by Guest » Fri Mar 20, 2009 16:06 pm
Noston aikana sutiminen on melko yhtä tyhjän kanssa, jos lähtötilanne on yhtään huono. Jos kölin pohja on jollain konstilla saatu tiptop kuntoon, silloin nostojen ja laskujen yhteydessä tapahtuva pikapyyhintä on ihan ok ja sillä pärjää kohtuullisesti useita vuosia. Noston yhteydessä tehtävä kunnollinen puhdistus on tärkein, märän maalin laittaminen veteen laskun yhteydessä on vähän niin ja näin, järkevyys saattaa riippua maalista.
Meillä kölin pohjan kuntoonlaitto oli kahden vuoden projekti siten, että kölin alla olevat klapit laitettiin ensin aivan etureunaan ja aivan takareunaan ja tällä virityksellä tehtiin pohjan keskiosa kuntoon. Klapien pitää olla aika korkeat, nelosneloset vähintään, että välissä mahtuu työskentelemään. Seuraavana vuonna klapit laitettiin keskelle ja lisäksi päihin siten, että etummaiset ja takimmaiset klapit sai kilkuteltua irti ja takaisin hieman tassuilla ja ylimääräisellä kolmijalalla tms. systeemillä "keventämällä". Taisi olla että kolmantenakin vuonna vielä viimeisteltiin niitä keski ja reunaosien rajapintoja. Operaationa oli siis kaiken ruosteen sun muun poisto kaikenlaisilla vekottimilla rälläkästä hammasharjaan, primerit, pakkelointia ja hiontaa monenmonta kertaa, ja lopuksi myrkky.
Tassut voi tosiaan tehdä yksi kerrallaan, mutta ongelmana on, että homma ei kovin helposti hoidu yhden päivän aikana, kun maalin kuivumista pitää odotella. Jos kölin pohjaa meinaa laittaa, niin kannattaa ehkä harkita sellaista tukirakennetta, jonka avulla veneen saa tuettua yläkautta. Näin saadaan kaikki tassut yhtäaikaa irti (välttämätöntä silloin kun tehdään koko pohjan remontti) ja kölihommia helpottaa, kun veneen kuormaa voidaan ottaa tukien varaan ilman pelkoa siitä, että tassut painavat kylkiä lommolle.
Kakkosnelosista rakennetaan kehä veneen ylitse ja kuormaliinalla vene varvaslistasta kiinni tämän kehän vaakapalkkiin. Homma vaatii kolme plus kolme kakkosnelosta, neljä pulttia, pari kuormaliinaa sekä jotain pientä tilpehööriä eli suht halvalla selviää. Ei ehkä kannata pelkkien tassujen takia nähdä vaivaa, mutta jos aikoo tehdä sekä tassujen kohtia että kölin pohjaa niin suosittelen. Suosittelen että tekee tällä systeemillä kertaalleen sekä kölin että tassujen kohdat kuntoon esim. viiden vuoden välein ja välivuosina vaan sitten putsailee minkä pystyy isommitta operaatioitta.
Samantapainen viritys kuin minkä kuvailin löytyy expresspurjehtijoiden wikistä kuvien muodossa. Kuvitelkaa roikottavanne venettä kuormaliinoilla siitä vaakapalkista niin se on siinä. Noissa kuvissa olevan virityksen toimintaperiaatetta en täysin varmasti pysty päättelemään, mutta saattaa olla että veneen kylkien on tarkoitus nojata pystypalkkeihin.
Ville
Noston aikana sutiminen on melko yhtä tyhjän kanssa, jos lähtötilanne on yhtään huono. Jos kölin pohja on jollain konstilla saatu tiptop kuntoon, silloin nostojen ja laskujen yhteydessä tapahtuva pikapyyhintä on ihan ok ja sillä pärjää kohtuullisesti useita vuosia. Noston yhteydessä tehtävä kunnollinen puhdistus on tärkein, märän maalin laittaminen veteen laskun yhteydessä on vähän niin ja näin, järkevyys saattaa riippua maalista.
Meillä kölin pohjan kuntoonlaitto oli kahden vuoden projekti siten, että kölin alla olevat klapit laitettiin ensin aivan etureunaan ja aivan takareunaan ja tällä virityksellä tehtiin pohjan keskiosa kuntoon. Klapien pitää olla aika korkeat, nelosneloset vähintään, että välissä mahtuu työskentelemään. Seuraavana vuonna klapit laitettiin keskelle ja lisäksi päihin siten, että etummaiset ja takimmaiset klapit sai kilkuteltua irti ja takaisin hieman tassuilla ja ylimääräisellä kolmijalalla tms. systeemillä "keventämällä". Taisi olla että kolmantenakin vuonna vielä viimeisteltiin niitä keski ja reunaosien rajapintoja. Operaationa oli siis kaiken ruosteen sun muun poisto kaikenlaisilla vekottimilla rälläkästä hammasharjaan, primerit, pakkelointia ja hiontaa monenmonta kertaa, ja lopuksi myrkky.
Tassut voi tosiaan tehdä yksi kerrallaan, mutta ongelmana on, että homma ei kovin helposti hoidu yhden päivän aikana, kun maalin kuivumista pitää odotella. Jos kölin pohjaa meinaa laittaa, niin kannattaa ehkä harkita sellaista tukirakennetta, jonka avulla veneen saa tuettua yläkautta. Näin saadaan kaikki tassut yhtäaikaa irti (välttämätöntä silloin kun tehdään koko pohjan remontti) ja kölihommia helpottaa, kun veneen kuormaa voidaan ottaa tukien varaan ilman pelkoa siitä, että tassut painavat kylkiä lommolle.
Kakkosnelosista rakennetaan kehä veneen ylitse ja kuormaliinalla vene varvaslistasta kiinni tämän kehän vaakapalkkiin. Homma vaatii kolme plus kolme kakkosnelosta, neljä pulttia, pari kuormaliinaa sekä jotain pientä tilpehööriä eli suht halvalla selviää. Ei ehkä kannata pelkkien tassujen takia nähdä vaivaa, mutta jos aikoo tehdä sekä tassujen kohtia että kölin pohjaa niin suosittelen. Suosittelen että tekee tällä systeemillä kertaalleen sekä kölin että tassujen kohdat kuntoon esim. viiden vuoden välein ja välivuosina vaan sitten putsailee minkä pystyy isommitta operaatioitta.
Samantapainen viritys kuin minkä kuvailin löytyy expresspurjehtijoiden wikistä kuvien muodossa. Kuvitelkaa roikottavanne venettä kuormaliinoilla siitä vaakapalkista niin se on siinä. Noissa kuvissa olevan virityksen toimintaperiaatetta en täysin varmasti pysty päättelemään, mutta saattaa olla että veneen kylkien on tarkoitus nojata pystypalkkeihin.
Ville