää antifoulingmaali päälle. Onko kölistä tullut ruoste läpi? Jos on, niin voit puhdistaa laikalla ruosteiset kohdat ja vetää primerin niihin kohtiin ja sen päälle antifouling. Tietysti ennenpitkää se, tai koko pohja vaatii perusteellisemman kunnostuksen. Ei se antifoulingmaali mitenkään välttämätön ole, varsinkin jos voi pohjan pestä kesken kauden. Ferrexi vedetään ymmärtääkseni puhtaalle metallille joten sitä en sotkisi tähän soppaan.


http://www.hempel.fi/internet/IneFIC.ns ... %20NET.pdf
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hempelin ohje on hyvä lähtökohta, kunhan muistaa että se on suunnattu Hempelin tuotteille. Ferrex kuuluu traktoreille, ei veneille.

Epoksi tarttuu "mihin vaan" ja on kemikaali- sekä vesitiivis. Primeri muodostaa kosteussulun sekä lasikuidulle että raudalle. Samalla primeri tarjoaa pinta- ja myrkkymaaleille tartuntapohjan. Jos primeri on epoksia niin sen kestävyys lienee viisi-kymmenen vuotta jos on hyvin tehty.

Onko kellään suositusta kirjalle aloittavalle veneomistajalle, joka käsittelisi näitä asioita? Itse olen muistaakseni pärjännyt Hempelin manuskoilla erittäin pitkälle, mutta jotain muuta näkökulmaa jos olisi hyvä saada.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Sanokaapas vielä mullekkin, mitä köliprojektin pintaa pitäisi laittaa.

Köli oli kokonaan paljaana. Pohjalla on raudan päällä epoksiprimeria muutamia kerroksia. Tämän päällä on epoksihartsista ja mikropalloista tehtyä kittiä, mutta mitä tämän jälkeen?

Maalasin kittauksen päälle yhden kerroksen primeria. Onko mitään tarvetta kasvattaa kalvoa useilla primerikerroksilla ennen myrkkyä. Kalvopaksuus tietty kasvaa, mutta toisaalta allahan on jo parhaimmillaan muutaman millin epoksikerros, minkä ei kai pitäisi läpäistä vettä (ja jos läpäisee niin allahan on uusi primerikerros ennen rautaa.

Eli hionko vain sileäksi ja myrkyt päälle, vai?

Jos maalikauppiaalta kysyy, niin kerroksia pitäisi varmaan laittaa vielä koko joukko...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En pitäisi tarpeellisena kasvattaa kalvonpaksuuksia enää. Rauta lienee jo suojattu (hapotitko?), ja mikropallojen aukihiotut osat on myös suljettu primerikierroksella. Korkeintaan hioisin P240 tjms ja maalaisin tartuntakerroksen johon vielä nahkeana mrkyt päälle, mikäli maalinvalmistaja näin suosittelee. Tuo lienee kuitenkin hifistelyä, sillä ainakaan omasta veneestä ei maali ole koskaan irronnut vaikka sitä hard racingiä on ihkaoikealla tärpätillä jatkettu ja maalattu suoraan kiillotettun kölin päälle. Ei se ole irronnut vaikka sitä olisi jo vähän toivottukin jopa.

Ainoa tapaus, jossa itse kasvattaisin kalvonpaksuuksia, on hiontavarana kasvattaminen niin että kölin saa tarvittaessa/halutessa hiottua aivan peiliksi.

Tarkoitus on siis a) suojata rauta, b) suojata kitit/mikropallot ja c) tarjota hyvä tartunta myrkylle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Näin vähän ajattelinkin.

Ja joo, rauta on ollut piilossa jo jonkin aikaa. Tossa hommassa ruostetta on melkein mahdoton saada pois ja köli ruostuu lisäksi uudelleen ihan silmissä. Puhdistusvälineinä käytin rälläkkää ja nauhahiomakonetta. Lopuksi CRC happo päälle ja sitten primeri kerrokset. Toivon hartaasti, että se kestää muutaman vuoden, sen verran iso homma tuo on.

