Purjevetolaitteen kulkuvastus vs. akseliveto

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Purjevetolaitteen kulkuvastus vs. akseliveto

by harald » Wed Oct 11, 2006 09:17 am

Näistä käppyröistä voi hyvin aavistaa myös sen tosiasian että lisääntynyt
kulkuvastus vaikuttaa eniten juuri VMG-nopeuksiin, sekä kryssillä että
lenssillä.

Purjevetolaitteen kulkuvastus vs. akseliveto

by harald » Thu Oct 05, 2006 12:57 pm

Tein tuollaisen käppyrän IMS-säännön näkemyksestä Yanmar SD20 purjevetolaitteen aiheuttamasta kulkuvastuksesta verrattuna tavalliseen akseliin:

Image

Näyttää siltä että 6 solmun tosituulessa SD-vetolaitteella oleva venellä on IMS
mukaan 7.5 sekunnin kaula ylämerkillä. Aika pieni ero kuitenkin, kun VMG tuolla
tuulennopeudella lasketaan kuitenkin 1300+ sekuntia / merimaili.

Top