köli

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Post by Guest »

Irtopukkien käyttö pitäisi kieltää. Taitaa ollakin kielletty meidän seurassa. Muutenkin pitäisi mielestäni olla aika itsestään selvää, että tassuja ei irrotella yhtään mihinkään ennen kuin korvaava tuenta on järjestetty.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:Irtopukkien käyttö pitäisi kieltää. Taitaa ollakin kielletty meidän seurassa. Muutenkin pitäisi mielestäni olla aika itsestään selvää, että tassuja ei irrotella yhtään mihinkään ennen kuin korvaava tuenta on järjestetty.

Ville
Jooh, toki disclaimerina tuohon omaan viestiini, että tassujen irroitus toimii vallan hyvin kiinteällä pukilla, mutta irtopukeilla on kokeilisi.

Etenkin FE:n pohjamuodolla kiinteä pukki sitoo veneen aika tiukasti paikalleen, koska vene makaa hieman takakenossa ja etutassujen funktio on lähinnä tukea venettä kun joku steppailee keulassa, muuten takatassut ja köli yhdessä lukitsevat veneen asennon aika täysin. Teoriassa jopa molemmat etutassut voisi ottaa irti yhtäaikaa, on sitä käytännössä tullut testattuakin lyhyitä aikoja.

Alunperin kun aloin asiaa tutkimaan, mulla oli käytössä ylimääräinen irtopukki, jonka laitoin tukemaan sitä kylkeä mistä irroitin tassun, mutta huomasin sitten ettei irtopukista ollut juuri mitään hyötyä ja lopetin sen käytön.
Sibbe
alokas
Posts: 9
Joined: Mon Sep 18, 2006 09:58 am
Location: Tampere

Post by Sibbe »

Varjo wrote:Onko mitään hyviä ideoita miten kölin saa maalattua myös alapinnaltaan muuten kuin tilaamalla nosturin? Sama ongelma myös venepukin tassujen kohdalla. Siihen ehkä pystyy kyllä virittämään jonkin aputuen ja löysäämään tassua sen verran että mahtuu pensseli väliin.
Itse maalasin kölin pohjan seuraavalla metodiikalla.
Venettä nostetaan pukista sen verran irti (joko syksyllä laskettaessa tai sitten erikseen, että kölin alle mahtuu kahteen kohtaan eteen ja taakse noin 15 cm reunasta poikittain noin 10-15 cm korkea tuki esim. kolme kakkosnelosen palaa päällekkäin. Tuo vaadittava korkeus riippuu luonnollisesti siitä minkä korkuinen tunkki tai muu nostopeli on käytössä.

Sitten puhdistetaan kölin pohja näkyvältä osin esim. raspiroopella hyvin ja maalataan tarvittava määrä haluttuja kerroksia siten, että alin kerros on melkein tukeen ja siitä jokainen kerros vähän kauenpana eli vanha kerros näkyy alta. Kun kaikki maalauskerrokset ovat kuivaneet, niin sitten jokin kumi tms. pehmike kölin ja tunkin väliin, tunkilla nostetaan venettä noin sentti ylöspäin ja siirretään kapulat jo maalattuun paikkaan. Toistetaan jo tehdyt vaiheet ja homma on tehty.

Se mitä kannattaa ainakin muistaa on, että tunkki kannattaa asentaa kunnolla, siinä pitää olla nostovoimaa ja sen pitää mahtua tuonne kölin alle ja sieltä pois. Sellainen autokorjaamomalli on aika paljon matalampi kuin pullotunkki. Toki jos on korkea pukki tai kaivaa kuoppaa ja laittaa isohkon pohjalevyn, niin pullotunkillakin selviää.

Kyljissä tuo jykevä kuormaliina on hyvä. Mikäli vene on edes lähellekkään suorassa niin vene pysyy pystyssä, mikäli vetää sen kiinni pukin toiseen reunaan sekä edestä että takaa. Muistaakseni laitoin kuormaliinan kiinni vastakkaisen kyljen varvaslistasta edestä sekä takaa vinssiin.
Tällöin voi koko toisen kyljen tassuja löysätä tarvittavan määrän.

Työn iloa
- Mika
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Hiekkapohjahieronta

Post by FE-Sillanpää »

anssi wrote:laitetaan näppylähanska käteen, kun vene lähtee nousemaan pyyhkäistään kölin alapinta nopeasti (max kaksi pyyhkäisyä) "puhtaaksi" ja muistetaan koko ajan pitää se pätevän näköinen ja tarkkaavainen ilme. Sen jälkeen se homma onkin tehty ja veneen voi laskea :lol:
Mulla on suht yhtä työläs konsti: Kesän mittaan kokeillaan hiekkapohjassa hierontaa. Tämä konsti muuttuu myös mahdollisesti kariltairroitusharjoitukseksi, jos ei enää saakaan paattia kone voimin irti. Mutta näkit lähtee varmasti ainakin siinä tapauksessa. 8)
guest

Post by guest »

Ihan noin arkijärjellä tuntuu, että pituussuunnassa veneen saa kuormaliinoilla tukevammn kiinni = mm. vipuvartta on aika paljon enemmän. Jos molemmat sivutassut on irti, oletettavasti maalataan juuri sitä puolta, missä tassuja ei ole. Eikö ole niin, että vene ongelmien ilmaantuessa kaatuu juuri maalarin päälle?

En omien systeemeieni turvallisuutta takaa ja ne riippuu pukkityypistäkin, mutta ainakn meillä systeemi on hyvin tukeva. Kannellakin voi liikkua vapaasti. Pukki onkin kyllä rungoltaan lähinnä "ratakisko" mallia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kaikkien köleistä kiinnostuneitten pitäisi mielestäni tutustua Marikon galleriaan, ja lukea ne kommentit ajatuksella. Hommassa on edetty juuri niin kuin pitäisi edetä, ja ne tuoreet kokemukset ovat kullan-arvoisia. Jos nyt tekisin sen homman uudestaan, tekisin Mikon gallerian mukaan...

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album359

Toivottavasti saadaan nuo Mikon kuvatekstit jotenkin siirrettyä siihen wikisivulle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply