Pitkin kesää kärsittiin vm 1983 1GM:n ylikuumenemisesta, tyynellä säällä ~17 asteisessa vedessä oli maksiminopeus vajaa 4,5 solmua, ~20 asteisessa alle 3,5 solmua, muuten heat-varoitin pärähti soimaan ja "kehotti" vähentämään noeputta

Hyvällä kelillä tuo ei paljoa haitannut, mitä nyt matkanteko hidastui mutta so what. Kovassa vasta-aallokossa taas joutui nopeutta pudottamaan lähes nollaan; talven aikana tästä vaivasta on pakko päästä eroon.
Mikähän kyseseen ongelmaan olisi syynä?
Faktat:
- siipipyörä vaihdettu, ei vaikutusta
- vesipumpun imuletku tarkistettu, OK
- termostaatti vaihdettu uuteen (sairaasti karstaa tms kannen jäähdytyskanavissa, tässäkö vika?)
- Lämpötila-anturia ei vaihdettu, ei tarkistettu, kävi mielessä
Onko muilla kokemuksia tästä?
Voisiko vika kumminkin olla imussa eli kone ei saa niin paljoa vettä kuin haluaisi?
Itse veikkaan tuota "karstoittumista" jäähdytysjärjestelmässä. Onko olemassa jotain tököttiä joka putsaisi röörit?
-Mikke