Kölin mallikaaret ja niiden profiili

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Kölin mallikaaret ja niiden profiili

Post by mihor »

Moi !

Koli oli niin pahasti ruosteessa, että asialle oli nyt pakko tehdä jotain. Kilkutin vanhat pakkelit pois ja pinta on nyt alustavasti putsattu ja odottaa lämpimämpiä kelejä siistimistä ja maalausta varten.

Kun hommaan kerran ryhtyi, niin ajattelin myös yrittää saada kölin edes jotenkin suunnittelumittoihin. Rannassa sattumalta sain käsiini muovikalvosta leikatut shabluunat FE83 mallikaarille. Nämä mallit saattavat olla Entertainmentin peruja, mutta en tiedä.

Piirsin shabluunalla ylimmän kaaren (jänneväli oli 1720mm). Vertasin kaarta NACA 65A010 profiiliin ja yllätyin, miten paljon pulleampi mallikaaren tuottama profiili on verrattuna 65A010 profiiliin.

Tein vanerista piirustusten mukaisen A-A (1750mm) mallikaaren 65A010 profiililla ja piirsin kaarelle myös shabluunan mukaisen viivan.

Tekemäni mallikaari istuu oikeastaan yllättävän hyvin kölin pintaan. Vain kölin aivan etureuna on selvästi liian terävä. 80% takareunasta on jokseenkin täysin mallikaaren mukainen.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC04290

Jos taas vertaa köliä muovishabluunan tekemään profiiliin, täyttöä tarvitaisiin 10-15 mm käytännössä koko etummaisella puoliskolla ja myös takaosaan tarvitaisiin noin 5mm täyttöä.

Kysymykseni onkin, mitä profilia olette käyttäneet kölissä? Onko FE:le tehdyt mallikaaret alkuperäisten NACA profiilien mukaiset (ylhäällä 010, alhaalla 012, keskellä jotain siltä väliltä), vai onko niihin valittu joku muu paksumpi profiili?


T. Mikko
Guest

Post by Guest »

Menikö sulla kaarta sovittaessa varmasti mallikaaret kölin etu- ja takapuolelta yhteen vai jäikö mallikaari "irvistämään" edestä ja takaa? Kuvassa ei näy kuin toisen puolen kaari. Kaaren molemmat puoliskot pitää saada edestä ja takaa kiinni toisiinsa. Jos sun köli on esim. takareunastaan selvästi liian paksu, niin mallikaari asettuu vinoon ja saattaa näyttää siltä että pitäisi täyttää paljon. Mallikaari voi olla suunniteltu paljon ohuemmalle jättöreunalle, eli tuota kaarta käyttääksesi sun ei kuuluisi paklata täyttöä vaan ohentaa köliä esim. taka ja etureunoistaan. 010 profiili on nimittäin todella kapea, ihmettelen jos sopii paikalleen rälläköimättä. Mä tein Expressiin "mittatilausprofiilin" yhdistelemällä naca profiileita 63A012, 64A012 ja 65A012. Mittaa aluksi se kölin paksuimman kohdan paksuus muutamalta eri korkeudelta, niin saadaan semmonen perustaso, että katotaanko tässä 010 vain 012 profiileja vaiko jotain vieläkin paksumpaa. Lisäksi voit mitata jättöreunan paksuunen näillä kohdilla. Niitä voidaan sitten verrata noihin sabluunoihisi ja nähdään vähän paremmin mistä on kysymys.

Ville


Ville
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Joo, tossa vaiheessa oli vain yksi kaari valmiina. Tein tämän jälkeen myös toisen kaaren, jolloin kävi hyvin selväksi, että köli ei mahdu 65A010 kaarien sisään (on liian paksu n.40% kohdalla). Kasvatin profiilia pari kolme prosenttia ja nyt se suunnilleen mahtuu, mutta takareuna kantaa edelleen.

Teoriakin on vähän huteralla pohjalla. Miten tuo profiili itse asiassa pitäisi piirtää, jotta se menee oikein? 65A010:n jättöreunahan on huomattavan ohut (melkein terävä). Kölissä jättöreunasta tulee käytännössä varmaan 6-8mm(?) paksu. Meneekö homma teoriassa oikein kun piirtää kaaren kasvattamalla jänneväliä sopivasti, jotta jää "katkaisuvaraa" takareunaan. Eli laskea 1750mm jännevälin sijaan vaikka 1800mm pituudella. Vai miten?

Kaikkiaan tuo kaarien paikoilleen sovittamien on aika tuskaista hommaa (etenkin kun ei ole vielä kunnollisia telineitä). Tässä ei taideta päästä absoluuuttiseen totuuteen, joten taidan vain yrittää tehdä kölistä edes jotenkin symmetrisen ja tyytyä siihen.

