whc 12/2008 (finaali)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
whc 12/2008 (finaali)
Näyttävät lupaavan jotain 4m/s idästä/koillisesta. Vastatuulilähtö taas?
http://fmi.fi/saa/paikalli.html?kunta=Helsinki
http://fmi.fi/saa/meri.html
http://windguru.com/int/index.php?sc=420
Sikäli kiinnostavaa tietää, oliko niin että Lissu ei pääse? H-vene.netissä
ida-maria sanoi jättävän viimeisen pois. Blancoa ei näkynyt viime kisassa?
http://fmi.fi/saa/paikalli.html?kunta=Helsinki
http://fmi.fi/saa/meri.html
http://windguru.com/int/index.php?sc=420
Sikäli kiinnostavaa tietää, oliko niin että Lissu ei pääse? H-vene.netissä
ida-maria sanoi jättävän viimeisen pois. Blancoa ei näkynyt viime kisassa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: whc 12/2008 (finaali)
Tervehdysharald wrote: Sikäli kiinnostavaa tietää, oliko niin että Lissu ei pääse?
Viime torstai illalla Olli taisi kyllä puhelimessa mainta, että sai taklattua duunireissun pois ja olisi siten tulossa Lissun kanssa radalle puolustamaan Feneilyn kunniaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: whc 12/2008 (finaali)
Argh, mulla taas juniorigastit kovasti valittelevat miten ylppärit olisivat lähellä (perjantaina kai) ja lukea pitäisi, joten olin jo laskenut Lisbethin gastien varaanPanu wrote: Viime torstai illalla Olli taisi kyllä puhelimessa mainta, että sai taklattua duunireissun pois ja olisi siten tulossa Lissun kanssa radalle puolustamaan Feneilyn kunniaa.

No, eiköhän jotain järjesty.
Noniin, olipahan kilpailu. Ennen starttia 2 kierrosta pois alavanteista viime kisan jäljiltä. Ei oikein tuullut, oli kylmä ja tihkutti vettä. Kaikinpuolin aika anti-purjehdusta.
Startissa hyvä ajoitus yläpoijulla, mutta sitten spinnua nostaessa keulagastin jäätyili fallin kanssa ja piti käväistä itse keulassa katsomassa. Tällä aikaa tilaisuus ajaa Tyynen yläpuolelle meni ja jäimme sitten Tyynen peittoon kun hekin saivat spinnun ylös. Charlottakin veti kohta ohi ja ei kauaa kestänyt kun koko muukin fleetti ohitti meidät, tuntui että lenssivauhti oli järjestäen pari kymmenystä muita vähemmän...mitäköhän pohjasta löytyy, tai tietenkin rehellisesti, pitäisi varmaan trimmata isoa aktiivisemmin ja hakea parempaa painojakaumaa.
Kituuttaminen jatkui sitten punaisella "alamerkillä", jossa toki poijunkääntömanööverissä kiilasin itseni Annelin edelle, mutta ratkaisu lähteä kryssimään vasenta laitaa oli katastrofaalisen huono ja eipä vauhtikaan päätä huimannut, ainoa varsinainen kilpakumppani, Sea Monkey, painoi kovaa ohi oikeaa laitaa. Kisa olisi siis paljolti siinä, kun Annelikin sitten karkasi.
Lenssillä vihreältä takaisin poijulle kaikki muutkin veneet menivät ohi, etenkin H-vene Vanilla painoi taas vaihteeksi ihan eri tuulissa kuin me. No, kisarutiinien puute näkyi sitten alamerkillä, kun jättivät myös poijuvälin vapaaksi ja työnsin taas siihen väliin. Tässä vaiheessa tuuli yltyi ja vene alkoi kulkea, Vanillan jäädessä lopulta 100m vihreälle kepille tultaessa.
