Ison nostin jumissa - mitä tehdä?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Ison nostin jumissa - mitä tehdä?

Vanttijumitus

by juhanil » Sat Jul 01, 2006 00:32 am

Hei, Jos putken sisällä on T-kappale, niin Murphyn lain mukaan kaikki putken sisällä kulkevat vaijerit ja köydet jäävät siihen takuu varmasti jumiin:)
Elikkä alavanttien kiinnikeen T-kipaleet ovat selkeästi löystyneet - miksi? Kannattaa tutkia kiinnikkeet ensi syksynä :) ja kiristää tai uusia :)

by harald » Fri Jun 16, 2006 16:20 pm

Ja korvaaviksi plokeiksi suosittelen harkenin kuulalaakerkoitua bullet vai mikälie
pylpyrää. Ei maksa montaa euroa kappale, yllättäen kyllä.

by Olli » Fri Jun 16, 2006 16:17 pm

risto wrote: Katsopa MeMa vielä sitten kriittisesti sitä vaijerin kuntoa puristuksen jäljiltä (ja muutenkin). Vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus katketa, etenkin siitä kohtaa, missä kannella on taittoploki. Tämä tuli kokeiltua jokunen vuosi sitten pisteessä, joka oli koko kesän kauimmaisin kotipoijusta. #-o
...Täsmentäisin vielä, että vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus syödä muovista taittoplokia, kunnes haukkaavat akselina toimivaa haponkestävää M6:tta ja tulevat itse syödyksi...

Kannattaa siis pyöritellä kannella olevia taittoplokeja, ja uusia ne ennen kuin ne näyttävät tältä:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... Risa_ploki

On meinaan muutama muukin aloittelija käynyt mastonosturilla tämän takia... :oops:

by risto » Fri Jun 16, 2006 15:46 pm

Pisteet siis Villelle, hyvähyvä.

Katsopa MeMa vielä sitten kriittisesti sitä vaijerin kuntoa puristuksen jäljiltä (ja muutenkin). Vaijerifalleilla on kiusallinen taipumus katketa, etenkin siitä kohtaa, missä kannella on taittoploki. Tämä tuli kokeiltua jokunen vuosi sitten pisteessä, joka oli koko kesän kauimmaisin kotipoijusta. #-o

Saattaa tulla kyllä käynti mastonosturille kyseeseen, jos kerran jumi oli ylävantin kiinnityskohdassa ja fallin pää parin metrin korkeudella kannesta, ei taida tulla vauriokohta ulos mastosta purjeen ollessa ylhäällä. Yläpäästä sen saa näkyviin (ehkä).

by Erkka » Fri Jun 16, 2006 13:57 pm

Eli vieraileva stara ottaa pisteet himaan! :lol:

And the winner is...

by Guest » Fri Jun 16, 2006 13:05 pm

ja jes jes: yllä kuvatunlainen ongelmahan se siellä maston sisällä oli.
\:D/ \:D/ \:D/

Ville

Re: Mystinen

by mepitkan » Thu Jun 15, 2006 22:29 pm

Hei!
Anonymous wrote:Yksi idea tulee mieleen. Onko vanttien kiinnike sellainen t-kappale, joka työnnetään mastohelaan sisään? Olisiko fallin vaijeri voinut mastoa nostettaessa jäädä vantin t-kappaleen ja mastohelan väliin niin, että kun vantit kiristettiin niin fallivaijeri tuli siinä samalla lukittua kiinni vantin kiinnikkeen ja maston väliin sinne maston sisäpinnalle.
Tänään vihdoinkin veneelle taas ehdittiin, ja jes jes: yllä kuvatunlainen ongelmahan se siellä maston sisällä oli. Kun toista ylävanttia vanttiruuvista löysäsi riittävästi, nostinköysi vapautui ja toimii nyt aivan normaalisti. Nostinvaijerin ja köyden pleissikin näytti olevan ihan hyvässä kunnossa - mitään vaurioita ei siinä näkynyt. Eli eikun purjehtimaan!

Kiitokset kaikille vinkin antaneille ja kannustajille. Mikäs' kokemattomammankin FE-purjehtijan on ollessa, kun tällainen tukipalsta löytyy!

