AIS vastaanotin
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
AIS vastaanotin
Tuo kasvanut liikenne helsingin edustalla, ja suomenlahdella huolestuttaa.
Nyt on uutta teknikkaa jonka avulla voidaan esimerkiksi nähdä että alus
tulee Kustaanmiekasta 20 min päästä, vaikkei koko alusta vielä edes näe.
AIS on eräänlainen köyhän miehen tutka (passiivinen).
AIS on järjestelmä jolla suuret alukset (ja kaikki matkustajaalukset) lähettävät
VHF-taajuuksilla mm oman sijantinsa, nimensä, nopeutensa ja muuta
tarpeellista. Pienveneissä voidaan tämä signaali vastaanottaa ja joko
näyttää tilanne (maaliseuranta) omalla laitteella, tai tuoda maalitilanne
suoraan SeaClearin karttaplotterin päälle! Seaclear tukee siis AISää.
Tällä hetkellä järkevin laite lienee Nasa Marinen AIS-engine joka maksaa
tällä hetkellä 129£ (n 180¤) enlannissa. Laite on musta boksi jolle annetaan
virtaa ja oma VHf-antenni ja sitten se suoltaa maalidataa rs-232:sta
(sarjaportista). Tämä sarjaportti liitetään läppäriin ja esim seaclear
lukee sitten tätä porttia, NMEA GPS-datan lisäksi.
Lisää infoa:
http://www.panbo.com/yae/archives/cat_ais.html
http://www.orebrohamn.com/ais/
http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/subcat201.htm
http://www.allgadgets.co.uk/ag/product. ... _id=AG3933
http://www.nasamarine.com/AIS/AISENGINE.html
Segling-lehdessä taisi olla juttua näistä syksyllä, ja Practical Boat Owner
taisi näitä testailla myös syksyn aikana.
Tuollainen ei olisi ollenkaan huono laite jos liikkuu vilkkaasti liikennöidyillä
vesillä. Kuten suomenlahti.
Nyt on uutta teknikkaa jonka avulla voidaan esimerkiksi nähdä että alus
tulee Kustaanmiekasta 20 min päästä, vaikkei koko alusta vielä edes näe.
AIS on eräänlainen köyhän miehen tutka (passiivinen).
AIS on järjestelmä jolla suuret alukset (ja kaikki matkustajaalukset) lähettävät
VHF-taajuuksilla mm oman sijantinsa, nimensä, nopeutensa ja muuta
tarpeellista. Pienveneissä voidaan tämä signaali vastaanottaa ja joko
näyttää tilanne (maaliseuranta) omalla laitteella, tai tuoda maalitilanne
suoraan SeaClearin karttaplotterin päälle! Seaclear tukee siis AISää.
Tällä hetkellä järkevin laite lienee Nasa Marinen AIS-engine joka maksaa
tällä hetkellä 129£ (n 180¤) enlannissa. Laite on musta boksi jolle annetaan
virtaa ja oma VHf-antenni ja sitten se suoltaa maalidataa rs-232:sta
(sarjaportista). Tämä sarjaportti liitetään läppäriin ja esim seaclear
lukee sitten tätä porttia, NMEA GPS-datan lisäksi.
Lisää infoa:
http://www.panbo.com/yae/archives/cat_ais.html
http://www.orebrohamn.com/ais/
http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/subcat201.htm
http://www.allgadgets.co.uk/ag/product. ... _id=AG3933
http://www.nasamarine.com/AIS/AISENGINE.html
Segling-lehdessä taisi olla juttua näistä syksyllä, ja Practical Boat Owner
taisi näitä testailla myös syksyn aikana.
Tuollainen ei olisi ollenkaan huono laite jos liikkuu vilkkaasti liikennöidyillä
vesillä. Kuten suomenlahti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.aislive.com/ pitää yllä kuvaa AIS-tilanteesta netissä.
Helsinki/suomenlahtikin näkyy:
http://aisfree.aislive.com/Influx.aspx? ... 20Overview
Helsinki/suomenlahtikin näkyy:
http://aisfree.aislive.com/Influx.aspx? ... 20Overview
Last edited by harald on Mon Aug 24, 2009 11:56 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Keskustellaan myös muista mahdollisuuksista:
- VTS voi periaatteessa ottaa tutkamaaleja, lisätä niihin AIS-dataa ja
lähettää feikattuja AIS-sanomia. Kätevää, näin aluksia voidaan saada
näkyviin AISään vaikkei niillä AIS-lähetintä olekaan
. On keskusteltu mahdollisuuksista että esim juuri VTS tekee virtuaalisia
majakoita. Eli tehdään staattinen AIS-maali joka näkyy AIS-plotterissa,
vaikkei luonnossa aikuisen oikeasti mitään majakkaa olekaan
- On mahdollista tehdä virta- tai säämittauspoijuja, jotka lähettävät
datansa (tuulennopeus ja -suunta, merivirran nopeus ja suunta) AIS yli.
Näin AIS-plotteriin saisi säähavaintoja suoraan!
Aikamoisia mahdollisuuksia.
- VTS voi periaatteessa ottaa tutkamaaleja, lisätä niihin AIS-dataa ja
lähettää feikattuja AIS-sanomia. Kätevää, näin aluksia voidaan saada
näkyviin AISään vaikkei niillä AIS-lähetintä olekaan
. On keskusteltu mahdollisuuksista että esim juuri VTS tekee virtuaalisia
majakoita. Eli tehdään staattinen AIS-maali joka näkyy AIS-plotterissa,
vaikkei luonnossa aikuisen oikeasti mitään majakkaa olekaan
- On mahdollista tehdä virta- tai säämittauspoijuja, jotka lähettävät
datansa (tuulennopeus ja -suunta, merivirran nopeus ja suunta) AIS yli.
Näin AIS-plotteriin saisi säähavaintoja suoraan!
Aikamoisia mahdollisuuksia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eiköhän rakenneta FE-regattaan Virtual Spectator -systeemitHmm, ajatuksia... Jos kilpaveneet varustettaisiin AIS lähettimillä niin voisi
periaatteessa seurata (avomeri) kilpailun kulkua netissä, tai rannalla
jos on läppäri ja AIS vastaanotin (ja kantama riittää). Hmm, hmm..

