Meilläkin on vettä pilssissä, tai on ainakin ollut. Tämä taisi kuitenkin
meidän tapauksessa johtua huonoista stefoista akselin poksissa. Nämä
on nyt vaihdettu joten jos nyt tulee vielä vettä sisään pitää tarkistaa
tuo vannasputken kiinnitys kunnolla. Huolestuttavaa jos sitä vettä tulee
vannasputken ja rungon välistä. Hyvä että huomasit asian!
Oireet olivat aika samanlaiset, tyhjäkäynnillä ja matalilla ajokierroksilla
etenkin akselista tiippui vettä niin paljon kun voi tiippua ilman että sitä
tulee ihan norona.
Eli toivottavasti tänä kautena on vain makeaa vettä pilssissä. Nämä ovat
meillä sitten kolmesta eri paikasta silloin;
- Keulaluukun huonosta tiiviydestä
- Kaidetolppien huonosta alapuolisesta tuennasta
- Säilytyslaatikkojen kansista.
Nuo säilytyslaatikkojen kannet ovat ainakin meidän veneessä aivan
suorat mutta vastepinta rungossa ei ole vaan laskee taaksepäin
mentäessä. Sitten kun oja aukon ympärillä on niin matala ja huonolla
kaadolla niin oja tulvii jos sataa kunnolla tai pärskyy sitlooraan asti.
Laitoimme viime vuonna kumitiivisteet näihin viime vuonna, joka auttoi
jotenkin, mutta kunnollinen korjaus vaatisi ojien irtileikkaamisen ja
laminoimisen uudestaan huomattavan jyrkemmällä kaadolla. Jos siitä
aivan tiiviin haluaisi kohtuuvaivalla pitäisi täyttää aukon takareuna niin,
että se olisi suora ja luukku tiivistäisi kunnolla. Tällä hetkellä on
aukon kehyksessä luokkaa 1.5cm kaato taaksepäin mentäessä.
Tuota keulaluukun tiivistystä ollaan suoritettu joskus milläkin. Siinä on
monta ongelmakohtaa josta meillä suurin oli ruuvien tiiviys. Luukkuhan
on alunperin kiinni peltiruuveilla ohuessa laminaatissa ja ruuvien päät
on vielä vedetty rälläkällä poikki sisäpuolelta. Kun irrotime kehyksen
ja kiinnitimme uudestaan tiivistysaineella ja M4 pulteilla/nylok mutte-
reilla ja prikoilla sisäpuolelta loppui vuoto siitä kohtaa. Maritimilla
taitaa olla vielä tiivisteitä tuohon "Houdini" luukkuun jolla mahd saisi
tiivisteen kautta tapahtuvat vuodot tukittua.
Seuraavaksi on sitten lasin tiiviys pokaan. Tämä on, kuten Panu jo
kertoi, ehkä helpointa tiivistää sisäpuolelta vaikka minun mielestäni
on ehkä riittämätöntä koska vuotohan on jo siinä vaiheessa tapahtunut,
tavallaan. Me tiivistimme ulkopuolelta kirkkaalla silikonilla ja kaltereiden
alle jädetikulla sitten vain riittävästi töhnää vaikkei kovin siistiä olekaan
sisäpuolelta.
Nyt olemme luukun kanssa siinä vaiheessa että aina kun siitä tippuu
vettä seuraa pitkä keskustelu kondenssivedestä ja sen kertymisestä
kylmiin pintoihin, joka luuukun lasipinta väistämättä on
Tuota pistopunkan jalkopään kosteutta olemme myöskin huomanneet
mutta varsinaista vuotokohtaa ei ole vieläkään löytynyt. Sadevesi on
niin pirullista että välillä tuntuu siltä että se virtaa jopa vastamäkeen
joten teoriat ovat todella monet. Meillä ongelma väheni huomattavasti
kun tiivistimme pistopunkan päällä olevan kaidetolpan uudestaa sekä
paransimme sen pultin tukea. Ongelma ei täysin loppunut tosin.
Tässä on kolmekin kohtaa jotka saattavat olla syyllisiä; hanskalokeron
pohja, takakaiteen kiinnityspultti sekä styyran säilytyslaatikon oja,
saranat tai se matala säilytyslaatikko.
