Tuunattu fe83

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Tuunattu fe83

by Erkka » Fri Sep 19, 2008 17:56 pm

Ei, mutta esim. ProtoShop tms. Espoon Otaniemessä on niitä tehnyt enemmänkin, ja ihmettelen jos eivät ole mittoja säästäneet. Soita ja kysy, sillähän tuo selviää. Ja siis laakerit on tuo syypää kyllä, aikoinaan mulla oli peräsinakselissa pulmaa myös mutta se ei klapannut vaan ikäänkuin antoi periksi akselin ympärille kiertymällä. Huono selitys, toivottavasti ymmärsit.

by omistaja » Thu Sep 18, 2008 13:38 pm

Klappi tuntuu kun ottaa peräsimestä alhaalta kiinni ja heiluttaa sivusuunnassa. Pinnan kiinnityksessäkin pientä väljää. Käytännössä tämä ei ole juuri ongelmia aiheuttanut, mutta jos ehdin niin otan peräsimen irti ja tutkin tarkemmin. Hyvät kuvat laakereista Wikissä, helppo teettää. Ei taida löytyä kaupan hyllyiltä?

by harald » Thu Sep 18, 2008 12:42 pm

Meillä on Charlottassa olllut pientä klapia jo kymmene vuotta. En
uskalla sitä korjata koska pelkään että peräsin voi mennä
tunnottomaksi. En ole asiantuntija, mutta uskon että pieni klapi on
ihan ok.

Onko klapi sellainen että se tuntuu kun peräsinlavan alaosasta ottaa
kiinni, ja heiluttaa sivusuunnassa? Vai onko klapi siitä, että pinnaa
vatkatessa kolisee? Viimeksimainitussa tapauksessa kannattaisi
tarkastaa että peräsinakselin ylähela on kiinni sitloodan kansi-
rakenteessa, eikä liiku pinnaa vatkatessa.

by KaleviHarkonen » Thu Sep 18, 2008 09:43 am

Omistaja wrote:Keväällä asiaa tutkin ja tuntui että suurin väljyys oli akselissa, toivottavasti ei mene koko peräsin uusiksi.
Laakerien vaihto riittänee. Helppo homma, suurin työ siinä on kuopan kaivaminen peräsimen alle jotta peräsimen saa irti.

Aihetta on täällä käsitelty paljonkin, kts mm.
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Per%C3%A4sinlaakeri
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... in+laakeri

Tosin ihan ensiksi kannattaa tarkastaa peräsinpinnan pulttien kireys.

by Omistaja » Thu Sep 18, 2008 09:18 am

Jaa-a enpä ole koskaan kilpaillut. Täytyy tässä talven aikana perehtyä asiaan, mielenkiintoista se takuulla on. Veneen suhteen suurin huoli on peräsin jossa on hiukan klappia. Keväällä asiaa tutkin ja tuntui että suurin väljyys oli akselissa, toivottavasti ei mene koko peräsin uusiksi.

by Artsi » Wed Sep 17, 2008 20:31 pm

Pitää ehdottomasti! Ja kun vene on Naantalissa, niin olisi mukava saada mukaan kilpailutoimintaan. Meitä on jo "baanalla" 3-4 ja lisä tekisi hyvää ensi kesäksi.

terv. Artsi

sy/Sara

by Omistaja » Wed Sep 17, 2008 17:12 pm

Vene on edelleen Naantalissa, omistajat Pirkanmaalla. Veneen nimi on nykyään s/y Sara. Sisätilat ovat silmää miellyttävät ja tekniikka tuntuu yhden kauden perusteella toimivan luotettavasti. Laitettavaa ja paranneltavaa riittää kyllä tulevaisuudessa. Tuoreena FE-purjehtijana
olen lukenut mielenkiinnolla näitä sivuja, pitäisköhän liittyä FE83.orgiin?

by harald » Sat Aug 23, 2008 18:52 pm

Tosta veneestä olisi kiva kuulla lisää, mutkun ulkokuvaa ei ollut
yhtään on jäljittäminen vaikeaa. Naantalistahan se myytiin, mutta
minne?

Luovuttaakohan nettivene.com yhteystietoja pyynnöstä?

Pöydän kiinnitys

by FE-Sillanpää » Sat Mar 22, 2008 21:24 pm

harald wrote:Onko kukaan huomannut että kuvassa 4 ei ole jalkaa pöydän alla,
onko photoshop vai pysyykö pöytä pyhällä hengellä ilmassa?
Pöytä näyttää samalta ruotsalaismallilta, joka meillä on ulkona sitloodassa. Eli alumiinikisko seinässä (meillä sitloodassa "pohjetta vasten") josta lähtee muovilaakeroitu vaakakisko pöydän keskivaiheille.