-mikko
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Teoriakin on vähän huteralla pohjalla. Miten tuo profiili itse asiassa pitäisi piirtää, jotta se menee oikein? 65A010:n jättöreunahan on huomattavan ohut (melkein terävä).
Se on täysin terävä, ohenee nollaan.
Kölissä jättöreunasta tulee käytännössä varmaan 6-8mm(?) paksu. Meneekö homma teoriassa oikein kun piirtää kaaren kasvattamalla jänneväliä sopivasti, jotta jää "katkaisuvaraa" takareunaan. Eli laskea 1750mm jännevälin sijaan vaikka 1800mm pituudella. Vai miten?
No pitkän pähkäilyn jälkeen noin me se tehtiin, eli profiilin muoto kuvitellusti "jatkuu jonkun kymmenen senttiä kölin takareunan taakse".

Tuossa hiomisessa ja paklaamisessa on niin saatananmoinen homma, että kannattaa kyllä harkita profiilin tekemistä huolella. Paperilla sitä on vielä helppo paksuntaa tai ohentaa.

Vaihtoehto A: kuten me tehtiin Demokratiassa. Mittaat kölin kahdelta korkeudelta paikoista esim. 25 %, 50 %, 75 % ja 100 % (=jättöreuna) kaarenpituudesta ja tämä siis molemmin puolin. Lisäksi profiilin paksuimman kohdan paksuus ja paikka kaaren jänteellä. Noiden mittausten pohjalta ei ole kauhean vaikeaa tai suuri urakka suunnitella sellaista profiilia, joka on mahdollisimman hyvä, mutta ei vaadi kauhean paljoa rälläköintiä. Voin antaa pari vinkkiä, joiden pohjalta se suunnittelu hoituu ihan ekselillä, näin uskoisin kun olet jo onnistunut noita naca profiileita itse pyörittelemään. Tietysti voi lintsata niinkin paljon, ettei rälläköi mitään ja sovittaa kaaren nykyiseen pintaan. Mutta mielestäni on fiksua ottaa ne pahimmat vuorenhuiput pois, ettei köliä turhaan joudu paksuntamaan. Optimi olisi kuitenkin paljon ohuempi kuin nykyinen.

Vaihtoehto B: pistä mulle YV:llä meiliosoite, niin saat meidän profiilin pdf:nä. PDF:nä on tallella vain meidän ylempi profiili, jossa jättöreuna on jo todella leveä. Luulisi ettei ala sieltä ainakaan ahistamaan. Hyvällä tsäkällä tuo voisi sopia, onhan veneet suunnilleen samoihin aikoihin rakennettu. Jonkinlaisina CAD fileinä löytyy se jättöreunaltaan ohuempi alaprofiilikin.

Jos sen absoluuttisen totuuden kuitenkin suunnittelee ensin, niin väittäisin että siinä paklausvaiheessa pääsee sitten helpommalla ja/tai lopputulos on paljon parempi.

Me ei muuten käytetty kiinteitä kaaria ollenkaan, vaan leikattiin kaaret mattopuukolla kapalevystä. Ohjurit paklattiin summanmutikassa ja sitten pahvikaarta sovittamalla hiottiin oikeaan muotoon. Toimi ihan ok noinkin, emme siis missään vaiheessa rakentaneet mitään telinettä ja käyttäneet mallikaaria muotteina.

Ville

edit: ja tuo 65A010 on sitten se kaikkein extreemein profiili, että fe83:een haluaisit ehkä harkita 63 tai 64 sarjan profiilia. Antaa enempi anteeksi pinnamiehelle...
edit2: meidän profiili on itse asiassa yhdistelmä 63, 64 ja 65 sarjan profiileita ja hieman erilaisia paksuuksia. Noilla on lopulta aika helppo pelata, kun ensin käyttää noin 3 kuukautta pähkäilyyn;-). Mutta edelleen se sovittelu on helpompaa tietokoneella kuin paklaamalla... Meidän profiili analysoitiin aikanaan WB:n toimesta ja se on takuuvarmasti hyvä, optimoitu paitsi vauhti, myös rälläköintivaiva. Mutta jälkimmäinen pätee tietysti vain Albin Expressin köliin.
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Tuossa hiomisessa ja paklaamisessa on niin saatananmoinen homma, että kannattaa kyllä harkita profiilin tekemistä huolella. Paperilla sitä on vielä helppo paksuntaa tai ohentaa.
Näinhän se on. Työ on sen verran iso, että se oikeestaan pitäisi tehdä hyvin jos hommaan ylipäätään ryhtyy. Katsotaan mihin kärsivällisyys riittää.
Mittaat kölin kahdelta korkeudelta paikoista esim. 25 %, 50 %, 75 % ja 100 % (=jättöreuna) kaarenpituudesta ja tämä siis molemmin puolin. Lisäksi profiilin paksuimman kohdan paksuus ja paikka kaaren jänteellä. Noiden mittausten pohjalta ei ole kauhean vaikeaa tai suuri urakka suunnitella sellaista profiilia, joka on mahdollisimman hyvä, mutta ei vaadi kauhean paljoa rälläköintiä.
Tuo kuulostaa kyllä järkevältä lähestymistavalta. Taidan tehdä jotain vastaavaa. Noiden mallikaarien tekeminen on sinänsä aika helppoa ja kun itse tekee, tietää ainakin millä toleransseilla pelataan. Itseni tuntien taidan tosin päätyä ennemmin lisäämään pehmeää pakkelia kuin poistamaan kovaa rautaa...
meidän profiili on itse asiassa yhdistelmä 63, 64 ja 65 sarjan profiileita ja hieman erilaisia paksuuksia. Noilla on lopulta aika helppo pelata, kun ensin käyttää noin 3 kuukautta pähkäilyyn;-). Mutta edelleen se sovittelu on helpompaa tietokoneella kuin paklaamalla...
Tässä projektissa kaikkein mielenkiintoista onkin yrittää ymmärtää minkälainen köli on nyt ja ja toisaalta mihin muotoon pitäisi pyrkiä. Hiominen ei kuulosta ollenkaan niin hauskalta...

