Kysymys raadille: meillä on mantookit kovin heikossa kunnossa, toiselta puolelta kappaletavarana. Mistä saa uusia halvalla? Ja mitkä on mitat? Nopeasti mittaamalla sain ylemmän mantookin mitaksi 713cm, mutta tuohon en uskalla luottaa. Jos ei ole tietoa, niin pitänee käydä huomenna mittaamassa tarkemmin.
"Alkuviikosta vene veteen" -projektin puolesta
-Risto
Mantookit uusintaan
Re: Mantookit uusintaan
Tuota, eihän sen nyt tartte olla noin tarkkaa. Kaapelihan taitaa olla suht normaalia metritavaraa, eli jos sitä ostaa 4x8 metriä, niin eiköhän se riitä?risto wrote:Kysymys raadille: meillä on mantookit kovin heikossa kunnossa, toiselta puolelta kappaletavarana. Mistä saa uusia halvalla? Ja mitkä on mitat? Nopeasti mittaamalla sain ylemmän mantookin mitaksi 713cm, mutta tuohon en uskalla luottaa. Jos ei ole tietoa, niin pitänee käydä huomenna mittaamassa tarkemmin.
"Alkuviikosta vene veteen" -projektin puolesta
-Risto
Muut Riston kysymykset silti ovat voimassa, koska nykyisissä kaapeleissa on päässä kiinnipuristetut liittimet, joita ei oikein voi käyttää uudestaan.
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Re: Mantookit uusintaan
Nuo on kuitenkin turvallisuuden takia siinä laidoilla, joten kyllä niiden liitosten olisi syytä pitää kun tukea ottaa ja sen takia ne olisi minusta hyvä saada pitäviksi. Kaapeliklemmareita muutama sarjaan ja vaijeri lenkille toiminee, muttta mikä on mielipide, uskaltaako tuollaiseen luottaa ja mitä maksaa kunnolliset?Petri wrote:
Tuota, eihän sen nyt tartte olla noin tarkkaa. Kaapelihan taitaa olla suht normaalia metritavaraa, eli jos sitä ostaa 4x8 metriä, niin eiköhän se riitä?
Muut Riston kysymykset silti ovat voimassa, koska nykyisissä kaapeleissa on päässä kiinnipuristetut liittimet, joita ei oikein voi käyttää uudestaan.
-Risto
Jo pelkkä rosterivaijeri tekee metritavarana hankittuna luultavasti sen verran ison loven lompakkoon, ettei kannata lähteä tekemään epämääräisiä virityksiä.
Mulla on vielä itsellä vaijerit uusimatta, mutta kyselin hintoja messuilla. Muistaakseni ihan oikea rikipaja veti hihasta, että n. 130¤ maksaisi uudet kaiteet, taisi vielä olla vanttiruuveineen. Siihen hintaan ei irtoa edes Clas Ohlsonilta, ja laatu on varmasti ihan muuta. Suositteli vielä paljasta rosteria, pysyy pitempään siistinä, kun ei ole hajoavaa kuorta.
Kannattanee soitella esim. Baltic Rigging, tms. Itse taidan kärvistellä vielä ainakin tämän kesän hirveän näköisillä vaijereilla, kun on jo tullut ylitettyä tämän kevään budjetti aika rajusti...
Mulla on vielä itsellä vaijerit uusimatta, mutta kyselin hintoja messuilla. Muistaakseni ihan oikea rikipaja veti hihasta, että n. 130¤ maksaisi uudet kaiteet, taisi vielä olla vanttiruuveineen. Siihen hintaan ei irtoa edes Clas Ohlsonilta, ja laatu on varmasti ihan muuta. Suositteli vielä paljasta rosteria, pysyy pitempään siistinä, kun ei ole hajoavaa kuorta.
Kannattanee soitella esim. Baltic Rigging, tms. Itse taidan kärvistellä vielä ainakin tämän kesän hirveän näköisillä vaijereilla, kun on jo tullut ylitettyä tämän kevään budjetti aika rajusti...
Tervehdys
Meillä mantookivaijerit uusittiin muistaakseni 4 vuotta sitten. Uudet hankittiin RAHALLA muitaakseni Maritimista. Lopullinen hintakin on jo kipeänä muistona aktiivisesti unohdettu.
Me veimme vanhat vaijetit malliksi, ja uudet ovat vanhoilla mitoilla. Meillä vaijerit takapään kiinnitys peräkaiteseen on tehty köysipunoksella, eli ei sakkelilla / vaijeripäätteellä. Syy tähän ratkaisuun on turvallisuus. Köysipunos kestää sen minkä pitää, mutta on huomattavan nopea avata puukolla "mies yli laidan" tilanteessa, kun pitäisi saada laidan yli nostettua mereen pudonnut takaisin kyytiin.
Meillä mantookivaijerit uusittiin muistaakseni 4 vuotta sitten. Uudet hankittiin RAHALLA muitaakseni Maritimista. Lopullinen hintakin on jo kipeänä muistona aktiivisesti unohdettu.
Me veimme vanhat vaijetit malliksi, ja uudet ovat vanhoilla mitoilla. Meillä vaijerit takapään kiinnitys peräkaiteseen on tehty köysipunoksella, eli ei sakkelilla / vaijeripäätteellä. Syy tähän ratkaisuun on turvallisuus. Köysipunos kestää sen minkä pitää, mutta on huomattavan nopea avata puukolla "mies yli laidan" tilanteessa, kun pitäisi saada laidan yli nostettua mereen pudonnut takaisin kyytiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR