Espoo ranking RWYC ja WB-sails LYS4?
Espoo ranking RWYC ja WB-sails LYS4?
Asiasta kolmanteen: Miksi FEneilijät karttavat Espoo Ranking LYS-kisoja? Sunnuntaiseen RWYC Challengeen ei näytä ainuttakaan ilmoittautuneen, vaikka pienelle osallistumismaksulle saa vastineeksi mukavan kilpailun + ruoat ja juomat koko miehistölle. Kai tuonne vielä pääsisi, vaikka eilen oli viimeinen ilmoittautumispäivä. Kaikin puolin fiksumpi kisa kuin Syysseilaus, jonne taas FEitä on tullut. Takaa-ajalähtö klo. 9 aamulla ei kuulosta kovinkaan tasapuoliselta...
Joakim
mode edit(hh): aihe pilkottu WHC 8/08 ketjusta
mode edit²(hh): otsikkoon lisätty LYS4
Joakim
mode edit(hh): aihe pilkottu WHC 8/08 ketjusta
mode edit²(hh): otsikkoon lisätty LYS4
TervehdysAnonymous wrote:Asiasta kolmanteen: Miksi FEneilijät karttavat Espoo Ranking LYS-kisoja?
Joakim
Anteeksi mikä ranking?! Ei vain ole tullut aiemmin silmiin. Empä ole tosin etsinytkään. Kisani menevät vanhan kaavan mukaan: yksityyppiä aina silloin kun on mahdollisuus ja loput westhousea (sekin melkein OD:ta kun Feneitä on kuitenkin useampi radalla) harjoittelun merkeissä (mutta ei naama irvessä).
Viimevuonna oltiiin syysseilauksessa mukana, kun meidän oma FE-regatta jäi osallistujien puutteessa / järjestelyongelmien takia järjestämättä.
Tällaisesta aamu-unisesta tuo syysseilauksen aikainen lähtö tuntuu kyllä pahalta

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tässä:harald wrote:Mikä Espoo ranking? Mistä löytyy infoa RWYC Challengesta, onko se
jokin uusi kisa?
Kai se on niin että kisalomaa kotoa saadaan rajallinen määrä, ja itse
ainakin otan ne ennemmin OD-kisoina.
http://www.esbosegelforening.fi/index.p ... Itemid=110
http://www.espoonmerenkulkijat.net/esp/ ... =purjehdus
Ei ole uusi kisa. Kisan nimi tulee joukkuekilpailun kiertopalkinnosta, joka on hieno historiallinen kaukoputki, jonka jalustan laatan mukaan se on kiertänyt vuodesta 1984 saakka (aika monta vuotta putkeen ESF:n kisailijoilla). Samanlainen kaukoputki on kuulemma British Museumissakin.
Kisalomaa on tietysti rajallisesti, mutta otathan sitä noihin keskiviikkokisoihinkin....
Joakim
Menevät osittain muitten kisojen päälle, mutta myös se että saaristokisat ovat loppupeleissä aika tylsiä ja ei niistä nyt silleen erityisemmin jaksa maksaa, kun ilmaiseksikin voi kiertää saaria Kopun tiistiksissä tai WHC:ssa. Syysseilaus viime vuonna oli taas erikoistapaus, kun FE-regatta peruuntui ja useammalla FE:llä oli hinku kisaan ja päivämäärä buukattu kalenteriin.Anonymous wrote:Asiasta kolmanteen: Miksi FEneilijät karttavat Espoo Ranking LYS-kisoja? Sunnuntaiseen RWYC Challengeen ei näytä ainuttakaan ilmoittautuneen, vaikka pienelle osallistumismaksulle saa vastineeksi mukavan kilpailun + ruoat ja juomat koko miehistölle. Kai tuonne vielä pääsisi, vaikka eilen oli viimeinen ilmoittautumispäivä. Kaikin puolin fiksumpi kisa kuin Syysseilaus, jonne taas FEitä on tullut. Takaa-ajalähtö klo. 9 aamulla ei kuulosta kovinkaan tasapuoliselta...