Täytyypä vertailla miten nuo 63, 64 ja 65 sarjalaiset eroavat toisistaan.

Me ei muuten käytetty kiinteitä kaaria ollenkaan, vaan leikattiin kaaret mattopuukolla kapalevystä. Ohjurit paklattiin summanmutikassa ja sitten pahvikaarta sovittamalla hiottiin oikeaan muotoon.
Jonkun pitäis rakentaa yksinkertainen kiskolla kulkeva jyrsin joka osais suoraan nakertaa oikean profiilin noihin summanmutikassa paklattuihin ohjureihin...


T. Mikko
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mihor wrote: Jonkun pitäis rakentaa yksinkertainen kiskolla kulkeva jyrsin joka osais suoraan nakertaa oikean profiilin noihin summanmutikassa paklattuihin ohjureihin...
T. Mikko
Tervehdys

Tuota, jos saisin ehdottaa. Kun olen viisaampia (lue ainakin laiskempia) kuunellut, niin paras tapa tehdä tuo ohjurikaari pakkelista kölin kylkeen on levittää pakkelia sopivasti oikealle kohtaa ja vetää tuorekelmu soiron päälle. Nyt tälläämällä mallikaarella pakkeliin muotoa, niin a'vot. Melkein kuin syntyisi ilman jyrsimistä / hiomista valmista seuraavaa temppua varten... :D

PS Valmistustekniikan luennolla joskus kauan sittem opetettiin, että paras lastu on se jota ei tarvitse ottaa... Viisas kun pääsee vähemmällä. Pääse sinäkin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Joo, näin oli tarkoitus tehdä. Tämähän on wikissä kuvattu aika tarkasti.

Panu, tiedätkö mihin profiiliin WB aikoinaan teki ne FE:n ekat kaaret?

-mikko
Guest

Post by Guest »

Yleensä nuo siipiprofiilit eivät ole äärimmäisen teräviä, vaan lopussa katkaistuja, koska ne on tarkoitettu käytettäväksikin. Esim. hyvä perusprofiili köliin, NACA 0012, on jättöreunaltaan 0,25% jänteestä eli 1 m kölisssä olisi 2,5 mm jättöreuna.

Kyllä rautaköliin pitäisi pystyä helposti tuollainen tekemään. Omassa lyijykölissäkin on 5 mm.

Tässä hyvä artikkeli (huom päivämäärä!) siitä, miten jättöreunan jättäminen paksummaksi vaikuttaa: http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi. ... 082748.pdf

Tuosta näkee, että 1,4% jättöreuna on jo selkeästi huono, mutta 0,68% jättöreunan ero 0,25% jättöreunaan alkaa olla jo marginaalinen.

Kuriositeettina mainittakoon, että 1 m jänteisen ja 1 m syvän kölin 12% profiilin (vaikka NACA 0012) vastus on kutakuinkin sama kuin 1 m pitkän 1 cm paksun langan, joka on poikittain vedessä. Tuosta varmaan heti ymmärrätte mitä tapahtuu, jos kölin jättöreuna on yli 1 cm. Molempien vastus on ~30 N eli 3 kg 6 kn vauhdissa, jolloin koko rungon vastus on suuruusluokkaa 500 N näillä 28-jalkaisilla.

Joakim
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

mihor wrote:Joo, näin oli tarkoitus tehdä. Tämähän on wikissä kuvattu aika tarkasti.
Tervehdys

Kiitos. Tuo wiki artsun "kehuminen" lämmittää tekijänsä mieltä...
mihor wrote: Panu, tiedätkö mihin profiiliin WB aikoinaan teki ne FE:n ekat kaaret?

-mikko
Itse suhtauduin asiaan sillä asenteella, että mitä ikinä kölillesi teetkin, niin tulee siitä parempi kuin alkuperäinen. Suunta on vain ylöspäin. Nuo alkuperäiset kaarethan on leikattu WB:n laserilla kapalevystä Entertaimenttia varten. Partinen teki hommasta jutunkin WB newssiin. Ei taidettu mainita profiilin mallia kys. artikkelissa.

Weban web sivuilta löytyy kyseinen keel job WB News vieläkin pdf muodossa http://www.wb-sails.fi/suomi/newsArkisto/wbn_98.html
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply