Vettä!!!

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Vettä!!!

Post by Panu »

Tervehdys

Kun aikanaan vaihdoimme vanhan H-veneen Fe83:seen aiheutti ensimmäisenä kesänä ihmetystä, että pilssissä oli aina vettä (H-veneen pilssi oli pölykuiva). Likaistakin se vesi oli, niin ettei tehnyt mieli maistaa onko se makeaa vai suolaista.

Ajattelin, että kyllähän pilssissä kaiketi vettä aina voi olla... :?: No asia unohtui, kunnes huomasimme, että pistopunkan patja oli jalkopäästään märkä. Eli jostain vuotaa. Epäilin vuotoa hanskalokerosta. Erilaiset kastelut yms konstit eivät paljastaneet vuotokohtaa.

No kerran poijussa ollessa huoltelin konetta ja minulta tippui työkalu moottrin alle ja enkä ylettynyt siihen käsin. Päätin avata ulkosäilytystilan tarkistusluukun jos sitä kautta ylettyisin. Jätin koneen pikkukierroksilla lataamaan akkua ja avasin luukun. Etsiessäni työkalua samalla tutkittuani konetilaa silmin havaitsin jotain erittäin ihmeellistä. Koneen täristäessä vannasputken ja laminaatin välistä tihkuin vettä. Ahaa täältä se vesi tulee pilssiin, ainakin osaksi.

Aloitin pohdinnat korjaavista toimenpiteistä. Seuraavana keväänä ajoin porakoneella kovametalliviilaa käyttäen vannasputken ulkopään laminaatin auki. Pohjustin pinnat epoksilla (vesieriste), koska en usko pelkän primerin estävän riittävästi vettä tunkeutumasta laminaattiin. Tämän jälkeen tein mikropalloista ja epoksista pakkelin, jolla paikkasin poistetut osat. Primerit ja myrkyt pintaan ja vesille. Ja kas kummaa, vettä ei tullut enää samassa määrin pilssiin ja vesi oli vielä makeaa. Tarkistin vielä koneen käydessä ettei vannasputken ja laminaatin välistä enää tihkunut. Siis korjaus oli onnistunut :D.

Toinen merkittävä vuodon kohde Fe83:ssä on keulaluukku :!: . Sen lasin ja pokan välissä oleva tiivistemassa on auringon paahde ja ajan patina kovettanut ja siksi halkeillut. Luukun päällä kun on suojana ne metallitangot on lasin uudelleen tiivistäminen varsin hankalaa, kunnes keksin tiivistää lasi sen alapuolelta siis sisältä. Väritöntä silikonia lasin ja pokan reunaan teipillä rajaten sain aikaan kohtalaisen siistin tiivistyksen. Ja mitä parasta se TOIMIIN. Keulaluukku on nyt Tiivis :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meilläkin on vettä pilssissä, tai on ainakin ollut. Tämä taisi kuitenkin
meidän tapauksessa johtua huonoista stefoista akselin poksissa. Nämä
on nyt vaihdettu joten jos nyt tulee vielä vettä sisään pitää tarkistaa
tuo vannasputken kiinnitys kunnolla. Huolestuttavaa jos sitä vettä tulee
vannasputken ja rungon välistä. Hyvä että huomasit asian!

Oireet olivat aika samanlaiset, tyhjäkäynnillä ja matalilla ajokierroksilla
etenkin akselista tiippui vettä niin paljon kun voi tiippua ilman että sitä
tulee ihan norona.

Eli toivottavasti tänä kautena on vain makeaa vettä pilssissä. Nämä ovat
meillä sitten kolmesta eri paikasta silloin;

- Keulaluukun huonosta tiiviydestä
- Kaidetolppien huonosta alapuolisesta tuennasta
- Säilytyslaatikkojen kansista.

Nuo säilytyslaatikkojen kannet ovat ainakin meidän veneessä aivan
suorat mutta vastepinta rungossa ei ole vaan laskee taaksepäin
mentäessä. Sitten kun oja aukon ympärillä on niin matala ja huonolla
kaadolla niin oja tulvii jos sataa kunnolla tai pärskyy sitlooraan asti.

Laitoimme viime vuonna kumitiivisteet näihin viime vuonna, joka auttoi
jotenkin, mutta kunnollinen korjaus vaatisi ojien irtileikkaamisen ja
laminoimisen uudestaan huomattavan jyrkemmällä kaadolla. Jos siitä
aivan tiiviin haluaisi kohtuuvaivalla pitäisi täyttää aukon takareuna niin,
että se olisi suora ja luukku tiivistäisi kunnolla. Tällä hetkellä on
aukon kehyksessä luokkaa 1.5cm kaato taaksepäin mentäessä.