Taidan vain kevyesti hioa primerin ja katsoa vaatiiko sen enempää toimenpiteitä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä tuolla menetelmällä on charlotta köli kestänyt muutaman vuoden jo, mitä nyt parista paikasta puskee läpi. Nämä ovat tosin helpompia korjata sillä naapurissa on oikea muoto antamassa osviittaa täytöstä ja menetelmä on jo niin harjaantunut työntekijöihin että he tekevät homman vaikka vasemmalla kädellä toinen silmä ummessa ulkomuistista oikein.

Virhe minkä tein kuin korjasin ensimmäisen kukan (huokoinen alue kölin raudassa) oli että jätin tuon hapottamisen väliin. Ei olisi pitänyt, vaan nyt pitää taas aukaista yhdenkäden rälläkällä syvästi, hapottaa kunnolla ja sitten taas peittää kohta epoksikerroksilla ja kitillä. Onneksi perusmuoto on kunnossa niin viivottimella voi siirtää muodon paikattavaan kohtaan.

Ei taida Mariko päästä FE-sprintiin? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

vesipintojen kevätkäsittelystä

Post by topi »

Varjo wrote:Hempelin sivuilta löytyy hyvää tietoa, mm.veneenhoito-opas. Jos primeri on uusi ja kunnossa, ei tarvitse kuin vetää antifoulingmaali päälle. Onko kölistä tullut ruoste läpi? Jos on, niin voit puhdistaa laikalla ruosteiset kohdat ja vetää primerin niihin kohtiin ja sen päälle antifouling. Tietysti ennenpitkää se, tai koko pohja vaatii perusteellisemman kunnostuksen. Ei se antifoulingmaali mitenkään välttämätön ole, varsinkin jos voi pohjan pestä kesken kauden. Ferrexi vedetään ymmärtääkseni puhtaalle metallille joten sitä en sotkisi tähän soppaan.


http://www.hempel.fi/internet/IneFIC.ns ... %20NET.pdf
Jos ymmarsin yllaolevan oikein, niin kolia voi siis kasitella "tilkkutakkina"? Suurin osa kolin pinnasta on ihan hyvannakosta vielakin, ehka pikkuisen ruoste alkanut kukkia, mutta eikohan se viela toisen vuoden mene, kommentoi naapuriveneen kaveri. Sen sijaan osa valkoisesta maalista ihan kolin alareunasta on hioutunut pois (pari hiekkapohjakosketusta, naas). Voinko vain peittaa nama alueet hionnan jalkeen primerilla ilman suurempia ongelmia?
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: vesipintojen kevätkäsittelystä

Post by FE-Sillanpää »

topi wrote: Jos ymmarsin yllaolevan oikein, niin kolia voi siis kasitella "tilkkutakkina"? Suurin osa kolin pinnasta on ihan hyvannakosta vielakin, ehka pikkuisen ruoste alkanut kukkia, mutta eikohan se viela toisen vuoden mene, kommentoi naapuriveneen kaveri. Sen sijaan osa valkoisesta maalista ihan kolin alareunasta on hioutunut pois (pari hiekkapohjakosketusta, naas). Voinko vain peittaa nama alueet hionnan jalkeen primerilla ilman suurempia ongelmia?


Tässä on 10 vuotta tilkkutäkkikäsittelykokemusta takana ja kyllä se toimii. Ei niitä rautakölin ehjiä kohtia kannata alkaa hiomaan, jos ei ehdottomasti halua kovasti hifistellä. Meillä aikainen laskuajankohta on aina painanut enemmän kuin kaloille tarjottavat näköalat.

Kumma vain, että syksyllä nostaessa köli näyttää melko hyvältä, mutta syys-talvisateiden jälkeen kukinta on voimakasta, jopa puolen herneen kokoisia ruostepalleroita! Pitäisiköhän syksyisin tehdä jotain?

