Sähkönsäästö-valaistus
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
tarjoushintoja
Tänään postiĺaatikkoon ilmestyneessä tarjoustalo/robinhood ym. esitteessä oli 5-ledinen pitkulainen mustakuorinen lukuvalo 3xAAA-paristolla hintaan 2,99 euroa.
Eipä ole hinnalla pilattu tuokaan, Mainostekstissä se oli "yleisvalo" mutta eiköhän sekin ole sentään aika kapeakeilainen yleisvalaistukseen. Näillä hinnoilla valoja raaskii lätkiä sinne tänne,jos vain ulkonäkö kelpaa. Tämä malli näytti melkein siltä, että se sopisi FE:n alkuperäisten valojen tilalle... vaan ehkäpä valokeila on niin kapea että paree laitella vaan edelleen lukupaikkoihin ja kaappiin.
Eipä ole hinnalla pilattu tuokaan, Mainostekstissä se oli "yleisvalo" mutta eiköhän sekin ole sentään aika kapeakeilainen yleisvalaistukseen. Näillä hinnoilla valoja raaskii lätkiä sinne tänne,jos vain ulkonäkö kelpaa. Tämä malli näytti melkein siltä, että se sopisi FE:n alkuperäisten valojen tilalle... vaan ehkäpä valokeila on niin kapea että paree laitella vaan edelleen lukupaikkoihin ja kaappiin.
Ledivalot
Asensin omaan veneeni keulaan lähes vastaavan virityksen B-teman valoista. Kun kytkin valot sarjaan, Webaston ollessa päällä, valot värisivät omituisesti. Vaihdoin rinnankytkentään ja ongelma poistui. Ilmeisesti aika rajoilla mennään jännitteen suhteen sarjakytkennässä. Tuleeko ongelmia jos akun napajännite laskee.. Ei toivoisi ainakaan kulkuvalojen hyytyvän ensimmäisenä.
harald wrote:Perjantaiillan asennussession tuloksia:
Kohtuuvaikea asentaa, sillä kulkuvalon johto tulee epäkeskeisesti ulos, ja sen
vetäminen toista kautta on aika vaikeaa sillä tilaa asennuskehikossa ei ole johdon
vetämiseen toista kautta. PIkkaisen sai säveltää ja porailla kehikkoa, mutta nyt
ne istuvat hyvin. Harmi että alkup. pellin yksi pistehitsi ratkesi tuossa, pitänee
hoitaa sitten samaan aikaan kun teetetään kaidetolppia ja perän pulpitti.
Nuo keulassa olevat ovat siis kytketty sarjaan. Löysinpä sokeripalan myös
ankkuriboksita(!) ja vedin siis nyt tuolla lamppujen mukana tulleella johdolla
jatkon keulapiikin hyllylle. Ihme että alkup. kulkuvalo on toiminut noinkin hyvin.
Johtojen uusintaveto oli myös haastavaa, molempien keulavalojen johdot
eivät sopineet pushpitin ja kannen reiästä, vaan jouduin juottamaan sarja-
kytkennän melko lähelle valoja, kolminkertaisen kutistesukan ja rasvan
suojaamana. Perän johdon vetäminen oli hiukan helpompaa.
Perävalo yksinään vei 1,4A, eli arvatenkin keula+perä yhdessä luokkaa 2,8A.
Nämä LED-valot vievät 0,1-0,2A (skaala mittarissa ei riitä, arvaan siis että
luokkaa 0,15A eli 20:s osa alkuperäisestä). Jos siis 0,15A niin se on tuhannes-
osa akuston nimelliskapasiteetistä!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Ledivalot
Hmm, kokeilin silloin sisävalot, läppäri ja lämppäri päällä eikä värissyt. Ajattelinvv.vv wrote:Kun kytkin valot sarjaan, Webaston ollessa päällä, valot värisivät omituisesti.
samaa, että kynnysjännite menee lähelle ainakin speksien mukaan mutta
hyvin toimi minun tapauksessani. Onnekas?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Niin tuossahan vaikuttaa akun kunto, käytettyjen liittimien ja kytkimien laatu sekä tuotehajonta, jonka johdosta se jännitteen jakokaan ei sarjaankytkennässä välttämättä mene ihan tasan. Mutta varmaan se rinnankytkentä on turvallisempi, jos haluaa käyttää Webastoa ja kulkuvaloja samanaikaisesti. Pelkää LED-kulkuvaloa akku varmaan jaksaa polttaa 'riittävän kauan'.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Vaikka tämä saitti ns. "henkinen kotini" onkin
, niin olen FE:n jälkeen hankkimaani veneeseen kaikenlaista laittanut, josta juttua löytyy täältä.
http://targailua.blogspot.com/
Ledeistä sisäkäyttöön on juttua myös...
http://targailua.blogspot.com/2009/01/v ... heheh.html
T:Esa

http://targailua.blogspot.com/
Ledeistä sisäkäyttöön on juttua myös...
http://targailua.blogspot.com/2009/01/v ... heheh.html
T:Esa
Mihin tämä että "alle 12m valot eivät kelpaa 1 ja 2 luokkaan" perustuu? Ainakaan -09 katsastajan ohjeesta en sellaista löydä.Anonymous wrote:Suomessa myytävässä versiossa lukee, että yhdistelmävalo on hyväksytty alle 12 m aluksiiin, elikä saaristoon. Muut vastaavat Bilteman valot hyväksytty alle 20 m aluksiin, elikä avomerikäyttöön (1 ja 2 luokka).
