Akselinkannakkeen saumaus

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Akselinkannakkeen saumaus

Akselinkannake

by topi » Mon May 20, 2013 23:29 pm

Jatkan tätä aihetta, tosin mulla ongelmavyyhti on vähän isompi. Nimittäin akselinkannakkeeseen on tullut sivusuuntaista tälliä (vene hyppäs pukilta) siten, että se on hieman (5-10 mm) vääntynyt paapuriin päin. Onko kellään tietoa, mitä materiaalia se kannake on? Eräs lasikuituammattilainen väitti, että melkein kaikki akselinkannakkeet on tehty pronssista. Ja pronssisia ei enää kannata vääntää takas, ne voi naksua poikki. Onko näin asian laita FE83:ssa? Selviäis kai toi tutkimalla rälläkällä, mutta vene on toisella paikkakunnalla joten kysynpä nyt viisaammilta.

Hassua kyllä, se pohjan laminointi (kohta, jossa kannake jakaa "pikkupilssin" kahtia), ei mun mielestä ole mennyt miksikään, joten veikkaus on että itse metalli on vähän vääntynyt.

topi

by Cage » Fri Apr 26, 2013 13:25 pm

Nyt olis Entussa sama ongelma ratkaistavana, eli akselituen juuri on hieman kostea. Itse tuki näyttää kyllä istuvan hyvin kiinni, mutta todella minimaalista liikettä on huomattavissa kun voimalla venkslaa akselia sivusuunnassa.

Tuosta paikasta on nyt lasikuitu hiottu esiin ja ajatuksena olisi tehdä laminoimalla samanlainen "tukisukka" kuin Nereidassa on, tosin vähän lyhyempi. Pitää varmaan hieman dremelillä vielä ihan tuen vierestä hioo ura, jotta saisi mahdollisimman paljon kosteutta pois. Tuohon uraan sitten epoksia ja sen päälle suunnitelmissa on vetää mattoa. Hieman olen tosin alkanut miettimään, että riittäisiköhän sinne uraan sikaflex, jolloin liitoskohdasta tulisi hieman joustavampi, mutta samalla vesitiivis. Onko kokemuksia / mielipiteitä tästä?

Löytyisikö keneltäkään lainaan alipainelaminointikamoja? Tai tietoa siitä, mistä sellaiset saisi lainattua / vuokrattua? Hakusessa siis koko setti, pumppuineen ja kalvoineen.

by harald » Sat Jun 28, 2008 21:15 pm

Selasin läpi galleriaa ja löytyi nereidan kuva kannakkeen laminoinnista:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... rjaus_05_5

Kuva on hiukan huono, mutta siitä näkee miten mattoa on jatkettu
alas.

by harald » Sat Mar 29, 2008 18:41 pm

Kyllä, tuohon saumaan tulee joustomateriaalia. Mutta nyt ei varmaan oltu
köliä irroittamassa ja kiinnittämässä uudestaan vaan paikkailemassa
olemassa olevaa saumaa.

by Guest » Sat Mar 29, 2008 16:52 pm

Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.
Kölin ja rungon väliseen saumaan tulisi laittaa joustavaa materiaalia. Koska osa on vedenalla, sopii tähän Sikaflex 292 tai joustava epoksihartsi kuten esimerkiksi DOW D.E.R. 732P.

by harald » Tue Mar 25, 2008 13:04 pm

Me kokeilimme ko. menetelmän käyttöä kölisaumassa, ei toiminut. Tai toimi sen
kauden ja seuraavana keväänä tehtiin uudestaan.

