Mitä volvon jälkeen?
Mitä volvon jälkeen?
Olisi hauska kuulla, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet, kun Volvot , MD5c+120S,ovat väsyneet. Oletteko vaihtaneet myös vetolaitteen? Sole-mies ehdotti,että vetolaitteen voisi kunnostaa, Sole sopisi välipalojen kanssa vanhaan vetolaitteeseen. Vai onko kannattavaa ottaa koko paketti uuden vetolaitteen kera? Lombardini? Uusi Volvo taitaa olla iso (ja painava) ahtaaseen koloon.
Yanmarin uusimisesta täällä on ollut hyviä tarinoita mutta volvo-miehet ovat olleet vaiti.
Yanmarin uusimisesta täällä on ollut hyviä tarinoita mutta volvo-miehet ovat olleet vaiti.
antti
s/y Alma,FIN-2754
s/y Alma,FIN-2754
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se Solé on kai helpoin kun niillä on laipat valmiina olemassa. Fiona X albumissa
on kuvaa miten naitetaan Volvon 110S vetolaitteeseen.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=Projekti
Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.
Itse pidän tuota Lombardinia parhaimpana, moderni kevyt ja virtaviivainen alaosa.
Konehan painaa kakspyttyisenä ja makeavesijäähdytyksellä saman kuin 1GM.
Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä
suomesta 8500¤ hintaan...Ruotsista olen saanut tarjouksen myös, joka edellytti
vanhan antamisen vaihdossa. Se oli samaa luokkaa mutta jos vanhan saa
myytyä itse pääsee kyllä tuntihinnoille hakemalla tanskasta ilman selllaista
sitoutumista. PikkuLombardinissa on muuten nykyään ihan oikea ulkopuolinen
laturi eikä vauhtipyörässä kuten ekoissa malleissa.
http://www.fred-rasmussen.dk/pics/252.pdf
edit: Ehkä se volvon kunnostaminen on kuitenkin järkevin, onhan se tasaisesti
ja hiljaisesti käyvä hyvä peruskone.
on kuvaa miten naitetaan Volvon 110S vetolaitteeseen.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=Projekti
Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.
Itse pidän tuota Lombardinia parhaimpana, moderni kevyt ja virtaviivainen alaosa.
Konehan painaa kakspyttyisenä ja makeavesijäähdytyksellä saman kuin 1GM.
Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä
suomesta 8500¤ hintaan...Ruotsista olen saanut tarjouksen myös, joka edellytti
vanhan antamisen vaihdossa. Se oli samaa luokkaa mutta jos vanhan saa
myytyä itse pääsee kyllä tuntihinnoille hakemalla tanskasta ilman selllaista
sitoutumista. PikkuLombardinissa on muuten nykyään ihan oikea ulkopuolinen
laturi eikä vauhtipyörässä kuten ekoissa malleissa.
http://www.fred-rasmussen.dk/pics/252.pdf
edit: Ehkä se volvon kunnostaminen on kuitenkin järkevin, onhan se tasaisesti
ja hiljaisesti käyvä hyvä peruskone.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja Yanmar 1GM SD-20 vetolaitteella on noin 5700¤ englannissa:
http://www.frenchmarine.com/Product.aspx?PID=93&CID=18
http://www.frenchmarine.com/Product.aspx?PID=93&CID=18
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
NF-sivuilla ruotsissa on tosi hyvä yhteenveto moottoreista tässä kokoluokassa.
Kannattaa selailla sivustoa hartaasti:
http://nf.broach.se/motorer
Tuolla Yanmar sivulla: http://nf.broach.se/motorer/yanmar sanotaan että tanskasta
saa kitin millä 1GM SD-20 uppoaa Volvon MD110/MD120S asennuspetiin:
Tuolla kkemotorer.dk sivulla on 1GM/SD-20 samanhintainen fred-rasmussen:in
Lombardinin kanssa. Tässä tapauksessa ottaisin kuitenkin lombardinin.
Kannattaa selailla sivustoa hartaasti:
http://nf.broach.se/motorer
Tuolla Yanmar sivulla: http://nf.broach.se/motorer/yanmar sanotaan että tanskasta
saa kitin millä 1GM SD-20 uppoaa Volvon MD110/MD120S asennuspetiin:
http://www.kkemotorer.dk/pdf/Yanmar%20p ... -%20VP.pdfDanska KKE Motorer har tagit fram en metod för att montera GM10 och 2YM15 på samma glasfiberbädd som Volvo Pentas 110S- 120S och 130S-drev är monterade på. Man har kit för både MD5 och MD2010 så man kan hyffsat enkelt montera en Yanmar. Läs mer här. Mycket intressant för oss MD5 ägare.
Tuolla kkemotorer.dk sivulla on 1GM/SD-20 samanhintainen fred-rasmussen:in
Lombardinin kanssa. Tässä tapauksessa ottaisin kuitenkin lombardinin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eikös tuolle vanhalle Volvolle ilmoiteta 9,5 hp@3000rpm, eli aika liki samoihin menee. Muistaakseni Veneakselistosta suosittelivat Volvon vetolaitteelle juuri tuota kuristettua, jotta ei menisi ropelli vaihtoon. Tossa MD120S:ssä taisi olla aika jyrkkä välitys vakiona.harald wrote:Uskon että Beta Marinen 10 (veneakselisto.com) sopii laipoilla myös. Ollihan oli
asentanut tämän koneen, akseliin tosin. Noissa kubotoissa on vain se ongelma
että ne ovat kuristettuja 14 heppaisia ja kiertävät vain 3000rpm. Näin menee
ehkä rusetti vaihtoon, joka ei kovin halpaa ole sekään.
