by harald » Thu May 29, 2008 22:48 pm
I lä jo, och på nosen. Vi brukar ha två killar framöver masten, ena på läsidan
och andra på förluckan eller liggande på fördäck. Får ju inte vara vågor då,
men så är det ju sällan när det är superlätt.
Kanske följande bild från Offshore Week (havskapseglings FM) belyser hur
det ser ut i superlätt:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_2671
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC_1110
Fick du redan veta vår förstagslängd? 869cm tror jag det var, pin-center to
pin-center.
Trimläget verkar gott, vi så att man ser hela övre ändan roderbladet, springan
framför roderbladet syns ej. Hjärtstocken kanske skönjer, men det är svårt
att avgöra. Detta med tom dieseltank, med ca 15l i tanken börjar framkanten
på roderbladet gå under. Detta är ju visserligen även beroende på hur
mycket glapp man har mellan roderbladets överkant och skrovet, men som
ett ungefärligt mått skall nog roderbladets överkant synas, åtminstone
akterdelen.
I lä jo, och på nosen. Vi brukar ha två killar framöver masten, ena på läsidan
och andra på förluckan eller liggande på fördäck. Får ju inte vara vågor då,
men så är det ju sällan när det är superlätt.
Kanske följande bild från Offshore Week (havskapseglings FM) belyser hur
det ser ut i superlätt:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album168&id=IMG_2671
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album168&id=DSC_1110
Fick du redan veta vår förstagslängd? 869cm tror jag det var, pin-center to
pin-center.
Trimläget verkar gott, vi så att man ser hela övre ändan roderbladet, springan
framför roderbladet syns ej. Hjärtstocken kanske skönjer, men det är svårt
att avgöra. Detta med tom dieseltank, med ca 15l i tanken börjar framkanten
på roderbladet gå under. Detta är ju visserligen även beroende på hur
mycket glapp man har mellan roderbladets överkant och skrovet, men som
ett ungefärligt mått skall nog roderbladets överkant synas, åtminstone
akterdelen.