Tuota keulaluukun tiivistystä ollaan suoritettu joskus milläkin. Siinä on
monta ongelmakohtaa josta meillä suurin oli ruuvien tiiviys. Luukkuhan
on alunperin kiinni peltiruuveilla ohuessa laminaatissa ja ruuvien päät
on vielä vedetty rälläkällä poikki sisäpuolelta. Kun irrotime kehyksen
ja kiinnitimme uudestaan tiivistysaineella ja M4 pulteilla/nylok mutte-
reilla ja prikoilla sisäpuolelta loppui vuoto siitä kohtaa. Maritimilla
taitaa olla vielä tiivisteitä tuohon "Houdini" luukkuun jolla mahd saisi
tiivisteen kautta tapahtuvat vuodot tukittua.

Seuraavaksi on sitten lasin tiiviys pokaan. Tämä on, kuten Panu jo
kertoi, ehkä helpointa tiivistää sisäpuolelta vaikka minun mielestäni
on ehkä riittämätöntä koska vuotohan on jo siinä vaiheessa tapahtunut,
tavallaan. Me tiivistimme ulkopuolelta kirkkaalla silikonilla ja kaltereiden
alle jädetikulla sitten vain riittävästi töhnää vaikkei kovin siistiä olekaan
sisäpuolelta.

Nyt olemme luukun kanssa siinä vaiheessa että aina kun siitä tippuu
vettä seuraa pitkä keskustelu kondenssivedestä ja sen kertymisestä
kylmiin pintoihin, joka luuukun lasipinta väistämättä on :)

Tuota pistopunkan jalkopään kosteutta olemme myöskin huomanneet
mutta varsinaista vuotokohtaa ei ole vieläkään löytynyt. Sadevesi on
niin pirullista että välillä tuntuu siltä että se virtaa jopa vastamäkeen
joten teoriat ovat todella monet. Meillä ongelma väheni huomattavasti
kun tiivistimme pistopunkan päällä olevan kaidetolpan uudestaa sekä
paransimme sen pultin tukea. Ongelma ei täysin loppunut tosin.

Tässä on kolmekin kohtaa jotka saattavat olla syyllisiä; hanskalokeron
pohja, takakaiteen kiinnityspultti sekä styyran säilytyslaatikon oja,
saranat tai se matala säilytyslaatikko.

Mutta eiköhän jonain vuonna ole kuiva pilssi, metsästys jatkuu :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mikke
alokas
Posts: 49
Joined: Tue Jan 14, 2003 13:45 pm

Post by mikke »

Muistaakseni vaikka auton kumimatto jonka heittää yöksi keulaluukun päälle, auttaa a) valoituuteen b) kondensoitumiseen.
mikke
alokas
Posts: 49
Joined: Tue Jan 14, 2003 13:45 pm

Post by mikke »

Eikös muuten ankkuriköyden ym:n mukana tuleva vesi valu myös pilssiin? Tai varmaankin valuu, mutta onko tuo määrä kumminkin niin vähän, että sitä ei edes huomaa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos ankkuriköysi säilytetään isossa säilytyslaatikossa niin toki vesi
valuu pilssiin. Meillä on pääankkuri ja sen köydet ankkuriboksissa
keulassa (ei tietenkään kilpailujen aikana :) ) ja taka-ankkurin köytenä
on 50m Ankarolina joka on asennettu ulos joten näistä ei vesi pääse
sisään. Ankkuriboksillahan on oma tyhjennys.

Josta pääsemmekin seuraavaan :)

Miten tekisi tuon ankkuriboksin tyhjennyksen niin, ettei se täyttyisi
aallokossa? Joskus ollaan tultu 8m/s tuulessa Piritasta ja jossain kasuunin
kohdalla kun menin kurkkimaan niin boksissa oli varmaan 20l vettä,
ellei enemmänkin. Kaveri kertoi että heillä on kovemmassa
merenkäynnissä ollut se boksi niin täynnä vettä että se on tulvinut
takalaipionsa yli ja näin kostuttanut kokoa keulapiikin keulaosan
kunnolla. Mahtoi olla kiva laittaa jalat sinne kovan purjehduksen
jälkeen :) Se laipio on ainakin meillä tiivistämättä takayläosastaan.

