by Petri » Fri Apr 04, 2008 16:24 pm
Anonymous wrote:
On se pelkästään huono asia. Erilaiset siipiviritelmät evän päässä pitää olla hyvin tarkasti mietittyjä, jotta ne toimivat edes yhtä hyvin kuin siivettömät.
Jutussa mainittu AC-köli toimi aikoinaan pääosin täysin muista syistä ja aiheutti muodin, jossa siipikölejä laitettiin perheveneisiin. Nykyään niitä ei enää näe kuin poikkeustapauksissa, lähinnä erittäin matalissa köleissä.
Tarkemmin löytyy asiasta vaikkapa täältä (s. 76-):
http://www.proboat-digital.com/proboat/200506/
Joakim
Tjoh, itse ajattelin asian siltä kannalta, että jos virtaus puolelta toiselle on huono juttu, niin virtausta haittaava kasvusto on vähemmän huono juttu.
Mutta kuten sanoin, sitten tuon kasvuston muut huonot puolet varmastikin poistavat tuon näennäisen, jos edes siis sitä, hyödyn.
Toisaalta mitä sitten nämä nykyisetkin ankanjalkakölit yms. ovat (mm. Platussa), eikö kuitenkin rakenne siinä ainakin heikennä virtausta puolelta toiselle, vaikkei kyse ihan wingletistä olekaan.
[quote="Anonymous"]
On se pelkästään huono asia. Erilaiset siipiviritelmät evän päässä pitää olla hyvin tarkasti mietittyjä, jotta ne toimivat edes yhtä hyvin kuin siivettömät.
Jutussa mainittu AC-köli toimi aikoinaan pääosin täysin muista syistä ja aiheutti muodin, jossa siipikölejä laitettiin perheveneisiin. Nykyään niitä ei enää näe kuin poikkeustapauksissa, lähinnä erittäin matalissa köleissä.
Tarkemmin löytyy asiasta vaikkapa täältä (s. 76-): http://www.proboat-digital.com/proboat/200506/
Joakim[/quote]
Tjoh, itse ajattelin asian siltä kannalta, että jos virtaus puolelta toiselle on huono juttu, niin virtausta haittaava kasvusto on vähemmän huono juttu.
Mutta kuten sanoin, sitten tuon kasvuston muut huonot puolet varmastikin poistavat tuon näennäisen, jos edes siis sitä, hyödyn.
Toisaalta mitä sitten nämä nykyisetkin ankanjalkakölit yms. ovat (mm. Platussa), eikö kuitenkin rakenne siinä ainakin heikennä virtausta puolelta toiselle, vaikkei kyse ihan wingletistä olekaan.