Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos tuo on Harkenin Ratchamatic se on kuorman mukaan automaagisesti
päälle tuleva. Plokin sisällä on jousella varustettu tappi, jousen esijännitystä
ja näin mukaantulemiskuormaa voi säätää. On ainakin meidän spinnu-
skuuteissa toiminut loistavasti. En vain vielä osaa kaivata tuollaista ison
skuuttiin. Onko se oikeasti tarpeellinen siinä käytössä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

No, silloinhan skuutin voi pitää kädessä paljon pidemmin eikä tarvitse laittaa koko ajan cleattiin kiinni. Meillä tosiaan käytössä se ei automaattinen malli mutta sen ollut koko kesän "on" tilassa. Ei ole ollut ongelmia skuuttia löystäessä.
Guest

Post by Guest »

Miksi ploki pohjaan? Mikset asenna tämmöstä
http://www.ronstan.com/marine/product.asp?ProdNo=RF7
kiinni levankiin niinkuin kaikki muut tekee? Silloin pystyy aika hyvin myös takaviistosta skuuttaamaan vaikka lukko on (kuten kannattaa) levangin etupuolella. Ja ei se skuutin kiristyminen levankia alas laskettaessa oikeesti ole mun mielestä mikään ongelma.

Jarruploki skuutissa helpottaa kireällä olevan skuutin lukon aukaisemista TODELLA paljon.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Miksi aina vain tehdä aivan kuten kaikki muut? :) Kopioimalla kaikkia
muita ei voi kuin päästä heidän tasolleen.

Mielestäni kun teoriassa valitaan päästetäänkö levanki alas, tai sitten
päästetään skuuttia ulos ja nyt päästettäisiin levankia alas ja
kiristetään skuuttia, ei kuullosta optimaaliselta. Sen takia tässä
palloilen vähän eri ideoilla.

Ploki pohjassa idea tuli siitä että saadaan kiinteä piste mahdollisimman
kauaksi puomin päästä jolloin sen sivuttaiskomponentti on mahd.
pieni. Tai toisin sanoen, sitä sivuun vetäessä sen kiristävä vaikutus
on pienempi.

Kiinteä piste sinänsä, monimutkaisempanakin, kiinnostaa.

Harkenin rotalla ei ole kyllä ollut ongelmana etteikö skuutin saisi
auki. Harkenin rotat ovat kyllä erittäin herkkiä aukeamaan, joskus
vähän liiankin. Joten sitä varten en jarruplokia kaipaa. En myöskään
istu skuutti kädessä kovinkaan kauan, ja silloin kun olen en ole
kaivannut lisää pitoa. Muita syitä miksi jarruploki on kannatettava?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Löytyihän tuo harkenin vastaava, on nimeltään flip flop block ja tuote on Harken #2143.

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

No kuule Harald, kun olet tuommoinen teknis-orientointunut hemmo, niin viritteleppä semmoinen säätö, että kun levankia päästää, niin vaunu on kytketty siihen sun hienosäätötaljaan sopivasti niin, että hienosäätötalja löystyy levangin siirtymää vastaavasti. Sitten olisit takuuvarmasti ihan omalla tasollasi :lol:

Edelleen pointtini on, että pelkäämäsi ongelma on, vaikka olemassa, niin käytännössä niin pieni, että kiinteän skuuttipisteen edut voittavat haitat, ainakin tällaisissa meidän veneiden kaltaisissa suht kapeissa sitloorissa. Myöskin haitat ovat pienemmät, kuin esim. ehdottamastasi ylimääräisestä plokista aiheutuva kitka.

Mulla on levanki vielä korotettu selvästi ylemmäksi kuin sulla, enkä silti pidä asiaa ongelmana. Käytännössä mitä tapahtuu on, että levankia ei pysty skuuttiin koskematta laskemaan keskeltä "pohjaan" asti alas (voi hyvin olla että sulla menisi pohjaan asti, koska sulla levanki on alempana ja puomi ylempänä). Keskellepäin vetävä kireä skuutti toppaa puomin/levangin paikalleen vähän ennen levangin päättymistä. Meillä puuskissa levankia käytetään tommoset max 20-30 senttiä alaspäin normaaliasennosta, mikä riittää vallan mainiosti, virityksen puolesta voisi laskea enemmänkin. Jos sulla on tapana päästellä levankia keskeltä kokonaan auki alas asti (mitä vahvasti epäilen) niin sitten tuo kiinteä skuuttipiste saattaa aiheuttaa näkyvän vaikutuksen.

