by Janne Nieminen » Mon Jan 05, 2026 09:57 am
Meillä on "heittopaneelina" Gotland 100W, joka on riittänyt mainiosti jääkaappiin, laitteiden lataamisen ja lämppäriin. Ei ole siis kiinteästi asennettuna, vaan asetetaan aina siihen suuntaan, mistä Victronin appi näyttää maksimaalista latausta. Suuntauksen vaikutus on todella suuri, enkä itse laittaisi kiinteää paneelia esim. luukkutallin päälle. Siinä se on lähes aina jonkinlaisessa varjossa, eikä oikeastaan koskaan suoraan kohti aurinkoa.
Paneelissa on valmiina kolmen metrin johto, jonka päähän laitoin liittimen ja sille vastakappaleen levangin alle, kuten kuvasta näkyy. Escolta löytyi helposti oikeat kilkkeet. Tuosta paneelin saa vietyä aina optimaaliseen suuntaan. Matkaa tehdessä sitä pidetään auringon puolella kaideverkon ja mantookin välissä, vaikka verkko hiukan lataustehoa syökin. Laiturissa asettelu onkin vapaampaa, koska paneelin saa aina niin, ettei se haittaa muuta touhuamista. Kiinnittämistä varten olen laittanut paneelin kulmiin kumiköydestä pallosilmukat. Ainoa miinus on paneelin johto, jonka kyllä saa pituutensa puolesta aina asetettua kulkemaan niin, ettei häiritse, mutta voisi se ehkä vähän lyhyempikin olla.
- Attachments
-

Meillä on "heittopaneelina" Gotland 100W, joka on riittänyt mainiosti jääkaappiin, laitteiden lataamisen ja lämppäriin. Ei ole siis kiinteästi asennettuna, vaan asetetaan aina siihen suuntaan, mistä Victronin appi näyttää maksimaalista latausta. Suuntauksen vaikutus on todella suuri, enkä itse laittaisi kiinteää paneelia esim. luukkutallin päälle. Siinä se on lähes aina jonkinlaisessa varjossa, eikä oikeastaan koskaan suoraan kohti aurinkoa.
Paneelissa on valmiina kolmen metrin johto, jonka päähän laitoin liittimen ja sille vastakappaleen levangin alle, kuten kuvasta näkyy. Escolta löytyi helposti oikeat kilkkeet. Tuosta paneelin saa vietyä aina optimaaliseen suuntaan. Matkaa tehdessä sitä pidetään auringon puolella kaideverkon ja mantookin välissä, vaikka verkko hiukan lataustehoa syökin. Laiturissa asettelu onkin vapaampaa, koska paneelin saa aina niin, ettei se haittaa muuta touhuamista. Kiinnittämistä varten olen laittanut paneelin kulmiin kumiköydestä pallosilmukat. Ainoa miinus on paneelin johto, jonka kyllä saa pituutensa puolesta aina asetettua kulkemaan niin, ettei häiritse, mutta voisi se ehkä vähän lyhyempikin olla.