Joakim
Eli ainakin Olgassa rahallinen panostus pistetään ratakisoihin, koska niistä saa paljon enemmän vastinetta rahoilleen.
Ja nyt tulevan sunnuntain osalta on sitten muitakin kilpailuita, tosin maalla käytäviä, jotka vievät mielenkiinnon.
No sekin, mutta itse ajattelin lähinnä sitä kurjuutta startata aamupläkään lillumaan ison luokan hitaimpana. Viime vuonnakin ison luokan nopeimmat ohittivat jo ensimmäisen kierroksen puolivälissä. Ota siinä nyt sitten X-99:t ja IMX-38 kiinni loppumatkan aikana...Panu wrote: Tällaisesta aamu-unisesta tuo syysseilauksen aikainen lähtö tuntuu kyllä pahalta.
Joakim
Niin, osittain juuri tuon takia kyllä nuo pitkät LYS-kisat ovatkin mielenkiinnottomia. Viime vuonna tuli purjehdittua Pentalan yökisa ja Päitsi, tänä vuonna Päitsi ja kyllä mitta on aika täynnä sitä touhua.Anonymous wrote: No sekin, mutta itse ajattelin lähinnä sitä kurjuutta startata aamupläkään lillumaan ison luokan hitaimpana. Viime vuonnakin ison luokan nopeimmat ohittivat jo ensimmäisen kierroksen puolivälissä. Ota siinä nyt sitten X-99:t ja IMX-38 kiinni loppumatkan aikana...
Joakim
Jos Espoo Rankingiin tulisi osaksi ratakilpailu, se keräisi varmasti kiinnostusta, koska LYS-pohjaisia ratakisoja taitaa olla aikalailla nolla tai vähän siitä poikkeava määrä. Tosin toisaalta ratapurjehdus taas nähdään hieman mörkönä niille, joitten mielestä saaristoslööräys taas on kivaa illanvietettä. Kumpaakin voi tehdä, mutta se 10 starttia WHC:ta on kyllä ihan riittävä määrä sitä hommaa.
Samaa mieltä Petrin kanssa, nämä espoon rankingin saaristokisat ovat ehkä liian samanlaisia. Saaristoslöörauskilpailut on jo aika nähty, toisaalta viimeinen kisa eli Rysäkarin rysäys oli aika kiva koska tuulensuunnan takia radasta tulikin melkein kunnon kryssi-lenssirata.
Ainain yksi osakilpailu voisi hyvinkin olla ratakilpailu jotta vaihtelua saataisiin lisää. Ainoat ratakilpailut LYS-veneille ovat ymmärtääksen HTPS:n kruunuvuorenselällä järjestetyt tiistaikilpailut joihin on kuitenkin suhteellisen pitkä matka länsihelsingistä.
Olisiko tarve länsihelsingissä ratakilpailuviikonlopulle(2+2 la ja su?) LYS-veneille? Vai voisiko esimerkiksi Espoon GP:ssä yrittää saada scratch-kilpailu LYS-1.14-First 31.7:lle jossa voitaisiin ehkä myös laskea tasoitukset(minun mielestä voitaisiin ajaa scratchia).
Ainain yksi osakilpailu voisi hyvinkin olla ratakilpailu jotta vaihtelua saataisiin lisää. Ainoat ratakilpailut LYS-veneille ovat ymmärtääksen HTPS:n kruunuvuorenselällä järjestetyt tiistaikilpailut joihin on kuitenkin suhteellisen pitkä matka länsihelsingistä.
Olisiko tarve länsihelsingissä ratakilpailuviikonlopulle(2+2 la ja su?) LYS-veneille? Vai voisiko esimerkiksi Espoon GP:ssä yrittää saada scratch-kilpailu LYS-1.14-First 31.7:lle jossa voitaisiin ehkä myös laskea tasoitukset(minun mielestä voitaisiin ajaa scratchia).