Ongelmana siinä on taas se tyhjennysreikä joka sojottaa avoimena
suoraan eteenpäin jolloin vettä tulee paineella sisään kun keula
sukeltaa aaltoon. Boksi ei ehdi valua tyhjäksi ennen kuin seuraava
aalto on jo kohdalla. Jos reiän päällä on vielä joku köysi (hyvin
todennäköistä) niin se toimii vielä takaiskuventtiilinä.

Sen tyhjennyksen pitäisi varmaan olla sivussa, jollain taaksepäin
suunnatun pellin alla jotta veden virtaus imisi boksin tyhjäksi kun reikä
on aallossa. Tämä vaatisi uuden reiän tekoa, sekä vanhan tukkimista.

Hyvä että muistutit, tarvikekauppaan mars peitelevyä sekä lasikuitu-
pakkelia hakemaan :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Edellinen omistaja oli kehittänyt ongelmaan ratkaisun, joka korjasi tilanteen ainakin suurimaksi osaksi. Hän on virittänyt silikonilla sellaisen silkonikupin - vähän niinkuin viemäritulpan - siihen reiän päälle ankkuriboxin sisäpuolelle. Alareunaan on jätetty kaksi parin sentin valumakoloa. Se estää vedentulon sinne boxiin _lähes_ kokonaan, mutta mahdollistaa veden poisvalumisen.
Mutta tää on mallia "viritys" -eikä todellakaan poista ongelmaa lopullisesti.
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
mikke
alokas
Posts: 49
Joined: Tue Jan 14, 2003 13:45 pm

Post by mikke »

Mitä jos lokeron sisäpuolelle laittaisi takaiskuventtiilin joka ei päästäisi vettä sisään? Tai sitten simppelisti ulkopuolelle metallinen suoja eteen?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Takaiskuventtiili on ihan hyvä idea mutta sen pitäisi olla varmaan
ulkopuolella? Jos siis ajattelee jotain prikkaa ulkopuolelle, kuminauha
tsydeemiä. No, voisi se prikka olla valkoista muoviakin. Hmm, tämä
on ehkä se helpoin tapa tehdä se.. Sen kuminauhan pitää olla just
tarpeeksi kireällä että se päästää vedet ulos muttei liiku ulkoisen
paineen alaisena.

Tuo peltilevy on se jota ajattelin kokeilla, mutta sitähän ei voi lätkäistä
tuon olemassa olevan reiän päälle vain. Se keulaosa on niin litteä
että vesi syöksynee keulaa pitkin ylöspäin joten sen pellin suuntaus
on ongelmallinen siinä kohtaa. Ongelmaa ei olisi jos reikä olisi kyljen
puolella ja pellin suuntaus niin että reikä osoittaisi taaksepäin ja
ehkä jotain 20° alaspäin.

Ehkä kokeillaan sitä kuminauha-prikka järjestelmää ensin...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Minulla on ollut koko ajan pilssissä vettä ja olen ajatellut sen johtuvan edellämainituista syistä. Sattumalta kurkistin avotilan luukusta moottorilla ajaessani ja huomasin että peräsinakselinputken ja laminoinnin välistä tihkui vettä. Putken ja laminaatin väliin siis pääsee alakautta vettä. Tämä vaatii korjauksen tulevana telakointikautena. Vuoto korostunee moottorilla ajettaessa kun veneen perä painuu alemmaksi ja ehkä aallokossa. Laiturissa vuotoa tuskin on ollenkaan. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole turvallisuusriski? Olisko jollakin kokemuksia ja korjausehdotuksia.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Varjo wrote:Minulla on ollut koko ajan pilssissä vettä ja olen ajatellut sen johtuvan edellämainituista syistä. Sattumalta kurkistin avotilan luukusta moottorilla ajaessani ja huomasin että peräsinakselinputken ja laminoinnin välistä tihkui vettä. Putken ja laminaatin väliin siis pääsee alakautta vettä. Tämä vaatii korjauksen tulevana telakointikautena. Vuoto korostunee moottorilla ajettaessa kun veneen perä painuu alemmaksi ja ehkä aallokossa. Laiturissa vuotoa tuskin on ollenkaan. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole turvallisuusriski? Olisko jollakin kokemuksia ja korjausehdotuksia.
Ihan ensimmäinen toimenpide ennen kuin laminointia lähtee korjaamaan on varmistaa yläpäästä sen peräsimen vannasputken kiinnityspulttien kireys. Eli jos ja kun ne on löysällä, peräsimen kääntyessä yläpäässä olevaa stopparia (eli kiinnitysruuveja) vastaan koko putki pääsee pyörähtämään, ja laminointi pettää alapäästä. Kannattaa vaihtaa alkuperäiset tasapääruuvit kuusiokoloruuveihin, joihin saa riittävästi momenttia, ja laittaa vastapuolelle kunnon prikat ja nylock-mutterit.

