Anonymous wrote:
En uskaltaisi sanoa noin varmasti ilman kokemusta. Mulla on paljon (tosin kaukaista) kokemusta surffaamisesta Kytön selällä 10-15 m/s tuulessa, jolloin kyllä kaatumiseen liittyi yleensä aikoimoista veden nielemistä ennenkuin oli takaisin laudalla. Ei huvittaisi kokeilla ilman märkä/kuivapukua (joka myös kelluttaa) pidempää jaksoa vedessäoloa, varsinkaan esim. +10 vedessä.
Siis tuo pohjautuen vain omiin kokemuksiin liivien kanssa uiskentelusta, itselläni ei koskaan ole ollut mitään suurempia ongelmia. Edellisestä kokeilusta on n. viikko kun lippukunnan leirillä (järvi toki) kaadettiin koulutusmielessä kanootteja jne.
Ja 10 asteinen vesi on kuitenkin toisaalta yhtälailla sitä ääripäätä, aika nopeasti se vesi kuitenkin lämpenee siihen 15 asteen pintaan.
Toiseen kommenttiin mainiten, että mulla yleinen purjehdusvarustus on ohut kuoritakki ja shortsit/aika ohuet pitkät housut sekä jaloissa sealskinit ja sandaalit. En ole myöskään noitten kamojen kanssa törmännyt ongelmiin.
Yhä, on eri asia purjehtia avomerellä kovassa kelissä Muston kokovartalokondomi päällä, mutta jos purjehdusharrastus keskittyy pääasiassa saarten suojassa purjehdittaviin rata/saaristokisoihin yms. purjehduksiin toukokuu-syyskuun alku akselilla, niin ei touhu ole vielä kovin extremeä.
Se on totta, että ilman jalkaremmiä kelluntaliivit ovat vähäsen hankalat, mutta omat (tai ne jota yleensä olen käyttänyt) ovat sen verran sopivat että kroolaus onnistuu ongelmitta.