Ja arki-iltana se siirtomatka on jo jonkinlainen oikea rajoite.Jan wrote: Ainain yksi osakilpailu voisi hyvinkin olla ratakilpailu jotta vaihtelua saataisiin lisää. Ainoat ratakilpailut LYS-veneille ovat ymmärtääksen HTPS:n kruunuvuorenselällä järjestetyt tiistaikilpailut joihin on kuitenkin suhteellisen pitkä matka länsihelsingistä.
Mielestäni kyllä vähintään 3+3 tai sitten yhtenä päivänä 4 starttia, 2+2 on sinänsä vähän tyhmä yhdistelmä, koska kisa sitoo silloin kuitenkin kaksi vapaapäivää ja loppupeleissä purjehdusta tulee aika vähän. Toki ei kyllä mitkään maksipäivätkään kivoja ole, mutta yhden päivän settinä ok.Olisiko tarve länsihelsingissä ratakilpailuviikonlopulle(2+2 la ja su?) LYS-veneille? Vai voisiko esimerkiksi Espoon GP:ssä yrittää saada scratch-kilpailu LYS-1.14-First 31.7:lle jossa voitaisiin ehkä myös laskea tasoitukset(minun mielestä voitaisiin ajaa scratchia).
Mieluummin lyhyt rata ja monta starttia, kuin päinvastoin.
Scratchissa on etunsa, mutta toisaalta on se aika ankeaa kun kuitenkin sitä joutuu jossittelemaan siitä miten hyvin oikeastaan menikään.
LYS-ratakisan järjestäminen toki vaatii vähän enemmän kuin OD:n mutta ei se mikään mahdoton homma ole, viikonloppuja vain on kovin vähän.
Kai sitä tietenkin voisi yrittää tuputtaa WB round the buoysiin LYS-luokkaa, mutta sielläkin radat ovat pitkät.
Jos nyt oikein tahtoo visioida, eipä tuollaisen kisan järkkääminen tällekään kaudelle olisi mikään mahdottomuus. SUV:n luokkamestikset syyskuun lopulla kahtena viime vuonna ovat olleet ihan kivoja ja syyskuun 20&21 taitavat olla täysin vapaita kaikista kisoista...ei se purjehduskisan järkkääminen sinänsä paljoa vaadi, mutta tunnetusti valmiiseen pöytään tahtovia on paljon enemmän kuin kokkeja.
WB round the buoys on kai AMP:n järjestämä kisa ja uskoisin että he haluavat ainoastaan järjestää ORCi/club kisoja. Onhan sitä aiemminkin esimerkiksi lobattu LYS SM:stä. Toisaalta ehkä menemme itsekin sinne ORCi-luokassa jos ei saada muuten ajaa ratakilpailuja, silloinhan AMP:n taktiikka olisi hyvin onnistunut(jos nyt Inferno 31:t kuuluu AMP:n tavoiteryhmään eikä meistä haluta eroon
)
No, en ainakin itse valittaisin scratchista eri LYS-luvuilla vaan olisin kiitollinen ratakilpailusta jossa olisi enemmän kuin pari tai kolme venettä.

No, en ainakin itse valittaisin scratchista eri LYS-luvuilla vaan olisin kiitollinen ratakilpailusta jossa olisi enemmän kuin pari tai kolme venettä.
Lähestulkoon vituttaa ajatella miten helposti tollaisen päivän ratakisan järkkäisikään (olettaen että jostain saisi kumpparin tai kaksi), mutta himottaa sen verran itse kisata sellaisessa ettei millään tahtoisi edes alkaa miettimään sellaisen järkkäämistä. Ensi kaudeksi toki kannattaa varmaan kysellä alueen seuroilta, josko jollain olisi intressejä tähän.Jan wrote: No, en ainakin itse valittaisin scratchista eri LYS-luvuilla vaan olisin kiitollinen ratakilpailusta jossa olisi enemmän kuin pari tai kolme venettä.