Betaan vaan maksaa se vetolaiteadapteri suunnilleen saman minkä merivaihde ja laippa akselivetoon, eli hinta on suunnilleen sama jollei kalliimpi kuin akseliin. Melko hintavaa patarautaa se simppeli adapterin rinkula.
Olli Niemi
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Sähköä?
Tässä kun syyshuoltoaika taas lähenee, käy mielessä että olisikohan seuraava voimanlähde sähkömoottori (Siis 1GM10:n väsyttyä, joka ei tosin ole kai lähiaikoina kun kansi on uusittu tällä vuosikymmenellä). Kun miettii kuinka äärimmäisen harvoin sitä ajaa oikein pitkää legiä koneella... ja kun niitä harvinaisuuksia varten voisi olla esim vain 1 kW:n pikku bensa-aggregaatti (jotka ovat nykyisin tosi pieniä ja näppäriä)... Mutta toki, se olisi Projekti isolla P:llä eikä vain koneen vaihto ja sovitus.alma wrote:Olisi hauska kuulla, millaisiin ratkaisuihin olette päätyneet, kun Volvot , MD5c+120S,ovat väsyneet.
Jos joku kehittäisi akun, joka on kuvattu yhdessä Paasilinnan romaanissa, niin ei tarvitsisi edes miettiä

Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.
Juu, ei se varmaan erikseen siinä laskussa näy. Akselivetoisessa vastaavasti hintaan kuuluu merivaihde ym. hilppeet. Sitä vain tuolla kalliilla hinnalla tarkoitin, että oman logiikkani mukaan vetolaiteversion pitäisi olla halvempi, kun merivaihteessa on sentään aika monta liikkuvaa osaa verrattuna siihen adapteririnkulaan. Kai se vaan sitten on niin, että Technodrive syytää noita vaihteita liukuhihnalta, ja tuon juuri tähän tarkoitukseen valmistetun valurauta-adapterin menekki on pieni...Hannu wrote:Adiokseen on vaihdettu Kubotan Beta 10 2005 edellisen omistajan toimesta. Mainitsemaanne adapteria en löytänyt laskusta, joten heräsi kysymys miten moottori on sovitettu 110S vetolaitteelle. Ainut kalliimpi komponentti oli vetolaitteen kumi, vajaat 300 EUR. Moottorin kohdalla oli maininta sovitusosat eli oisko sisältynyt moottorin hintaan, reilut 4000 EUR tuolloin. Kaiken kaikkiaan vaihtotyö sis. vetolaitteen huolto n. 6000 EUR.
Olli Niemi
Ja Lombardinihan haetaan tanskasta noin 6700 ¤ hintaan SD-laitteineen, eikä suomesta 8500¤ hintaan...
Turussa on sellainen firma kuin Mepratuote joka tuo maahan näitä lombardineja. Ostin sieltä aikanaan 702:sen mikä naitetiin V-P 120S vetolaiteeseen. Oli kuulemma eka lombardini kun pistetiin kiinni 120S:ään.
Moottori toimi moitteetta ja kävi todella hiljaisesti.
Sen veneen myin pois ja nyt kyselin taas uutta konetta eri veneeseen (ei ole Fe83)ja heittivät puhelimessa 502m + sd + peti + mittaripaneli 6600¤.
Pelkkä kone ilman vetolaitetta ei ollut hirveesti kalliinpi, mutta siinä toki säästäis taittolapapotkurin hinnan
Kannatta meinaan kysäistä jos tilaus Tanskasta tulee ajankohtaiseksi.
http://www.mepratuote.fi/
AkiK
Turussa on sellainen firma kuin Mepratuote joka tuo maahan näitä lombardineja. Ostin sieltä aikanaan 702:sen mikä naitetiin V-P 120S vetolaiteeseen. Oli kuulemma eka lombardini kun pistetiin kiinni 120S:ään.
Moottori toimi moitteetta ja kävi todella hiljaisesti.
Sen veneen myin pois ja nyt kyselin taas uutta konetta eri veneeseen (ei ole Fe83)ja heittivät puhelimessa 502m + sd + peti + mittaripaneli 6600¤.
Pelkkä kone ilman vetolaitetta ei ollut hirveesti kalliinpi, mutta siinä toki säästäis taittolapapotkurin hinnan
Kannatta meinaan kysäistä jos tilaus Tanskasta tulee ajankohtaiseksi.
http://www.mepratuote.fi/
AkiK
Kampanja hintoja, vielä hetken?
http://www.fred-rasmussen.dk/marine/motor/lombardini
joko joku sortuu...
http://www.fred-rasmussen.dk/marine/motor/lombardini
joko joku sortuu...
Tapimerista löytyy edullisia koneita, mutta en tiedä, miten saa liitettyä vetolaitteeseen.
http://www.tapimer.fi/tarjoukset/
Myös Turusta Hannulan Jarilta löytyy hyllystä uusi 1GM 10 varmaankin neljän tonnin pintaan. Lähetän puh.numeron jos tarvitset
http://www.tapimer.fi/tarjoukset/
Myös Turusta Hannulan Jarilta löytyy hyllystä uusi 1GM 10 varmaankin neljän tonnin pintaan. Lähetän puh.numeron jos tarvitset
terv. Artsi/DANIELA