Tämä ei tietenkään auta vuotoon, kun vahinko on jo tapahtunut, mutta laminointi pettää uudestaan, jos yläpään kiinnitys ei ole kunnossa.

Veneen alta kannattaa sitten telakalla katsoa, että peräsimen vannasputken ympäristö näyttää ehjältä. Skegin ja vannasputken välistä saattaa löytyä sormenpään kokoisia tyhjiä kuplia gelkkarin alta, jotka kannattaa paklata epoksilla umpeen, jos koputellessa tuntuu ontolta (Tässä on rungossa sellainen terävä kohta, johon kuitu on taipunut huonosti muotissa, ja on saattanut jättää kuplia gelkkarin väliin). Ainakin mulla vannasputken ja rungon välissä on noin millin ura, jonka olen täyttänyt sikaflexillä. Ura on liian kapea, jotta sika pysyisi siinä ikuisuuksia, mutta koska mulla ei ole vuotoja ilmennyt, en ole jyrsinyt sitä isommaksi. Muuten altapäin ei pääse paljon tekemään, jos vannasputki istuu reikäänsä kunnolla (varmaan istuu, jos vettä vain tihkuu). Vannasputken laminointia voi yrittää korjata sisäpuolelta esimerkiksi poraamalla reikiä, joista saa injektoitua epoksia irronneen laminaatin ja vannasputken väliin. Jos kerran vuotoa on, olisi olennaista saada epoksia mahdollisimman alas rungon ja vannasputken väliin, jotta vesi ei nousisi kapillaarisesti laminaatin ja putken välissä.

Epämääräisen näköinen laminaatti kannattaa hioa pois vaikkapa ihan ronskisti rälläkällä, ja laminoida päälle uutta. Varmaan jos homman tekisi viimeisen päälle, niin voisi hioa koko putken paljaaksi, ja laminoida alhaalta asti uusiksi. Jos korjauksia tekee epoksilla, niin siihen ei sitten enää polyesteri tartu, vaan pitää laminoida epoksilla, ja epoksin kanssa ei sitten kaiketi taas katkokuitumatto toimi kunnolla, vaan pitää käyttää jotain kudosta, joka on ehkä muutenkin tohon korjaukseen parempi.

Vannasputkea kannattaa varmaan vähän karhentaa, jotta uusi laminointi tarttuu paremmin, ja sen voi laminoida vähän ylemmäs. Mitään (ainakaan pysyviä) laminointihommia ei kuitenkaan voi tehdä ennen kuin vene on ylhäällä ja kuivunut riittävästi. Aika epätodennäköistä, että tuo laminointi pahemmin repsahtaisi vuotamaan kauden aikana, mutta toisaalta seuraukset ovat ikävät, jos niin käy... Jotain tekohengitysratkaisua voisi yrittää, esim. kosteassakin kovettuvaa epoksia (AquaStick tms.), sillä voi saada vuodon loppumaan, mutta itse ongelma jää. Pidemmän päälle kosteus etenee siellä laminaatissa ikävin seurauksin, mutta se on vuosien prosessi, eikä syö runkoa ihan yhdessä kaudessa...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Varjo wrote:Minulla on ollut koko ajan pilssissä vettä ja olen ajatellut sen johtuvan edellämainituista syistä. Sattumalta kurkistin avotilan luukusta moottorilla ajaessani ja huomasin että peräsinakselinputken ja laminoinnin välistä tihkui vettä. Putken ja laminaatin väliin siis pääsee alakautta vettä. Tämä vaatii korjauksen tulevana telakointikautena. Vuoto korostunee moottorilla ajettaessa kun veneen perä painuu alemmaksi ja ehkä aallokossa. Laiturissa vuotoa tuskin on ollenkaan. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole turvallisuusriski? Olisko jollakin kokemuksia ja korjausehdotuksia.
Tervehdys

Jos tuo pilssipumpun käyttö alkaa käydä työstä ja haluat kesken kautta tehdä asialle jotain, niin ehdotan seuraavaa.