Terv. MeMa

Mystinen

by Guest » Wed Jun 14, 2006 10:51 am

Täysin mystinen tapaus. Melkein tekisi mieli väittää, että stooran falli on alhaalla lukossa kun kistotte sitä ylhäältä ja alhaalta kiskotte vahingossa fokan fallia joka on jossain kaiteessa kiinne. (Älä ota hernettä nenään.)

Yksi idea tulee mieleen. Onko vanttien kiinnike sellainen t-kappale, joka työnnetään mastohelaan sisään? Olisiko fallin vaijeri voinut mastoa nostettaessa jäädä vantin t-kappaleen ja mastohelan väliin niin, että kun vantit kiristettiin niin fallivaijeri tuli siinä samalla lukittua kiinni vantin kiinnikkeen ja maston väliin sinne maston sisäpinnalle.

Mielestäni joka tapauksessa masto ehdottomasti alas, tuollainen ongelma on pakko selvittää.

Ville

by Erkka » Wed Jun 14, 2006 08:00 am

Sanotaanko näin, ettei kysyvä tieltä eksy ja oppia ikä kaikki. Ei kai ole mitenkään huono juttu kysäistä maston sielun elämästä, tietää sitten seuraavalla kerralla mitä löytyy pintaa syvemmältä.

by jörn petterson » Tue Jun 13, 2006 22:27 pm

Tämän jahkailun aikana olisitte jo kertaalleen nostaneet ja laskeneet maston.

Suosittelen mastokraanaa!

by mepitkan » Tue Jun 13, 2006 21:51 pm

Hei!

Kaikki muut nostimet olivat kyllä löysällä / irti, kun ison nostinköyttä eilen kiskottiin, eli teoria, että nostinköydet maston sisällä olisivat jotenkin ristissä tuntuu hieman epätodennäköiseltä. Kun nostinta maston juuresti vedettiin, jousti köysi jonkin verran, kun taas maston huipusta nostinta vedettäessä vastaavaa "venymistä" ei tuntunut. Tämän perusteella siis tuntuisi, että jumi on mastossa aika ylhäällä (ylemmät vantit?!) - voi toki myös johtua siitä, että ylhäällä nostin on vaijeria, alhaalla köyttä.

Nostimen yläpää on n. parin metrin korkeudella kajuutan katosta, eli hieman maston etupuolen "kiinnistysrenkaan" yläpuolella. Karkeasti arvioiden tuntuisi siis siltä, että vaijerin ja köyden pleissi on sutkoht' korkealla mastossa. Viime kesänä ei tuossa pleississä mittään ihmeellistä rispaantumista huomattu, mutta toki syksyn, talven ja kevään telakoinnin yhteydessä on voinut sillekin jotain haveria tapahtua.

Onko vantit tosiaankin niiteillä kiiinni?! Emme tänään ehtineet veneellä käydä, mutta mielikuva plus syksyisen valokuvan mukaan vantit ovat mastossa jonkinmoisilla "sormiliitoksilla" - eli maston sisällä voisi olla jotakin ulkonevaa vanttien kohdalla?!

Parin päivän sisällä meidän pitää päättää, miten edetä - yritetäänkö vanttien irrotusta yksi kerrallaan ja "ravistusta" - vai lähdetäänkö purkamaan köysistöä ja laskemaan mastoa vai ...

Yksi idea tuli: mitäs' jos täksi kesäksi ujuttaisi uuden nostinköyden mastoon, ja sitoisi tuon jumittuneen kiinni mastoon?! Vältyttäisiin maston kaadolta, mutta toisaalta maston sisus tulisi entistä ahtaammaksi, kun taas tulisi yksi köysi lisää ... Tiedä sitten, miten tuo onnistuu ilman maston kaatua ...

terv. MeMa

by Olli » Tue Jun 13, 2006 19:04 pm

Joskus tuli tutkittua mastoa sisäpuolelta, kun ujutin katkenneen fallin tilalle uutta. Mielestäni siellä on hyvin vähän sellaisia paikkoja, joihin falli voisi hirttää totaalisesti kiinni. Saalingit on popniitattu, niitin kannat melko lyhyet, samoin kaikkien helojen kiinnitysruuvit/niitit. En muista oliko lamppu kiinni ruuveilla, mutta tuskin kovin pitkillä. Tuntuu hyvin huonolta tuurilta, jos falli olisi kietotunut jonkun pienen osan ympärille.

