Purjehduksen Kilpasäännöt (PKS) ovat aina voimassa yhden olympiadin
verran, ja olympiadin lopussa olympialaisten jälkeen niitä päivitetään.
Vuorossa on vuodenvaihteessa voimaan tuleva RRS 2009-2012 (joka
on siis "down under" kesken kauden voimaan tuleva). Joitain
mielenkiintoisia uudistuksia on luvassa, mm kahden veneenmitan
alue on nyt vain zone ja oletus-säde on kolme veneenmittaa.
Uudessa versiossa voidaan kilpailukutsussa tai -käskyssä vielä
määritellä että onko zone 2 (hitaat veneet?) tai 4 (nopeat?) veneen mittaa (86.1b).
Kilpailuohjeissa voidaan nykyään muuttaa luokkasääntöjä (87),
mikäli luokkaliitto kirjallisesti hyväksyy muutoksen.
blur.se:ssä on uutinen aiheesta, josta linkki hyvään PDF-esityksee eroista (130kt).
Blurista tarjotaan myös seuraava linkki: http://rrsstudy.blogspot.com/
http://rrsstudy.blogspot.com/2006/10/ra ... -2012.html
Rajoitus että edelläoleva ei saa ajaa oikeaa suuntaansa alempaa
poistuu (17.2).
Uusia määritelmiä on mark-room, eli "tilaa-merkillä" (?) suomeksi.
Ja mielenkiintoinen on että määritelmä "Clear Astern and Clear
Ahead; Overlap" on muuttunut niin, että se ei koske veneitä
joiden tosituulen kulma on suurempi kuin 90°. Tämän muutoksen
vaikutuksia en ole vielä ehtinyt miettiä, palaan tähän vielä varmaan
sillä mikäli lenssillä ei voi olla peittoa muuttuu varmaan aika
monia asia, tai sitten en ymmärtänyt tätä? Vai onko muutos
tarkoitus mahdollistaa peitto lenssillä, vaikka veneet ovat
eri halsseilla?
Uusi määritelmä on fetching, eli jos vene voi ohittaa merkin
tuulen puolelta tekemättä vastakäännöstä niin se on fetching.
Säännöt nyt selkästi sanovat että alus, kilpaileva tai ei, ei voi olla
continuing obstruction. Tämä on ollut mieli-kompakysymys
aika monessa sääntöpelissä.
Zone-määritelmä on tarkentunut niin, että veneen rungon
osa määrittää onko vene zonessa vai ei.
Purjehdusohjeissa voidaan nyt sallia koneen käyttö kisan aikana,
kunhan käytöstä ei saa mainittavaa hyötyä (43.3 h). Aika paljon
tulkinnanvaraan imho.
Sääntö 44.2 ei ole enää "kahden käännöksen rangaistus" vaan
"yksi- tai kahden käännöksen rangaistus".
RRS 2009-2012 eli PKS
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
RRS 2009-2012 eli PKS
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
RRS 2009-2012 on nyt ISAF:in sivuilla:
http://isaf.org/20348.php
http://isaf.org/tools/documents/RRS2009 ... 950%5D.pdf (570kt)
http://isaf.org/20348.php
http://isaf.org/tools/documents/RRS2009 ... 950%5D.pdf (570kt)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sääntöteksti:Harald wrote:Ja mielenkiintoinen on että määritelmä "Clear Astern and Clear
Ahead; Overlap" on muuttunut niin, että se ei koske veneitä
joiden tosituulen kulma on suurempi kuin 90°.
These terms always apply to boats on the same tack. They do not apply to boats on opposite tacks UNLESS rule 18 applies or both boats are sailing more than ninety degrees from the true wind.
Eli suomeksi:
Samalla halssilla määritelmä pätee aina.
Eri halsseilla määritelmä pätee jos a) sääntö 18 pätee tai b) molemmat ajavat yli 90 astetta tuulesta (~molemmat ajavat myötätuuleen).
Eli nimenomaan lenssillä ON määritelty peitto jopa eri halsseilla olevien veneiden välillä (aiemmin ei ollut). Ei tuossa taida mikään oleellisesti muuttua, mutta tämä kohta vaatii kieltämättä vähän pohdintaa, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja mitä sillä haetaan. En äkkiseltään keksi mitään kohdan b) mukaista tilannetta, jossa peitolla olisi väistämisen kannalta mitään merkitystä?
Olisiko kyseessä ihan vain pilkunviilausta, joka mahdollistaa peiton syntymisen ennen "tsonea", eikä vasta juuri tsoneen tulon hetkellä säännön 18 astuessa voimaan. Ilman tuota tarkennustahan peittoa ei olisi määritelty eri halsseilla oleville veneille ennen kuin ensimmäinen niistä saavuttaa tsonen.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ehkä tällä on haettu lisäpontta tai huomiota siihen tosiasiaan että alamerkillä ei
styyra-paara päde, vaan sisäpaikka on sisäpaikka, olkoon sitten sisäpuolinen vene
paaralla? Hmm, se koskee enemmän tuota sääntö 18 tilannetta.
Periaatteessa nyt kun kaksi lenssaavaa venettä kohtaavat, ne ovat styyra-paara
tilanteen lisäksi peitossa. Miten sitten proper course, kumpi on tuulenpuoleinen
jos heillä on peitto, mutta ovat eri halsseilla?
Ja jos toinen nostaa lenssillä sivutuuleen ja määritelmä näin lakkaa olemasta
voimassa.
Hmm, pitää vissiin vähän löytää jonkun fiksumman selitys tähän. Itse en oikein
ymmärrä ajatusta tämän takana.
styyra-paara päde, vaan sisäpaikka on sisäpaikka, olkoon sitten sisäpuolinen vene
paaralla? Hmm, se koskee enemmän tuota sääntö 18 tilannetta.
Periaatteessa nyt kun kaksi lenssaavaa venettä kohtaavat, ne ovat styyra-paara
tilanteen lisäksi peitossa. Miten sitten proper course, kumpi on tuulenpuoleinen
jos heillä on peitto, mutta ovat eri halsseilla?
Ja jos toinen nostaa lenssillä sivutuuleen ja määritelmä näin lakkaa olemasta
voimassa.
Hmm, pitää vissiin vähän löytää jonkun fiksumman selitys tähän. Itse en oikein
ymmärrä ajatusta tämän takana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020