Kepillä spinnu taas ylös, mutta nopeasti havaittiin, että apparentti oli liian vähän ja tuulen sitten sopivasti taas hyytyessä Vanilla otti sen 100m kiinni ja lisäksi repäisi n. 50 metrin kaulan. Kauden ensimmäinen pienen luokan paukku odotti, mutta onneksi tuuli shiftasi hieman taakse, gastien vastahakoisuudesta huolimatta nostimme nopeasti spinnun ja takaa-ajo alkoi. Vanillassa herättiin tähän liian hitaasti ja olimme jo miltei rinnalla, kun alkoivat virittelemään spinnuaan jostain kajuutan uumenista, ei tainnut olla edes skuutteja kiinni purjeessa, kun purje taisi nousta ilman toista skuuttia? Eli maalissa sitten jonkin verran ennen Vanillaa ja paukku vältettiin niukasti.
Sea Monkey pysyi siis rankingissa meidän yläpuolellamme ja Panu sekä Fuuga menivät ohi, joten vaikka tavoitteessa (10-sakki) pysyttiin, niin kauden loppu meni paljolti penkin alle. Riki oli selvästi löystynyt, mutta ylävanttien ruuvit ovat niin hajalla, ettei vantteja oikein saanut mitenkään kiristettyäkään. Lisäksi pohjaa olisi pitänyt pestä vielä EspooGP:n jälkeenkin, koska jotain sinne jäi, mikä ei sitten EspooGP:n kovissa keleissä vielä näkynyt.
Dataloggeri on tuossa pöydällä sammutettuna, Harald varmaan kohtapuoliin antaa sen mahtikoodin, jolla siitä saa suoraan tulostettua sopivasti filtteröidyn kisatrackin ulos.
Startissa hyvä ajoitus yläpoijulla, mutta sitten spinnua nostaessa keulagastin jäätyili fallin kanssa ja piti käväistä itse keulassa katsomassa. Tällä aikaa tilaisuus ajaa Tyynen yläpuolelle meni ja jäimme sitten Tyynen peittoon kun hekin saivat spinnun ylös. Charlottakin veti kohta ohi ja ei kauaa kestänyt kun koko muukin fleetti ohitti meidät, tuntui että lenssivauhti oli järjestäen pari kymmenystä muita vähemmän...mitäköhän pohjasta löytyy, tai tietenkin rehellisesti, pitäisi varmaan trimmata isoa aktiivisemmin ja hakea parempaa painojakaumaa.
Kituuttaminen jatkui sitten punaisella "alamerkillä", jossa toki poijunkääntömanööverissä kiilasin itseni Annelin edelle, mutta ratkaisu lähteä kryssimään vasenta laitaa oli katastrofaalisen huono ja eipä vauhtikaan päätä huimannut, ainoa varsinainen kilpakumppani, Sea Monkey, painoi kovaa ohi oikeaa laitaa. Kisa olisi siis paljolti siinä, kun Annelikin sitten karkasi.
Lenssillä vihreältä takaisin poijulle kaikki muutkin veneet menivät ohi, etenkin H-vene Vanilla painoi taas vaihteeksi ihan eri tuulissa kuin me. No, kisarutiinien puute näkyi sitten alamerkillä, kun jättivät myös poijuvälin vapaaksi ja työnsin taas siihen väliin. Tässä vaiheessa tuuli yltyi ja vene alkoi kulkea, Vanillan jäädessä lopulta 100m vihreälle kepille tultaessa.
Kepillä spinnu taas ylös, mutta nopeasti havaittiin, että apparentti oli liian vähän ja tuulen sitten sopivasti taas hyytyessä Vanilla otti sen 100m kiinni ja lisäksi repäisi n. 50 metrin kaulan. Kauden ensimmäinen pienen luokan paukku odotti, mutta onneksi tuuli shiftasi hieman taakse, gastien vastahakoisuudesta huolimatta nostimme nopeasti spinnun ja takaa-ajo alkoi. Vanillassa herättiin tähän liian hitaasti ja olimme jo miltei rinnalla, kun alkoivat virittelemään spinnuaan jostain kajuutan uumenista, ei tainnut olla edes skuutteja kiinni purjeessa, kun purje taisi nousta ilman toista skuuttia? Eli maalissa sitten jonkin verran ennen Vanillaa ja paukku vältettiin niukasti.