Sauman laminointi on sen sijaan ollut monivuotinen. Mitä nyt piti vahventaa
laminaattia etu- ja takareunasta (yksi harso ei riittänyt).

entä kölin sauma?

by FE-Sillanpää » Tue Mar 25, 2008 12:31 pm

ipe wrote:Itse akseli kannakkeen korjasin seuraavasti:
....
Onko tämä ohje sovellettavissa myös kölin ja rungon välisen sauman kunnostukseen? Tuppaa olemaan jokakeväistä sen korjailu, vaikka kölipultitkin ovat jo oikeassa kireydessään.

t. H

by ipe » Tue Mar 25, 2008 11:52 am

Itse akseli kannakkeen korjasin seuraavasti:

-Hiotaan kaikki pois kannakkeesta ja sen ympäriltä

-Kannaakkeen juuresta jyrsitään dremelillä ura (noin 3mm leveä)

-Pienellä poranterällä porataan reikiä akselikannakkeen juuresta ylöpäin viistosti. Porauskuvio muistuttaa jotain intiaaniteltan rakenetta.

-Kuivatellaan talven yli.

-Reistä injektoidaan keväällä epoksihartsia sisään. Menee yllättävän paljon.

-Tämän jälkeen laminoidaan mattoa kannakkeesta alkaen ylöspäin pohjaa kohti. Laminoiti saa ylettyä reilusti pohjan puolelle, jotta varmasti pysyy.

-Lopuksi primerit ja muut myrkyt pohjaan

-Tämän jälkeen ei ole heilunut eikä vuotanut.

-Ipe

by Olli » Mon Mar 24, 2008 20:53 pm

...Eikä se sauma edes pullota, kun siististi muotoilee sormella siihen nätin pyöristyksen, niin virtausominaisuudet senkun paranee...

by Olli » Mon Mar 24, 2008 20:51 pm

Petri wrote:Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala :)
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.
No niin, olisit heti sitä kysynyt 8)

Itse en halunnut jyrsiä uraa, joten laitoin vain Sikaflex 292:ta. Kyllä se 90 asteen kulmapaikassa kolme vuotta pysyy meidän nopeuksissa. Myrkyt joudut siitä raapimaan, jos meinaat laittaa Sikaa, myrkyn päällä se pysyy ehkä juuri veteen asti.

Pelkkää epoksimaalia siinä kuitenkin on pari ekaa vuosikymmentä ollut, eikä ainakaan mulla näkynyt mitään vaurioita.

by Petri » Mon Mar 24, 2008 20:07 pm

Olli wrote: Oikea tapa kai olisi jyrsiä siihen ympärille ura Sikaflexiä varten. Tuolla jotain juttua: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC00005

Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...
Joo, on oikea tapa ja sitten on se tapa mitä ihmiset tekevät, koska oikea tapa on varsin hankala :)
Löytyisiköhän jotain vettäeristävää sikaa, jolla ton voisi hoitaa...eipä sillä ole väliä vaikka sauma pullottaisi tai jotain, ei se vauhtia syö merkittävästi.

by Olli » Mon Mar 24, 2008 19:58 pm

Petri wrote:Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?
Oikea tapa kai olisi jyrsiä siihen ympärille ura Sikaflexiä varten. Tuolla jotain juttua: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=DSC00005

Kuvassa ei kyllä uraa näy. Muutenkin luulisin, että ura kannattaa tehdä ennen epoksin maalaamista, jotta sinne pohjalle tulee epoksi. Halkeaahan se sielläkin, mutta halkeaa sitten Sikaflexin alla...

Akselinkannakkeen saumaus

by Petri » Mon Mar 24, 2008 18:04 pm

No ei vesillä, eikä ainakaan vielä maaliskuussa :) mutta tulipahan käytyä ottamassa pressu pois ja ylläriylläri, vene oli siinä kunnossa mihin se oli jätettykin. Vaikka pelkäsin pahinta kostean talven jäljiltä, niin jotain oltiin selvästi tehty oikein, kun en millään löytänyt pienintäkään pintahomeen pilkkua mistään.

Ajattelin tänä vuonna kokeilla akselinkannattajan ja pohjan liitossauman paikkailuun (kun primer tuntuu lohkeilevan siitä joka vuosi irti) jotain hieman joustavampaa kamaa, onko vinkkejä?

mode edit(hh): aihe pilkottu ulos "jokos vesillä" säikeestä

Voisitko Petri riipaista tuo ensimmäinen kappale alkuperäisen ketjun jatkeeksi?

Top