Olen joskus kuullut Helsinki VTS:n huutelevan VHF:llä mm. Rosellalle, että laittakaa se AIS päälle! Sinänsä varmaan hyvä systeemi, mutta hivenen ihmetyttää tuommoinen pakollinen turvavaruste, jonka saa kytkettyä pois päältä...
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aquastorellakin tuo naiseng:
http://www.aquastore.fi/store/product.p ... a4d54d525f
195¤, SeaClear rompulla mukana
http://www.aquastore.fi/store/product.p ... a4d54d525f
195¤, SeaClear rompulla mukana
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä tuo on ihan varteenotettava vaihtoehto että AIS rakennetaan VHF-
puhelimeen. Mutta silloin hinta taas pompsahtaa. Eikös DSC VHF ole jo
riittävän kallis?
Minusta tuo 190¤ AIS Enginestä ei enää ole niin kovin kovin paha. Rahaahan
sekin on, mutta hei, elämä on
puhelimeen. Mutta silloin hinta taas pompsahtaa. Eikös DSC VHF ole jo
riittävän kallis?

Minusta tuo 190¤ AIS Enginestä ei enää ole niin kovin kovin paha. Rahaahan
sekin on, mutta hei, elämä on

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuli sitten viime Hel-Tal kotimatkan jälkeen huudettua Nasa AIS
Engine 2 ebaystä noin 135¤ hintaan kotiinkannettuna. Heti piti värkätä DIY-
antenni ja kokeilla seaclerissä.
Itse laite on aika pieni, ja tässä uudessa mallissa on vilkkuvat LEDit!!!

Kyhäsin antennin ohut-ethernet johdon pätkästä. Liittimet ja ohmi-
määrät valmiina ja 45cm kuorittu pätkä riittää minun mielestäni
riittävän pitkälle kuuluvuuden osalta niin, että kuulen maalit
kasuunille parvekkeelta joka on 7-kerroksisten talojen sisäpihalla.
Tuollainen lanka-antenni veneen sisällä riittänee jatkossa myös
kun vene on tuolla ulkona.

Kameralla otettu screenshot seaclearistä:

Engine 2 ebaystä noin 135¤ hintaan kotiinkannettuna. Heti piti värkätä DIY-
antenni ja kokeilla seaclerissä.
Itse laite on aika pieni, ja tässä uudessa mallissa on vilkkuvat LEDit!!!

Kyhäsin antennin ohut-ethernet johdon pätkästä. Liittimet ja ohmi-
määrät valmiina ja 45cm kuorittu pätkä riittää minun mielestäni
riittävän pitkälle kuuluvuuden osalta niin, että kuulen maalit
kasuunille parvekkeelta joka on 7-kerroksisten talojen sisäpihalla.
Tuollainen lanka-antenni veneen sisällä riittänee jatkossa myös
kun vene on tuolla ulkona.

Kameralla otettu screenshot seaclearistä:

Last edited by harald on Thu Sep 18, 2008 20:03 pm, edited 3 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
fma.fi on joku dokumentti jossa selostetaan suomalaisten AIS base
station:ien tausta:
http://www.fma.fi/e/functions/trafficma ... etwork.pdf
Nähtävästi AIS-tietojen levittäminen esim netin välityksellä ei pitäisi
olla ongelmatonta. Sitten vain netti jokaiseen veneeseen sumun
tai pimeän varalle jotta voi väistää nopeita laivoja
station:ien tausta:
http://www.fma.fi/e/functions/trafficma ... etwork.pdf
Nähtävästi AIS-tietojen levittäminen esim netin välityksellä ei pitäisi
olla ongelmatonta. Sitten vain netti jokaiseen veneeseen sumun
tai pimeän varalle jotta voi väistää nopeita laivoja

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja tuossa on myös DIY-versio AIS vastaanottimesta:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... hlight=ais
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... hlight=ais
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Onko jollain käsitystä mahtaisikohan tuon AIS:n saada toimimaan langattomasti jonkun RS-232 > Bluetooth adapterin kanssa?harald wrote:Tuli sitten viime Hel-Tal kotimatkan jälkeen huudettua Nasa AIS
Engine 2
Heti piti värkätä DIY-antenni ja kokeilla seaclerissä.
Esim: http://www.iogear.com/product/GBS301/
-mikko
s/y Mariko, FIN-2380