Menet rautakauppaan, missä myydään Sika tuotteita (lue sika hintaisia) ja ostat sellaisen muovailuvaha pötkön näköisen "makkaran", jonka väitetään tarttuvan myöskin "märkään pintaan". Tästä "makkarasta" sitten leikkaat sopivan kokoisen palan ja alat "leipoa sitä kädessäsi" ohjeiden mukaisesti. Tällöin "makkara" aktivoituu ja alkaa lämmetä ja Sika lupaa max 3 min työskentelyaikaa ennen kovettumista. Levität tämän "mössön" peräsinakselin vannasputken laminoinnin yläpäähän "tulpaksi".

Toivottavasti tämä auttaa veden tuloon. Lopullisen korjauksen Olli jo kuvasikin oivallisesti.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Taidan tehdä ensiapuna ehdotetun tilapäistiivistyksen Sikalla ja tarkistaa putken yläpään kiristyksen. Vettä sieltä tulee kyllä erittäin vähän, eniten olen huolissani vaurioista laminaatissa. Täytynee nostaa vene syksyllä vähän aikaisemmin ja kuivattaa kunnolla. Ehkä peräsimen poistaminen helpottaisi korjaamista.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Varjo wrote:Taidan tehdä ensiapuna ehdotetun tilapäistiivistyksen Sikalla ja tarkistaa putken yläpään kiristyksen. Vettä sieltä tulee kyllä erittäin vähän, eniten olen huolissani vaurioista laminaatissa. Täytynee nostaa vene syksyllä vähän aikaisemmin ja kuivattaa kunnolla. Ehkä peräsimen poistaminen helpottaisi korjaamista.
Tervehdys

Koita saada tuo Sikamainen tahna kiinni mahdollisimman kuivaan pintaan. Jos pinta on märkä, niin saat nopeutettua kuivumista tenulla. Vesihän tunnetusti liukenee alkoholiin ja alkoholi taasen kuivuu / haihtuu nopeasti :D.

Sitäpaitsi tuolla ulkosäilytystilassa pieni alkoholihöyry saattaa vaikuttaa hieman "tunnelmaa keventävästi" :wink: mikä jossain tilanteissa saattaa olla jopa myönteistäkin...?

Mahdollinen kikka kakkonen, jos sika ei toimi on käyttää sideharsoa ja vaseliinia. Vuotokohta voidellaan paksulti vaseliinilla ja vedetetään sideharsoa ympäri pari kierrosta ja taas uutta vaseliinia ja sideharsoa jne. Toimenpidettä sopivasti toistaen vuotokohdan ympärille muodostettuu vettä läpäisemätön "vaippa". Ainoa ongelma on sitten syntyvä sotku, joka on viimeistään lopullisen korjauksen yhteydessä "siivottava" :( .
Ystävällisin veneily terveisin PR
mihor
kokelas
Posts: 186
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Moi !

Mulla on puolestaan ollut ongelmia potkuriakselin kannatinlaakerin kanssa. Joskus alkuaikoina tuota paikkailtiin sisäpuolelta epoksikitillä. Sittemmin kannattimen ja rungon väliin jyrsittiin muutaman millin kolo, mikä sitten ulkopuolelta kitattiin täyteen sikaflexillä. Kannatin on ollut vuosia tiivis ja pilssi on ollut aina kuiva, paitsi tänä vuonna.

Vettä tihkui tällä kertaa kannattimen etupuolelta. Tuosta thredissä mainitusta sikatahnasta olisi ollut varmana hyötyä, mutta sain kolon kuitenkin umpeen nopeastikovettuvalla epoksilla, minkä päälle sitten lisää epoksi kittausta. Nyt sauma on tiivis, mutta ilmeisesti syksyllä tuo on avattava sekä sisä- että ulkopuolelta, kuivattava ja laminoitava keväällä kunnolla kiinni.

Kaikkiaan noiden putkien (vannasputki, peräsinakseli ja sitloodan tyhjennykset) laminoinnit on alkujaan tehty aika huonosti (alkavat jo vuotaa, vaikka eivät ole edes kolmenkymmenen vuoden ikäisiä...). Ei varmaan olisi huono ajatus vahvistaa vähän kaikkia ennen kuin alkavat oireilemaan. Mulla ainakin potkuriakselin vannasputken päällä on maannut nostoliina useammankin kerran, ja en yhtään ihmettelisi, jos se alkaisi seuraavaksi vuotaa.

-mikko
Post Reply