Öh, miten niin. Mähän jo sanoin, että vene tuli paaralla ja alle kahden veneenmitan päässä vendasi siihen eteen ja tietenkin jäi paikalleen seisomaan, mun tullessa suoralla linjalla merkittävästi kovempaa suoraan sitä päin.
Alle kaksi veneenmittaa on aivan eri asia kuin 20 senttiä.
Kaksi veneenmittaa tuli lähinnä mieleen siitä, että paaralta ei saa vendata styyralle toisen paaran veneen eteen alle ko. etäisyydeltä.
Tällaista sääntöä ei ole olemassa.
Kaksi veneenmittaa liittyy vain poijunkiertoon, jolloin kahden veneenmitan etäisyydellä poijusta ratkeaa viime kädessä se, onko sisäpaikan veneellä peitto vai ei.
Vähintäänkin kiintoisia säännöt tuntuvat olevan, jos käytännössä voi kääntää toisen eteen, pakottaen toisen väistämään. Ts. jos olisin ajanut Albinin päälle, se olisi tehnyt virheen, mutta koska väistin, mä tein?
Kyllä toisen eteen voi kääntää, kunhan sitä ei tee niin lähellä, ettei toiselle (josta tulee väistämisvelvollinen heti kun venda on valmis) jää mahdollisuutta väistää. Sinusta tuli väistämisvelvollinen, sinulla oli tilaa väistää, väistit... kukaan ei tehnyt mitään virhettä.
Jos joutuisit aloittamaan väistöliikkeen silloin kun eteen vendaava vene on vielä kääntymässä eikä ole saavuttanut uutta tiukasti vastaista suuntaa, silloin kääntävä vene on tehnyt virheen. Mutta tällaisten toteaminen jossain protestikäsittelyssä on sitten vallan mahottoman vaikeaa. Toisen mielestä väliin jäin veneemittoja, toisen mielestä venda oli vasta alussa kun styyran vene joutui väistämään... Ota siitä sitten jälkikäteen selvää.
Mutta säännöt ovat erittäin loogisia ja järkeviä, silloin kun "ottaa" kulkuoikeuden, tulee antaa väistämisvelvolliselle mahdollisuus väistää. Oleellista tuossa on että vendan jälkeen on kaksi styyran venettä, joista sinä olet selvästi perässä ja väistät, kyseessä ei ole enää mikään styyra-paara tilanne. Mikään "vanhentunut" styyra-paara tilanne ei sinua auta enää siinä vaiheessa kun toinenkin vene on styyralla.
Ville