Kölin alaosan työläs käsittely aiheuttaisi vain pahan mielen seuraavassa pohjakosketuksessa. Siispä jätän sen kokolailla oman onnensa nojaan. Siitä on sentään metri matkaa lujitemuoviosiin, joilla vasta on merkitystä vedenpitävyysmielessä.

Mutta entä sinkkianodien laitto? Kannattaisiko kokeilla? Näin juuri Winberg&Winbergillä purkkarin, jossa anodeita oli lukuisia kölissä eri kohdissa. Olisi kiva kuulla tehosta kokemuksia. Entä vaikuttaisiko se kovasti vauhtiin?
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Re: vesipintojen kevätkäsittelystä

Post by topi »

FE-Sillanpää wrote:
topi wrote: Jos ymmarsin yllaolevan oikein, niin kolia voi siis kasitella "tilkkutakkina"? Suurin osa kolin pinnasta on ihan hyvannakosta vielakin, ehka pikkuisen ruoste alkanut kukkia, mutta eikohan se viela toisen vuoden mene, kommentoi naapuriveneen kaveri. Sen sijaan osa valkoisesta maalista ihan kolin alareunasta on hioutunut pois (pari hiekkapohjakosketusta, naas). Voinko vain peittaa nama alueet hionnan jalkeen primerilla ilman suurempia ongelmia?


Tässä on 10 vuotta tilkkutäkkikäsittelykokemusta takana ja kyllä se toimii. Ei niitä rautakölin ehjiä kohtia kannata alkaa hiomaan, jos ei ehdottomasti halua kovasti hifistellä. Meillä aikainen laskuajankohta on aina painanut enemmän kuin kaloille tarjottavat näköalat.

Kumma vain, että syksyllä nostaessa köli näyttää melko hyvältä, mutta syys-talvisateiden jälkeen kukinta on voimakasta, jopa puolen herneen kokoisia ruostepalleroita! Pitäisiköhän syksyisin tehdä jotain?

Kölin alaosan työläs käsittely aiheuttaisi vain pahan mielen seuraavassa pohjakosketuksessa. Siispä jätän sen kokolailla oman onnensa nojaan. Siitä on sentään metri matkaa lujitemuoviosiin, joilla vasta on merkitystä vedenpitävyysmielessä.

Mutta entä sinkkianodien laitto? Kannattaisiko kokeilla? Näin juuri Winberg&Winbergillä purkkarin, jossa anodeita oli lukuisia kölissä eri kohdissa. Olisi kiva kuulla tehosta kokemuksia. Entä vaikuttaisiko se kovasti vauhtiin?
Mikähän siinä on, etten minä löydä noita herneen kokoisia ruostepalleroita kölistä? Vissiin se kosteus jotenkin pääsee sulla etenemään jossain primerin ja raudan välisissä koloissa? Onkohan maali kenties kuivunut epätasaisesti tai hitaasti?

Laitan parit kuvat kölistäni, niin voidaan vertailla. Ajattelin etten tee tuolle rungon ja kölin väliselle saumalle yhtään mitään, koska se ei näytä erityisen ruosteiselta. Sen sijaan tuohon kölin alaosaan voisin hioa ruosteen pois ja vetää primerikerroksen. Pakko myöntää, etten tiedä raudan pintakäsittelystä yhtään mitään.


Image

Image

Image
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Eihän tuo ihan kauhean pahalta näytä. Ei muuta kuin maali päälle ja veteen. Syksy lähestyy.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Vesipinnoista puheenollen tuli katsottua miltä meidän soutuveneen pohja näyttää n. kuukauden vesilläoloajan jälkeen ja näky oli aika karmea, koko pohja oli millin paksuisen epämääräisen kasvuston peitossa ja vaikka tämä mömmö lähtee pois ihan kevyestikin hankaamalla, niin...

Kyseessä siis normaali muovipohjainen soutuvene (Terhi385) ilman mitään myrkkyjä yms. Eli nopeasti kasvustoa tulee, vaikka vesi on kylmää jne. Myrkkymaali kai blokkaa suurimman osan tuosta, mutta uimareissuksi kyllä menee ensi viikolla.
Post Reply