Sea Monkey pysyi siis rankingissa meidän yläpuolellamme ja Panu sekä Fuuga menivät ohi, joten vaikka tavoitteessa (10-sakki) pysyttiin, niin kauden loppu meni paljolti penkin alle. Riki oli selvästi löystynyt, mutta ylävanttien ruuvit ovat niin hajalla, ettei vantteja oikein saanut mitenkään kiristettyäkään. Lisäksi pohjaa olisi pitänyt pestä vielä EspooGP:n jälkeenkin, koska jotain sinne jäi, mikä ei sitten EspooGP:n kovissa keleissä vielä näkynyt.
Dataloggeri on tuossa pöydällä sammutettuna, Harald varmaan kohtapuoliin antaa sen mahtikoodin, jolla siitä saa suoraan tulostettua sopivasti filtteröidyn kisatrackin ulos.
Hmm, "no valid input type specified". Kyllä mä varmasti tuolta sen datan saan kaivettua vaikka GPSbabelin GUI:n kautta, ajattelin vain josko sen saisi samantien jollain koodeilla filtteröityä yms.harald wrote:gpsbabel -t -i mtk -f /dev/ttyUSB0 -o mtk-bin -F olga-whc12-08.bin
Korvaa /dev/ttyUSB0 jollain muulla windowsissa. Lähetä olga-whc12-08.bin
tiedosto minulle.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Onko sinulla ajuri asennettuna? Sitten annat tuon /dev/ttyUSB0 tilallePetri wrote:Hmm, "no valid input type specified". Kyllä mä varmasti tuolta sen datan saan kaivettua vaikka GPSbabelin GUI:n kautta, ajattelin vain josko sen saisi samantien jollain koodeilla filtteröityä yms.harald wrote:gpsbabel -t -i mtk -f /dev/ttyUSB0 -o mtk-bin -F olga-whc12-08.bin
Korvaa /dev/ttyUSB0 jollain muulla windowsissa. Lähetä olga-whc12-08.bin
tiedosto minulle.
"com6" (ilman hipsuja), mikäli loggeri on asentunut siihen com-porttiin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja riitti, 0.7 pisteen turvin! Epämiellyttävän lähelle Helmi loppujen
lopuksi tuli. Kauhuskenaario oli että Helmi voittaa 15 veneen (tai
suuremman) fleetin, ja me olemme neljänsiä tai huonompia. Kun
ennen lähtöä veneitä vaan pukkasi lisää ja lisää (mistä ne kaikki
sikiää) rupesi jo vähän jännittämään
Näin jälkikäteen neljäs sija
olisikin riittänyt tiputtamaan se meidän kauden toisen kisan
neljäs sija huonompana pois. Joten ei tuo nyt sitten niin tiukkaa ollut,
phew
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=138
lopuksi tuli. Kauhuskenaario oli että Helmi voittaa 15 veneen (tai
suuremman) fleetin, ja me olemme neljänsiä tai huonompia. Kun
ennen lähtöä veneitä vaan pukkasi lisää ja lisää (mistä ne kaikki
sikiää) rupesi jo vähän jännittämään

olisikin riittänyt tiputtamaan se meidän kauden toisen kisan
neljäs sija huonompana pois. Joten ei tuo nyt sitten niin tiukkaa ollut,
phew

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=138
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Träckejä on nyt tuolla seitsemän kappaletta:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Vielä puuttuu Fuuga (oli loggeri) sekä Olga (Petri kädetön näitten
tietokoneitten kanssa
).
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Vielä puuttuu Fuuga (oli loggeri) sekä Olga (Petri kädetön näitten
tietokoneitten kanssa

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Täh, määhän jo lähetin sulle sen tiedoston. 9 trackiako vain saatiin, kelpo suoritus ilman suurempaa organisointiaharald wrote:Träckejä on nyt tuolla seitsemän kappaletta:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/list_events.php
Vielä puuttuu Fuuga (oli loggeri) sekä Olga (Petri kädetön näitten
tietokoneitten kanssa).

- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kai tuonne tulee vielä pari lisää.
Lisbethin träcki on hiukan vajavainen. Aikaleimat väärät, ei nimeä jne.
Wiljolle on ilmoitettu, kunnes se fiksataan pitää ruksata pois se
Trajectoire 0 listasta, muuten aletaan purjehtia vuonna 1970.