Huono puoli lienee se, että ne seurat, joissa ratapurjehdusosaamista on, ovat jo nyt aika ylibuukattuja kisojen suhteen.
EspooGP:seen varmasti mahtuisi Inferno-luokka, tosin tiedä sitten enää silloin jos siellä olisi Infernoja, Äksät (ehkä sekä 99:t että 35:t) ja Firstit (joita tosin ei kai tänä vuonna ole, eivät varmaan saaneet sitten viittä venettä kasaan).
Tietenkin henkilökohtaisena mielipiteenä, jos IRC-luokka sopii ehkä ensi vuonna WB-kisaan, niin sitten varmaan myös IRC/1,25-luokallekin pitäisi olla tilaa

1,14-1,18 on jo niin suuri ero, ettei scratchinä ajamisessa ole hirveästi järkeä. Tempolla tai X-79:llä ei kyllä ole pienintäkään toivoa First 31.7:n kyytiin, jos tuulee edes hiukan. Toki tunnin ratakisassa tasoitus on vain reilut 2 minuuttia, mutta ilman sitä on kyllä turha lähteä yrittämään läheskään samantasoista venettä vastaan.Petri wrote: Scratchissa on etunsa, mutta toisaalta on se aika ankeaa kun kuitenkin sitä joutuu jossittelemaan siitä miten hyvin oikeastaan menikään.
LYS-ratakisan järjestäminen toki vaatii vähän enemmän kuin OD:n mutta ei se mikään mahdoton homma ole, viikonloppuja vain on kovin vähän.
Kai sitä tietenkin voisi yrittää tuputtaa WB round the buoysiin LYS-luokkaa, mutta sielläkin radat ovat pitkät.
Jos nyt oikein tahtoo visioida, eipä tuollaisen kisan järkkääminen tällekään kaudelle olisi mikään mahdottomuus.
WB:ssä ajettiin 3 hiukan alle tunnin lähtöä, mikä tuntui sopivalta ja 1-päiväisyys on plussa.
Lisää kisoja tai pitkälti samoista osallistujista "kilpailevaa" LYS-luokka ORCi-kisaan en kyllä näe järkevänä. Ehkä jonkun "perinteisen" saaristokisan voisi muuttaa ratakisaksi? Ratakisoissa tuntuu vain olevan vähemmän kisaaville paljon suurempi osallistumiskynnys ja ehkä samoin järjestäjillä on suurempi järjestämiskynnys.
Joakim
Voisihan sitä ajatella, vaikkapa entisen IMS 4 luokan korvaamista vaikkapa LYS 4:llä, jossa LYS-luvun maksimi olisi 1,1 tai enintään 1,15. Tulisiko sitten tuollaisia ~10 kpl? Aikanaan IMS 4 kuoli totaaliseen osannottajapulaan. Noita pienempiä ei syystä tai toisesta ORCi-kisaaminen enää kiinnosta, mutta eipä niitä näy LYS-kisoissakaan iltakisoja, HTR:ää ja VSSR:ää lukuunottamatta. Eipä tainut juuri kukaan mennä niihin Kruunuvuorenselän ratakisoihinkaan?harald wrote:Miksei ORCi luokkien lisäksi LYS-luokka, samat vaatimukset lauta-
kunnan osalta.
RWYC:ssä on sentään nyt 7 ilmoittautunutta isossa luokassa, pienessä 1...
IRC tuskin tulee omaksi lähdökseen juuri muualle kuin VSSR ja HTR. Muissa kisoissa on 20-40 venettä, joiden jakaminen nopeutensa lisäksi vielä eri tasoitussääntöihin pilaa mielestäni koko kisan. Nythän WB:ssä oli hienoa kisaamista ja samaa on odotettavissa Pentala Raceen (ORCi 3:ssa 13 venettä molemmissa).
Joakim