Tuossa nyt pieni piirros miten voisi kokeilla kiinteällä pisteellä ja nelin- tai
viisinkertaisella välityksellä:

Tuolla konfiguraatiolla vetopää on niin pitkä, ja alempana kuin varsinainen
levankivaunu että skuutin vetokulma tuskin merkittävästi muuttuisi vaikka
skuutin vetopää ei olekaan kiinni vaunussa. Suurin osa voimasta menee
levangin vaunuun, näin vetopään sijaitseminen hiukan keskemmällä ei
myöskään vedä puomia liikaa keskelle kun levangin vaunu on laidassa.
x-kirjaimen kohdalla olisi levankipuuhun kiinnitettynä esim ronstanin swivel
cleat konfattuna niin, että köysi tulee sitloodan pohjalta asti ylöspäin rapuun.
Mielestäni Harkenilla on noita swivel-cleat tuotteita ja, mutta en vain löydä
niitä.
Tuossa swivel-base ongelmana on vain se, että sen pitää sijaita joka
levankipuun takana, tai edessä. Näin menetetään esim. mahdollisuus
skuutata edestäpäin mikäli swivel base on puun takana, ja vastaavasti
skuuttaaminen levangin takaa mikäli se on puun etupinnassa. Etupinta
taitaa kuitenkin olla se paras sillä silloin 100%:sesti on ainakin joku
miehistön jäsenistä swivel-basen "sektorissa".
Taitaa olla kuitenkin Charlottassa varsinaisena ongelmana tuo 40mm
carbo-viuluploki jonka speksien yli kuormitetaan. Tästä syystä varmaan
alkaa jumittamaan kovemassa kelissä. Pitäisi varmaan ensitilassa korvata
se esim
Harkenin #2647:lla ja kokeilla niin.
Kiinteässä skuuttipisteessä on vain paljon hyötyä erilaisilla tuulikulmilla
että sitä pitää vakavasti miettiä. Jos tuo ylimääräinen ploki sitloodan
pohjassa nollaa sen haitat (kiristyy vaunun liikkuessa leehen) niin on ehkä
kuitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta yksinkertainen on myös kaunista...