Ville
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:No kuule Harald, kun olet tuommoinen teknis-orientointunut hemmo, niin viritteleppä semmoinen säätö, että kun levankia päästää, niin vaunu on kytketty siihen sun hienosäätötaljaan sopivasti niin, että hienosäätötalja löystyy levangin siirtymää vastaavasti. Sitten olisit takuuvarmasti ihan omalla tasollasi :lol:
Toihan onnistuu helposti kaarevalla levankikiskolla. Eikös sellaisiakin ole joissain kisaveneissä ollut? Suorallakin voi onnistua, kun pelaa taljan kiinnityskohdalla puomissa siten, että se on kohtisuoraan kiskon päällä laidassa ja keskellä hieman vinossa.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Toihan onnistuu helposti kaarevalla levankikiskolla.
Eiku toi olis taas kopioimista. Harald omalle tasolleen on homman nimi :twisted:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hehe, just näin :)

Mitä nyt kuvia katselin niin melkoisen syvällä on kyllä albinin sitloodan
penkit. Mille tasolle olet korottanut levankikikiskon?

FE:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1460

Albin:
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo%20G ... 0.JPG/full

Isoja kuvia sitten.

FE:ssä on n. 150 cm pitkä levanki. Aika harvoin sitä päästetään
tosiaan melkoisen alas. Ei ainakaan kryssillä, etenkään genoalla.

No, pitäisi kokeilla ensin tuota kiinteää pistettä, ja ellei se miellytä
niin v3.0 sitten on yleensä jo aika toimiva.

Mutta olet ehkä oikeassa siinä että se kiinteä piste on kitkan
kannalta ok. Toisaalta, samat neljä plokia siinä alaplokivirityksessä
olisi, plus sitten tietenkin se flip-flop ploki. Toisaalta alaploki-
virityksessä vähennetään itse levangin kuormaa, ja ehkä se
levanki toimisi silloin liukkaammin? Voi voi kun aina pitää tehdä
kompromisseja, mutta se on tämän lajin suola :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

En mä sitä ole korottanut. Siinä se on aina ollut erittäin kivuliaasti säären korkeudella. Ehkä penkin tasosta 2/3 selkänojaa ylöspäin. Jokatap raken ja levangin sijainnin takia puomin ja levangin väli on mulla pienempi kuin sulla. Perus-express kisarakella ja FE saattaa mennä aika samoihin, veikkaisin kuitenkin että FE:ssä on isompi väli tässäkin tapauksessa.

Tuossa kuvassa Pepperonikin on näemmä jotenkin viritetty. Olisiko levanki jopa kaareva? Jokatapauksessa se on syvemmällä kuin vakio. Vakiossa levankia tukevan puupalkin yläreuna on penkkien tasalla ja kisko siinä päällä, käytännössä siis penkkien tasalla. Huomaa myös Pepperonin kahden vaunun systeemi, jossa tuulenpuolelle säädettyä levankia ei tartte vendoissa säätää. Lentävässä Kanissa taisi joskus olla tuommoinen ja tuomio taisi kuitenkin olla hylkäys ja paluu tavanomaiseen, jos oikein muistan.

Ville

PS. Alaplokiviritys ei vähennä levangin kuormaa yhtään sen enempää kuin levankipalkkiin kiinnitetty ploki. Kitkaa sen sijaan tulee, koska mun ehdottamassa virityksessä köysi tekee n. 90 asteen kulman. Sulla tulee 180 asteen kulma pohjalla ja lisäksi vielä 90 asteen kulma flipfolipsdoioasit mikäliehärvelissäsi. Sama ploki sama kuorma tuottaa enemmän kitkaa, jos köysi tekee täyden uukkarin.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 940
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

EspooGP:ssä tuli todettua, että välitys ison skuutissa ei riitä eli minkälaisia välityksiä muilla on käytössä?