Lisbethin träcki on hiukan vajavainen. Aikaleimat väärät, ei nimeä jne.
Wiljolle on ilmoitettu, kunnes se fiksataan pitää ruksata pois se
Trajectoire 0 listasta, muuten aletaan purjehtia vuonna 1970.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Selvisi miksi Lisbethin track ei toimi, siitä puuttuu Z tuon </time>
tägin edellä ilmaisemaan aikavyöhykettä. Kun tiedoston ajaa
gpsbabelin läpi, gpsbabel samalla korjaa tuollaiset virheet:
Wiljo, voisitko fiksata?
tägin edellä ilmaisemaan aikavyöhykettä. Kun tiedoston ajaa
gpsbabelin läpi, gpsbabel samalla korjaa tuollaiset virheet:
Code: Select all
gpsbabel -t -i gpx -f whc-12-08-lisbeth-3.gpx -x track,title=Lisbeth -o gpx -F whc-12-08-lisbeth-4.gpx
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Harald, Aleksi, Jan ja Micke.
Oli taas mielenkiintoinen kisa. Laskettiin tuossa pitkin viikkoa että mitä
pitää olla sijoituksemme, jos Helmi voittaa viimeisen kisan. Tulimme
siihen tulokseen että Helmen voitto 15 veneen fleetissä ja meidän
jääminen pois jättäisi heidät vain 0.02 pisteen päähän. Pakko oli siis
tulla katsomaan kuinka monta venettä on sateessa ja luvatussa
heikossa tuulessa lähtemässä. Sijoituksemme pitää olla kolmas,
tai parempi, jotta voimme varmistaa kokonaisrankingtuloksen
ykkös-sijan.
Yllätykseksemme laskimme että viivalle on tulossa vain lisää ja lisää
veneitä, yhteensä taisi sitten olla 18 venettä. Kun tuuli vielä moinasi
ennen lähtöä rupesi jo vähän jännittämään. Lautakunta ampui meidät
lyhyimmälle mahdollisille radalle, eli viitoselle (pohjoistukki, punainen
poiju, vihreä viitta, punainen poiju, vihreä viitta-maaliin).
Ennen lähtöä oli taktiikkana pysyä lähellä viivaa, ja olla jonkinlaisessa
vauhdissa viimeisen minuutin aikana. Tähän pystyttiin, ja spinnu
nousi (tosin vasta lähtöpaukun jälkeen), Olgan ottaessa aivan
ulkopäästä todella hyvän startin taas. Samasta paikasta lähtenyt
Vindungen lähti karkuun, ja paaran puolelta alkoi Albin Express
minifleetti puskea päälle. Jostain syystä se puskeminen ratkesi
siihen että Helmi sieltä karkaksi Vindungenin perään, mutta muut
eivät sitten päässetkään päällemme. Takanamme näykki Tyyni
meidän akillesjänteitä, ja p-viitalla oli Helmen etumatka jo vähän
vajaa sataa metriä (hyvä tuo gpsar kun voi mitata välimatkojakin).
Kryssillä saimme jonkin verran hyötyä mahtavasti siftistä (näkyy
hyvin gpsar:ista), mutta tämä hyöty ei riittänyt Helmen kiinni-
ottamiseen. Vihreän merkin kiersi Vindungen ja Helmi yhdessä,
ja me edelleen 100+m takana. Tässä kääntyi vielä tuuli vähän
takaisinpäin ja jouduimme pienessä tilassa tekemään pari vendaa,
ei hyvä.
Lenssillä VU ja Helmi kasvattivat johtoaan, ja toisella kryssillä ei
sitten sen suurempia tapahtunutkaan. Maalisuoralla laskimme että
nousevasta tuulesta huolimatta Helmi on selvä voittaja, ja villi
laskeminen alkoi siitä että riittääkö suorituksemme kokonais-
tilanteen kannalta. Näin jälkeenpäin voi sanoa että riitti.
Maaliintulon jälkeen keräsimme sitten gps dataloggerit veneiltä
pois, ja ihmettelimme miten pimeä tuli yhtaikaa. Moni vene valaisi
purjeensa, ja lautakuntakin koitti huutaa rannasta numeroita. On
varmaan aika oikea aika vuodesta lopettaa sarja.