Ihan kätevä pöytä ja helposti irroitettavissa. Huono puoli on muovipintaiset pystytapit, jotka eivät aina tahdo pysyä alumiiniprofiilin sisällä. Seurauksena voi olla haitallista muljahduksen jälkeistä notkahdusta. Joskus vielä holkitan profiilit niin että pystytapit pysyvät tiukkana vaikka eivät olisikaan painettuna ihan pohjaan.

Mutta siis: Olipa hienosti tuunattu sisustus!

t. H

by Erkka » Sun Mar 16, 2008 20:22 pm

No ei uutta ja vanhaa liene syytä verrata keskenään. Vanhalle on erittäin vaikeaa löytää sitä absoluuttisen oikeaa hinta-tasoa, juuri mm. varustelun vuoksi. Kuitenkin se näyttää asettuvan jollekin tietylle maksimitasolle, jolla sitten myydään monentasoisia, keskenään kovinkin erilaisia ja erilaisella varustelulla olevia veneitä.

by Jon Bon Bon ... » Sun Mar 16, 2008 19:56 pm

Niinpä mutta,

ostaahan joku samankokoisia uusiakin esim. Firstejä, mites sen perustelet? Hintahan on yli kaksinkertainen, ja puuta tuskin nimeksikään. Purjehtii varmasti hyvin, mutta onko sijoitettuun rahaan saatavissa vastinetta suhteessa, kuten em. FE:ssä, en oikein usko.

Uskon siihen ettei ole mitään tiettyä min/max arvoa määritettävissä niinkin vanhalle veneelle kuin FE. Oliko kyseinen yksilö oikein hinnoiteltu, ehkä ei kun myyntiaika oli noinkin lyhyt ja vene lähti käsistä ajattelee varmaan myyjä, ja ostaja todennäköisesti hykertelee tyytyväisenä kun oli rahat valmiina, ja sai tehtyä nopeat kaupat.

by Erkka » Sun Mar 16, 2008 18:05 pm

Näin on, kaikki mitä uusii, on käytännössä itseä varten. Muutoin ei ole perusteltavissa hankkia mitään, sillä varustelematon, alkup. kuntoinen FE on luokkaa 14-15 ja varusteltu (elektroniikkaa, purjeet, kone jne yht yli 10 000 e) sitten max 20. Eli omia ei saa pois. Tämä yksilö on kyllä hieno, puuseppä lienee tehnyt pitkään töitä. Mutta, 5 tonnia sisustaan tai sitten 7 tonnia koko purjekertaan=kuka arvostaa mitäkin.

by Olli » Sun Mar 16, 2008 01:52 am

Toivottavasti vene tulee kerhoon...

Tuota pöydänjalkaa ihmettelin itsekin, mutta tori-osiossa ei päässyt kommentoimaan, kun ei ole oikeuksia... Onkohan siellä joku kulmatuki seinää vastaan? Alkuperäisratkaisuhan ei ole ihan ideaali, niitä tappeja saa aina tähtäillä sinne koloihin...

Tuon veneen hintalappu oli mielestäni varsin edullinen, kun katsoi kaikkea mitä siihen oli uusittu vuonna 2006, niin ei jäänyt tuolle hienolle sisustukselle enää paljon hintaa.

Eli jos FE:n arvo minimissään (vanha kone, vanhat purjeet, eikä juuri mitään uutta) on n. 15k, niin kyllä tuossa oli vähintään 8k edestä uutta hilpettä ilman sisustustakin. Kyllä se niin on, että jos näihin jotain uutta laittaa, niin siitä on ulosmitattava hyöty purjehduksen ja asumisen ilona, rahoja ei ikinä saa takaisin. Onnen pekka se, joka tuollaisen valmiin paketin pääsee hankkimaan.

Nimim. melkein kaiken uusinut.

by Petri » Sun Mar 16, 2008 01:26 am

harald wrote:Eihän tuohon hintaa voi laittaa, priceless sanoisin, etenkin jos saisi
purjehtia omassa veneessä johon on tehty vastaavia muutoksia.
No siis kyllähän sille hintalappu löytyy, kun kerta puuseppä on homman tehnyt. Ts. paljonkohan osaava timpuri ottaisi hommasta, tietyssä mielessä asian voi nähdä investointinakin, jos muuten 10-15k¤ hintaisesta vanhasta veneestä irtoaisikin rempan seurauksena päältä 20 tonnia.

by harald » Sat Mar 15, 2008 22:54 pm

Onko kukaan huomannut että kuvassa 4 ei ole jalkaa pöydän alla,
onko photoshop vai pysyykö pöytä pyhällä hengellä ilmassa?

Top