Onko 1:6 sopiva?
1:3/1:6 (tää saattais toimia paremmin ainakin löysääminen olis nopeampaa)?
Tarvitaanko jarruplokeja jne.?

Neuvot olisi tarpeen koska, nää tupla/tripla plokit tuppaavat maksamaan sen verran paljon ettei niitä viitsisi uusia joka vuosi...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tervetuloa aramid-isopurjeisiin :)

Kyllä se nelinkertainen melkein riittää. Kovalla kryssillä joutuu jalkojen lihaksilla auttamaan, joka kallistuvassa veneessä on välillä vähän jännittävää. Odotellaan Ollin kommentteja, hänellä taitaa olla kuusinkertainen talja, jota hän kevympiin keleihin keventää viisin- tai nelinkertaiseksi?

Kannattaa ostaa tarpeeksi isot sitten. Kuulalaakeroidut eivät välttämättä olekaan ne parhaat, sillä ne voivat napata kiinni reilun kuorman alla.

Itse kallistuisin enemmän vierekkäisten plokien malliin, viuluplokien sijaan. Silloin voisi minimoida isonskuutin pituuden ja siirtää alaplokia alemmas. Katso myös Marikon galleriasta virityksiä, sielläkin oli perusteltuja vastanäkökohtia em. järjestelyä vastaan.

Meillä ei ole ison skuutti enää siinä muovilärpäkkeessä kiinni, vain pleissasin dyneemasta noin 40 cm pitkän pätkän jossa silmukat päissä. Yläsakkeli on kiinni näissä ja pätkä menee siis puomin ympäri skuuttikulman kiinnityksen etupuolella. Suojasin pätkän vielä jollain halpis-köyden kuorenpätkällä.

Jos ostat Harkenin plokeja kannattaa sakkelit varmistaa pikkuisilla nippusiteillä sillä ne tuuppaavat kiertymään auki itsestään mikä ei ole kivaa korjata kryssin aikana.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Kyllä se nelinkertainen melkein riittää. Kovalla kryssillä joutuu jalkojen lihaksilla auttamaan, joka kallistuvassa veneessä on välillä vähän jännittävää. Odotellaan Ollin kommentteja, hänellä taitaa olla kuusinkertainen talja, jota hän kevympiin keleihin keventää viisin- tai nelinkertaiseksi?
Vaihdoin täksi kaudeksi 6-kertaisen 4-kertaiseen, jos 4-kertainen hienosäätö. Todella suuri parannus. Hienosäädöksi olisi varmasti riittänyt 2- tai 3-kerainenkin. 6-kertaisessa köyttä on aivan liikaa ja kuitenkin on liian raskas helppoon säätämiseen.

Vielä parempi olisi 3-kertainen perustalja + 4-kertainen hienosäätö, mutta tuo taitaa olla mahdoton toteuttaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä oli vain ongelmia tuon hienosäädön kanssa että se halusi sotkeentua primääriskuuttiin. Muuten ihan toimiva.

edit: Miksi 3x primääri + 4x turbo mahdoton?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:EspooGP:ssä tuli todettua, että välitys ison skuutissa ei riitä eli minkälaisia välityksiä muilla on käytössä?

Onko 1:6 sopiva?
1:3/1:6 (tää saattais toimia paremmin ainakin löysääminen olis nopeampaa)?
Tarvitaanko jarruplokeja jne.?

Neuvot olisi tarpeen koska, nää tupla/tripla plokit tuppaavat maksamaan sen verran paljon ettei niitä viitsisi uusia joka vuosi...
Tervehdys

Meillä on Annelissa se vakio 4 kertainen talja. Kyllä se minulle on rittänyt vallan hyvin, mutta tosin aivan kovemmissa keleissa homma alkaa tuntua raskaalta. Sunnutai ei ollut vielä vaikea.

Kyllä Joakimin ajatus hienosäätötaljasta on varsin hyvä. Ensin vedetään nopeasti löysät pois ja sitten hienosäätötaljalla, missä on lisää välitystä, loput kikkailut.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply