by Olli » Sun Jan 27, 2008 23:14 pm
Erilaisia ohjeita on maailmalla melko paljon, mutta ne on melkein kaikki tarkoitettu avomerelle.
Tuossa esim. yksi tarina Atlantin ylityksestä:
http://www.sail-world.com/Cruising/index.cfm?nid=29988
Siinä on aika pitkälti kokeiltu vaihtoehdot, ensin laahuksilla ohjailu, sitten spinnupuomista ja jostakin levystä värkätty peräsin, ja lopulta päätyivät ohjailemaan venettä purjeilla.
Vene poikkeaa kyllä FE:stä paljon, ja olosuhteet ovat kaukana meidän saaristosta.
Jotenkin tuntuu, että tuo spinnupuomiviritys voisi saaristo-olosuhteissa olla ainoa toimiva. Valtamerellä voimat ovat kovia, mutta muutaman mailin epätarkkuus tuskin haittaa. Saaristoväylillä pitäisi kuitenkin osua muutaman metrin tarkkuudella keppien väliin.
Onko kellään muuten kokemusta peräsinvauriosta FE:ssä? Oma näkemykseni yhden FE83:n peräsimen purkaneena on, että lievässä kivilleajossa alaosa voi mennä päreiksi, koska tukirauta ei ulotu sinne. Se ei kuitenkaan estä ohjailua kokonaan. Isommassa mällissä periaatteessa akseli voi vääntyä niin, että lapa ei mahdu kääntymään, mutta luulisin että ennen sitä repeää putken laminointi rungosta. Silloin ei ensimmäisenä tarvitse miettiä millä ohjaa, vaan millä saa kipon pysymään pinnalla.
Sitten on tietysti se skenaario, missä kaikkien kolmen tukiraudan hitsaukset pettävät, ja akseli pyörii tyhjää lavan sisällä. Tässä on sitten kaksi vaihtoehtoa, joko lapa putoaa sukkana pohjaan, tai sitten sen ehtii köyttää kiinni, ja ohjailla sitä köysillä...
Erilaisia ohjeita on maailmalla melko paljon, mutta ne on melkein kaikki tarkoitettu avomerelle.
Tuossa esim. yksi tarina Atlantin ylityksestä: http://www.sail-world.com/Cruising/index.cfm?nid=29988
Siinä on aika pitkälti kokeiltu vaihtoehdot, ensin laahuksilla ohjailu, sitten spinnupuomista ja jostakin levystä värkätty peräsin, ja lopulta päätyivät ohjailemaan venettä purjeilla.
Vene poikkeaa kyllä FE:stä paljon, ja olosuhteet ovat kaukana meidän saaristosta.
Jotenkin tuntuu, että tuo spinnupuomiviritys voisi saaristo-olosuhteissa olla ainoa toimiva. Valtamerellä voimat ovat kovia, mutta muutaman mailin epätarkkuus tuskin haittaa. Saaristoväylillä pitäisi kuitenkin osua muutaman metrin tarkkuudella keppien väliin.
Onko kellään muuten kokemusta peräsinvauriosta FE:ssä? Oma näkemykseni yhden FE83:n peräsimen purkaneena on, että lievässä kivilleajossa alaosa voi mennä päreiksi, koska tukirauta ei ulotu sinne. Se ei kuitenkaan estä ohjailua kokonaan. Isommassa mällissä periaatteessa akseli voi vääntyä niin, että lapa ei mahdu kääntymään, mutta luulisin että ennen sitä repeää putken laminointi rungosta. Silloin ei ensimmäisenä tarvitse miettiä millä ohjaa, vaan millä saa kipon pysymään pinnalla.
Sitten on tietysti se skenaario, missä kaikkien kolmen tukiraudan hitsaukset pettävät, ja akseli pyörii tyhjää lavan sisällä. Tässä on sitten kaksi vaihtoehtoa, joko lapa putoaa sukkana pohjaan, tai sitten sen ehtii köyttää kiinni, ja ohjailla sitä köysillä...