Mutta eiköhän jonain vuonna ole kuiva pilssi, metsästys jatkuu

Meilläkin on vettä pilssissä, tai on ainakin ollut. Tämä taisi kuitenkin
meidän tapauksessa johtua huonoista stefoista akselin poksissa. Nämä
on nyt vaihdettu joten jos nyt tulee vielä vettä sisään pitää tarkistaa
tuo vannasputken kiinnitys kunnolla. Huolestuttavaa jos sitä vettä tulee
vannasputken ja rungon välistä. Hyvä että huomasit asian!
Oireet olivat aika samanlaiset, tyhjäkäynnillä ja matalilla ajokierroksilla
etenkin akselista tiippui vettä niin paljon kun voi tiippua ilman että sitä
tulee ihan norona.
Eli toivottavasti tänä kautena on vain makeaa vettä pilssissä. Nämä ovat
meillä sitten kolmesta eri paikasta silloin;
- Keulaluukun huonosta tiiviydestä
- Kaidetolppien huonosta alapuolisesta tuennasta
- Säilytyslaatikkojen kansista.
Nuo säilytyslaatikkojen kannet ovat ainakin meidän veneessä aivan
suorat mutta vastepinta rungossa ei ole vaan laskee taaksepäin
mentäessä. Sitten kun oja aukon ympärillä on niin matala ja huonolla
kaadolla niin oja tulvii jos sataa kunnolla tai pärskyy sitlooraan asti.
Laitoimme viime vuonna kumitiivisteet näihin viime vuonna, joka auttoi
jotenkin, mutta kunnollinen korjaus vaatisi ojien irtileikkaamisen ja
laminoimisen uudestaan huomattavan jyrkemmällä kaadolla. Jos siitä
aivan tiiviin haluaisi kohtuuvaivalla pitäisi täyttää aukon takareuna niin,
että se olisi suora ja luukku tiivistäisi kunnolla. Tällä hetkellä on
aukon kehyksessä luokkaa 1.5cm kaato taaksepäin mentäessä.
Tuota keulaluukun tiivistystä ollaan suoritettu joskus milläkin. Siinä on
monta ongelmakohtaa josta meillä suurin oli ruuvien tiiviys. Luukkuhan
on alunperin kiinni peltiruuveilla ohuessa laminaatissa ja ruuvien päät
on vielä vedetty rälläkällä poikki sisäpuolelta. Kun irrotime kehyksen
ja kiinnitimme uudestaan tiivistysaineella ja M4 pulteilla/nylok mutte-
reilla ja prikoilla sisäpuolelta loppui vuoto siitä kohtaa. Maritimilla
taitaa olla vielä tiivisteitä tuohon "Houdini" luukkuun jolla mahd saisi
tiivisteen kautta tapahtuvat vuodot tukittua.
Seuraavaksi on sitten lasin tiiviys pokaan. Tämä on, kuten Panu jo
kertoi, ehkä helpointa tiivistää sisäpuolelta vaikka minun mielestäni
on ehkä riittämätöntä koska vuotohan on jo siinä vaiheessa tapahtunut,
tavallaan. Me tiivistimme ulkopuolelta kirkkaalla silikonilla ja kaltereiden
alle jädetikulla sitten vain riittävästi töhnää vaikkei kovin siistiä olekaan
sisäpuolelta.
Nyt olemme luukun kanssa siinä vaiheessa että aina kun siitä tippuu
vettä seuraa pitkä keskustelu kondenssivedestä ja sen kertymisestä
kylmiin pintoihin, joka luuukun lasipinta väistämättä on :)
Tuota pistopunkan jalkopään kosteutta olemme myöskin huomanneet
mutta varsinaista vuotokohtaa ei ole vieläkään löytynyt. Sadevesi on
niin pirullista että välillä tuntuu siltä että se virtaa jopa vastamäkeen
joten teoriat ovat todella monet. Meillä ongelma väheni huomattavasti
kun tiivistimme pistopunkan päällä olevan kaidetolpan uudestaa sekä
paransimme sen pultin tukea. Ongelma ei täysin loppunut tosin.
Tässä on kolmekin kohtaa jotka saattavat olla syyllisiä; hanskalokeron
pohja, takakaiteen kiinnityspultti sekä styyran säilytyslaatikon oja,
saranat tai se matala säilytyslaatikko.
Mutta eiköhän jonain vuonna ole kuiva pilssi, metsästys jatkuu :)