Ongelmia on tuossa aivan kevyessä ison istuvuuden kanssa, etenkin
halssikulmassa. Joten se latistuu liikaa, todnäk johtuu lattojen
painosta, joka painaa takaliikkiä alas, ja eteenpäin.
Oli kiva kausi westhouse cupissa. Ensi vuonna taas, mutta ensin
keskiviikkona jedaan palkintojenjaolle!
T: yövahti
Oli taas mielenkiintoinen kisa. Laskettiin tuossa pitkin viikkoa että mitä
pitää olla sijoituksemme, jos Helmi voittaa viimeisen kisan. Tulimme
siihen tulokseen että Helmen voitto 15 veneen fleetissä ja meidän
jääminen pois jättäisi heidät vain 0.02 pisteen päähän. Pakko oli siis
tulla katsomaan kuinka monta venettä on sateessa ja luvatussa
heikossa tuulessa lähtemässä. Sijoituksemme pitää olla kolmas,
tai parempi, jotta voimme varmistaa kokonaisrankingtuloksen
ykkös-sijan.
Yllätykseksemme laskimme että viivalle on tulossa vain lisää ja lisää
veneitä, yhteensä taisi sitten olla 18 venettä. Kun tuuli vielä moinasi
ennen lähtöä rupesi jo vähän jännittämään. Lautakunta ampui meidät
lyhyimmälle mahdollisille radalle, eli viitoselle (pohjoistukki, punainen
poiju, vihreä viitta, punainen poiju, vihreä viitta-maaliin).
Ennen lähtöä oli taktiikkana pysyä lähellä viivaa, ja olla jonkinlaisessa
vauhdissa viimeisen minuutin aikana. Tähän pystyttiin, ja spinnu
nousi (tosin vasta lähtöpaukun jälkeen), Olgan ottaessa aivan
ulkopäästä todella hyvän startin taas. Samasta paikasta lähtenyt
Vindungen lähti karkuun, ja paaran puolelta alkoi Albin Express
minifleetti puskea päälle. Jostain syystä se puskeminen ratkesi
siihen että Helmi sieltä karkaksi Vindungenin perään, mutta muut
eivät sitten päässetkään päällemme. Takanamme näykki Tyyni
meidän akillesjänteitä, ja p-viitalla oli Helmen etumatka jo vähän
vajaa sataa metriä (hyvä tuo gpsar kun voi mitata välimatkojakin).
Kryssillä saimme jonkin verran hyötyä mahtavasti siftistä (näkyy
hyvin gpsar:ista), mutta tämä hyöty ei riittänyt Helmen kiinni-
ottamiseen. Vihreän merkin kiersi Vindungen ja Helmi yhdessä,
ja me edelleen 100+m takana. Tässä kääntyi vielä tuuli vähän
takaisinpäin ja jouduimme pienessä tilassa tekemään pari vendaa,
ei hyvä.
Lenssillä VU ja Helmi kasvattivat johtoaan, ja toisella kryssillä ei
sitten sen suurempia tapahtunutkaan. Maalisuoralla laskimme että
nousevasta tuulesta huolimatta Helmi on selvä voittaja, ja villi
laskeminen alkoi siitä että riittääkö suorituksemme kokonais-
tilanteen kannalta. Näin jälkeenpäin voi sanoa että riitti.
Maaliintulon jälkeen keräsimme sitten gps dataloggerit veneiltä
pois, ja ihmettelimme miten pimeä tuli yhtaikaa. Moni vene valaisi
purjeensa, ja lautakuntakin koitti huutaa rannasta numeroita. On
varmaan aika oikea aika vuodesta lopettaa sarja.
Ongelmia on tuossa aivan kevyessä ison istuvuuden kanssa, etenkin
halssikulmassa. Joten se latistuu liikaa, todnäk johtuu lattojen
painosta, joka painaa takaliikkiä alas, ja eteenpäin.
Oli kiva kausi westhouse cupissa. Ensi vuonna taas, mutta ensin
keskiviikkona jedaan palkintojenjaolle!
T: yövahti
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020