by vieras » Tue Sep 04, 2007 11:57 am
Kuinkahan paljon tuota hekkiä uskaltaa kiristellä ilman mastovauriota? Kun nyt tuli tuollainen 83:nen hankittua ja siirtopurjehduksella tuuli kohtalaisesti, niin lisäsin hätäisesti hekkiin yhden kukokonjalan ja kiristelin malliin Albin Express, jotta sain ison yläpäästä tehot pois. Satamassa sitten kurkkasin mastoa ylöspäin ja melko reippaasti näytti taipuvan etuvantin yläkiinnikkeestä ylöspäin, eikä niinkään koko masto, kuten Expressissä. Eli viulut saattaisivat olla ainakin jos ei muuta, niin mielenrauhan takia asialliset. Toisaalat kaikki ylimääräinren paino maston huipussa on pahasta Joku insinööri äkkiä laskee, paljonko köliin tarvitaan lisää painoa kompensoimaan tuota viuluhässäkkää (muistaakseni pelkän rullalaitteen ja foilin lisääminenkin vaatisi jo parinkymmenen kilon lisäpuntin fe:n kokoiseen veneeseen!).
Kuinkahan paljon tuota hekkiä uskaltaa kiristellä ilman mastovauriota? Kun nyt tuli tuollainen 83:nen hankittua ja siirtopurjehduksella tuuli kohtalaisesti, niin lisäsin hätäisesti hekkiin yhden kukokonjalan ja kiristelin malliin Albin Express, jotta sain ison yläpäästä tehot pois. Satamassa sitten kurkkasin mastoa ylöspäin ja melko reippaasti näytti taipuvan etuvantin yläkiinnikkeestä ylöspäin, eikä niinkään koko masto, kuten Expressissä. Eli viulut saattaisivat olla ainakin jos ei muuta, niin mielenrauhan takia asialliset. Toisaalat kaikki ylimääräinren paino maston huipussa on pahasta Joku insinööri äkkiä laskee, paljonko köliin tarvitaan lisää painoa kompensoimaan tuota viuluhässäkkää (muistaakseni pelkän rullalaitteen ja foilin lisääminenkin vaatisi jo parinkymmenen kilon lisäpuntin fe:n kokoiseen veneeseen!).