Kari
EDIT: Löysin tällaisen Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta. kohdasta "22 sääntö. Valojen näkyvyys"
Tämän mukaan esim. Clas Ohlsonin ledivalot kelpaavat jopa 50 metriseen alukseen koska lampussa on merkintä "COLREG 2 MILE"b) Pituudeltaan vähintään 12 metrin mutta alle 50 metrin aluksessa:
-- mastovalo, 5 meripeninkulmaa; paitsi pituudeltaan alle 20 metrin aluksessa 3 meripeninkulmaa;
- sivuvalo, 2 meripeninkulmaa;
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;
- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;
- valkoinen, punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.
c) Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa:
- mastovalo, 2 meripeninkulmaa;
- sivuvalo, 1 meripeninkulma;
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;
- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;
- valkoinen, Punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.
Paketissa tosin sanotaan <12m.
Olisiko kellään heittää faktaa pöytään?
//Tomppa
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Clas Ohlsson tarjous:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2044
Tuo 10W tulee vesiliikennelaista (?), joka siis pohjautuu Colreg-sääntöihin. Niissä puhutaan vain näkyvyysvaatimuksista, eli montako mailia kulkuvalon pitää näkyä tietyissä olosuhteissa.
Kun ollaan eletty hehkulamppujen kanssa 100 vuotta, ja ylikin on selvää että muunnostaulukko lumen <=> wattimäärä on eräällä tavalla muodostunut standardiksi.
Mutta mikään sääntö ei tietääkseni sinänsä ota wattimääriin kantaa, ainostaan näkyvyysvaatimuksiin.
Kts. myös LED-kulkuvalo ketju:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=539
Ja etenkin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... rt=15#9921 viestiin:
Sitten jos menee avomerikisoihin, joissa on voimassa ISAF special regulations turvallisuusvaatimukset, niin niissä voi olla kovemmat vaatimukset kuin tuossa em. "alle 12 metrin" aluksissa.
http://www.sailing.org/1930.php
http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 345%5D.pdf (OSR cat 3, itämerellä tyypillisesti käytössä oleva offshore ja GR-kisoissa)
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2044
Tuo 10W tulee vesiliikennelaista (?), joka siis pohjautuu Colreg-sääntöihin. Niissä puhutaan vain näkyvyysvaatimuksista, eli montako mailia kulkuvalon pitää näkyä tietyissä olosuhteissa.
Kun ollaan eletty hehkulamppujen kanssa 100 vuotta, ja ylikin on selvää että muunnostaulukko lumen <=> wattimäärä on eräällä tavalla muodostunut standardiksi.
Mutta mikään sääntö ei tietääkseni sinänsä ota wattimääriin kantaa, ainostaan näkyvyysvaatimuksiin.
Kts. myös LED-kulkuvalo ketju:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=539
Ja etenkin http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... rt=15#9921 viestiin:
Jos Jarno on nähnyt säännön, jossa sanotaan että 10 W mainitsematta mitään muuta niin olisi kiva tietää mistä säännöstä on kyse. Periaatteessa meillä on lakeja, jotka nämä asiat määräävät. Muut ovat sitten enemmän tai vähemmän ohjeistuksia.Tuosta löytyi viimein finlex palvelusta tietoja valojen vaatimuksista:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 7/19770030
Jos lähdetään siitä että veneen tulee olla katsastettuna luokkaan 2, niin
näkyvyysvaatimus on mikä? 22 c) sanoo
"Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa ... - sivuvalo, 1 meripeninkulma; ...
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;"
Sitten jos menee avomerikisoihin, joissa on voimassa ISAF special regulations turvallisuusvaatimukset, niin niissä voi olla kovemmat vaatimukset kuin tuossa em. "alle 12 metrin" aluksissa.
http://www.sailing.org/1930.php
http://www.sailing.org/tools/documents/ ... 345%5D.pdf (OSR cat 3, itämerellä tyypillisesti käytössä oleva offshore ja GR-kisoissa)
Huomaa, että kyseessä on "guide", eikä näin määräävä. Ja se on myös sidottu "bulb" eli hehkulamppuun.Code: Select all
3.27.3 Navigation light intensity TABLE 11 LOA Guide to required minimum power rating for an electric bulb in a navigation light under 12 m 10 W (39.4 ft) 12 m (39.4 ft) 25 W and above
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Homma menee niin, että koko kulkuvalon lamppuineen pitää olla hyväksyttyä mallia. Luetteloista löytyy yleensä maininta mitkä merenkulkuviranomaiset ovat hyväksyneet ko. kulkuvalon millekin alusluokalle. Sitä en tiedä kelpaako italialainen hyväksyntä Suomessa.
Joissain on pakko käyttää 18 tai 25 W polttimoa, toisissa riittää 10 W ja ainakin yhdessä 7 W. Uskoisin, että 5 W Krypton tms. polttimonkin voisi saada hyväksyttyä, mutta en tiedä yhtäkään tuollaista. Hyväksyttyjä LED-valoja alkaa jo olla mukavasti.
Tässä aika suuri kasa erilaisia kulkuvaloja: http://www.trem.net/pdf/MarEst2009/105-128.pdf
Kaikkia Trem-tuotteita saa Maritimilta joko hyllystä tai tilaamalla (ilman lisäkuluja muiden toimitusten yhteydessä).
Joakim
Joissain on pakko käyttää 18 tai 25 W polttimoa, toisissa riittää 10 W ja ainakin yhdessä 7 W. Uskoisin, että 5 W Krypton tms. polttimonkin voisi saada hyväksyttyä, mutta en tiedä yhtäkään tuollaista. Hyväksyttyjä LED-valoja alkaa jo olla mukavasti.
Tässä aika suuri kasa erilaisia kulkuvaloja: http://www.trem.net/pdf/MarEst2009/105-128.pdf
Kaikkia Trem-tuotteita saa Maritimilta joko hyllystä tai tilaamalla (ilman lisäkuluja muiden toimitusten yhteydessä).
Joakim