Oletko varmasti kokeillut löysätä kaikki muut köydet, ja vedellä fallia sitten? Jos se kuitenkin olisi ristissä jonkun kanssa. Eikä vaijeri/köysi myöskään ole kiilautunut maston ja mastonjalan väliin? (Mulla jäi tänä keväänä ylägaija mastonjalan väliin, kun kaatosateessa lasit huurussa pystytettiin mastoa. Huomasin vasta laiturissa => köysi maston juuresta poikki, ja loput vinssillä väkivalloin ulos :oops: )

by harald » Tue Jun 13, 2006 18:54 pm

mepitkan wrote: Kyllä jumitus on maston sisällä. Sekä maston huipun että juuren pylpyrä pyörii ok. Suurin epäilys on se, että ylävanttien kiinnityspultit ovat sellaiset, että niissä on maston sisällä jonkinlainen tappi tai koukku, johon nostin on jäänyt kiinni. Harmi, että mistään ei ole löytynyt kuvaa maston "sisäisestä elämästä".
Tuo kuullostaa ihmeelliseltä. Ylävantit ovat kiinni peltipaloissa, jotka on ujutettu
maston sisään ja toimivat ylävantin kiinnitysreiän vahvikkeina. Em. pellit tulee
kiinnittää popniiteillä, ei ruuveilla. Minun tietääkseni mastoputkessa ei pitäisi
olla kiinnityspultteja ollenkaan. Ainoat kohdat missä saattaa olla ruuveja on
moottorivalon kiinnitys, sekä tietenkin aivan ylä- ja alapään helat, mutta nämä
helat ei ole fallien tiellä.

Auttaako asiaa jos spinnun- tai fokkafallin löystää myös? Silloin voisi olla niin
että fallit ovat menneet ristiin maston sisällä. Mutta ei niiden pitäisi jumittaa
noin siitä.

Mihin asentoon verrattuna fallin yläpää kannella nostin on jumittanut? Onko
falli edelleen kiinnitettävissä puomiin, vai onko sitä nostettu jonkin verran?

Suurin epäilyn kohde olisi tässä kohtaa vaijerin ja köyden pleissi, joka on
rispaantunut ja irronneet terässäikeet ovat jääneet kiinni johonkin. Toinen
voisi tietenkin olla itse vaijeri, joka on mennyt rikki jostain kohtaa keski-
matkalta, mutta tätä en pidä todennäköisenä.

Kaadettuasi maston voit irroittaa mastojalan. Se on popniiteillä kiinni
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000459
Jos falli on rispaantunut pleissistä niin tuota kautta sinun pitäisi päästä
poikkaisemaan se ja kiinnittämään jalka putkeen takaisin.

Huomaa että popniitit tulee olla oikeanlaatuiset, ja tarvittava popniittipihdin
koko on hyvin iso. Ellei sinulla ole oikeainkokoinen poranterä (jotain 5.7mmø
muistaakseni), oikeanlaatuiset popniitit (monel?) sekä isot esim. saksi-
malliset popniittipihdit suosittelen että pyydät apua joltain rikaajalta tjms.

Onnea selvittelyihin!

by harald » Tue Jun 13, 2006 18:45 pm

jaskas wrote:Kannattaisko kokeilla irroittaa yksi vanti kerralaan irti alapäästä ja sitten harrastaa hirveää vantin ja fallin riuhtomista. Saattaisi tuurilla irrota.
En suosittele, samalla tuurilla se sitten jää nalkkiin taas purjehduksen aikana. Tai
jos on oikein hieno tuuri niin riuhtominen tekee sen että vantin pää hyppää jotenkin
vinoon tjms.

by Panu » Tue Jun 13, 2006 13:31 pm

mepitkan wrote:...Jaa-a, täytyy ilmeisestikin ottaa maston alas. Enemmän kuin 30min siihen luultavasti menee, koska ensimmäistä kertaa maston (manuaalista) kaatosysteemiä tulee käytettyä - oppia ikä kaikki ;-)...
Tervehdys

Ennenkuin revit kaikki paikat auki, niin soita Jotiko marinelle http://www.jotiko-marine.com/ ja kysy heiltä mitä Seldenin mastossa kanittaa...

Top