Crash-Test Dummies

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Crash-Test Dummies

Post by harald »

Saksalaisella peräänantamattomuudella ja perusteellisuudella pyritään
rikkomaan dehleri. Ei ne saksalaiset vaan osaa :)

http://www.blur.se/2008/09/25/tysk-battest/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

90-luvun alussa näyttivät tuollaisia videoita huhtikuun venemessuilla ja kovasti kehuivat, että Dehlerit kestävät 6 kn kivilleajon. Tuskin tuo on aivan pitänyt paikkansa? Vai mikä on ollut käytännön totuus suomalaisessa kivikossa?

Joakim
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Jaa-a... Sitten vain odotellaan milloin harrastuksemme turvallisuudesta huolestunut suomalainen viranomainen keksii vaatia veneille törmäystestit :roll:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kestäminen ei mielestäni ole sama asia kuin se ettei uppoa. Kyllä tuo vene
on jo siinä kunnossa että vaurioita on laminaatissa varmasti. Kestihän
se FT10 vene myös, syvällä ja ohuella kölillä ja kaikki... Minun mielestäni
harhaanjohtavaa markkinointia, että voisi mukamas vetää täysillä kiville ja
"mitään" ei tapahdu veneelle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuli tuossa sunnuntaina tehtyä tuota hommaa HSK:n satamassa, toki pienillä nopeuksilla. Mutta kyllä se ikävältä tuntuu kun solmunkin-puolentoista vauhdissa köli pysähtyy täysin seinään.

Satamasta kun lähettiin niin mällättiin kolmeen otteeseen, tämän vuoden saldo onkin sitten yhteensä 5 törmäystä ko. veneellä ko. satamassa, joten saa nähdä miltä kölisauma näyttää nostettaessa.
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Kestäminen ei mielestäni ole sama asia kuin se ettei uppoa. Kyllä tuo vene on jo siinä kunnossa että vaurioita on laminaatissa varmasti.
Siis nimenomaan mainostivat, että karilleajosta ei seuraa mitään vaurioita pohjarakenteeseen, mikä on todella kova väite. Sanottiinhan tuossa videon lopussakin jotain sen tapaista. Keulaan tietysti tuli vaurioita, kun törmäys osui suoraan siihen.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Satamasta kun lähettiin niin mällättiin kolmeen otteeseen, tämän vuoden saldo onkin sitten yhteensä 5 törmäystä ko. veneellä ko. satamassa, joten saa nähdä miltä kölisauma näyttää nostettaessa.
Yhden ymmärtää, toisen jälkeen voisi jo käyttää herjaavia sanankäänteitä, mutta että kolme?! Ja kesässä viisi ja vielä omassa kotisatamassa!??

Siis niinku mitä helvettiä te touhuatte?
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Joko täälläkin anonyymit pellet alkavat huutelemaan puskista. Siispä voikin todeta, että viimeistään nyt FE83.org todella täyttää kaikki vakavasti otettavan sivuston tunnusmerkit.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote: Yhden ymmärtää, toisen jälkeen voisi jo käyttää herjaavia sanankäänteitä, mutta että kolme?! Ja kesässä viisi ja vielä omassa kotisatamassa!??

Siis niinku mitä helvettiä te touhuatte?
Niin, yritä siinä ajaa laiturista ulos merelle, jos tie on blokattu kolmesta kohtaa=kolme osumaa, kunnes neljännellä löytyi aukko mistä pystyi menemään. Hommaa ei toki helpota se, että myös kahden laiturin välisellä alueella, poijurivistöjen välissä, tulee kolauksia.

Vai pitäisikö jättää purjehdus väliin, kun laiturista ei vaan voi lähteä merelle tietyillä vedenkorkeuksilla?

Onneksi Olgan kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa.
Tarkennuksen vuoksi siis suurinpiirtein kuvassa merkittyjä kohtia kannattaa vältellä. Poijupainoja taitavat olla, eikä kiviä, mutta eipä sitä varmaksi tiedä. Kuva(pohja, editoinnit omat) HSK:n sivuilta.
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... vetbb6.png
Last edited by Petri on Thu Sep 25, 2008 17:58 pm, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

Tässä yksi hiukan vanhempi tapaus, jossa kölituenta osoittautui todella lujaksi suurista epäilyistä huolimatta:
http://www.schildt.nu/Dominant95/keel_i ... a11_81.htm

Infernoja myös jotkut venemyyjät kehuivat 6 kn karilleajoa kestäviksi, mutta käytännössä noissa on tehty remppoja huomattavasti hiljemmässäkin vauhdissa, kun osuma on ollut sopivan "pahaan" kiveen.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Tarkennuksen vuoksi siis suurinpiirtein kuvassa merkittyjä kohtia kannattaa vältellä.
About missä syvyydessä tässä liikutaan?
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Käytä toki nimeä tai kirjaudu sisään, ettei tästä saada Suoli24:sta.

Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.
-Erkka / Awasome
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Awa wrote:Käytä toki nimeä tai kirjaudu sisään, ettei tästä saada Suoli24:sta.

Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.
2,15-2,2 on veneen syväys, ekalla kerralla kun paukuttelimme niin vesi taisi olla -40, nyt sunnuntaina taisi olla -39 jos oikein muistan.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Awa wrote:Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.
Joo, mulla on vene tossa samassa raossa vähän ulompana. Samana päivänä mulla loki näytti matkalla omalle paikalle jotain 2,6 metrin lukemia, kun yleensä siinä matalin kohta on kolmen pinnassa... FE:llä ei vielä noihin kiviin kolise, mutta hiukan huolestuttaa se, että seura jakaa noinkin syväkölisille veneille sellaisia paikkoja joihin ei pääse ajamaan kolistelematta merkkaamattomia kiviä. :shock:

Pitäisi ainakin ensimmäiseen paikanvaihtopyyntöön reagoida viipymättä.

...Siinä lauantaina tuli kyllä luodattua Ormholmenissa 1,2 metriä ja töks, jäi keula parin metrin päähän laiturista. Pehmeään osui eikä vauhtiakaan ollut yhtään, kun varauduin että näin voi käydä...
Olli Niemi
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Tais olla aika syvällä lahdessa? En oo tänä kesänä uskaltautunut kuin siihen pöydän kohdalle, Awalla pykälää kauemmas.

Luulisi ettei muutaman vanhan poijupainon naaraaminen pois olisi iso homma, kyllä L-saaresta siihen kalusto löytyy. Tai sitten viitat ympärille.
-Erkka / Awasome
Post Reply