mepitkan wrote:
Kyllä jumitus on maston sisällä. Sekä maston huipun että juuren pylpyrä pyörii ok. Suurin epäilys on se, että ylävanttien kiinnityspultit ovat sellaiset, että niissä on maston sisällä jonkinlainen tappi tai koukku, johon nostin on jäänyt kiinni. Harmi, että mistään ei ole löytynyt kuvaa maston "sisäisestä elämästä".
Tuo kuullostaa ihmeelliseltä. Ylävantit ovat kiinni peltipaloissa, jotka on ujutettu
maston sisään ja toimivat ylävantin kiinnitysreiän vahvikkeina. Em. pellit tulee
kiinnittää popniiteillä, ei ruuveilla. Minun tietääkseni mastoputkessa ei pitäisi
olla kiinnityspultteja ollenkaan. Ainoat kohdat missä saattaa olla ruuveja on
moottorivalon kiinnitys, sekä tietenkin aivan ylä- ja alapään helat, mutta nämä
helat ei ole fallien tiellä.
Auttaako asiaa jos spinnun- tai fokkafallin löystää myös? Silloin voisi olla niin
että fallit ovat menneet ristiin maston sisällä. Mutta ei niiden pitäisi jumittaa
noin siitä.
Mihin asentoon verrattuna fallin yläpää kannella nostin on jumittanut? Onko
falli edelleen kiinnitettävissä puomiin, vai onko sitä nostettu jonkin verran?
Suurin epäilyn kohde olisi tässä kohtaa vaijerin ja köyden pleissi, joka on
rispaantunut ja irronneet terässäikeet ovat jääneet kiinni johonkin. Toinen
voisi tietenkin olla itse vaijeri, joka on mennyt rikki jostain kohtaa keski-
matkalta, mutta tätä en pidä todennäköisenä.
Kaadettuasi maston voit irroittaa mastojalan. Se on popniiteillä kiinni
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000459
Jos falli on rispaantunut pleissistä niin tuota kautta sinun pitäisi päästä
poikkaisemaan se ja kiinnittämään jalka putkeen takaisin.
Huomaa että popniitit tulee olla oikeanlaatuiset, ja tarvittava popniittipihdin
koko on hyvin iso. Ellei sinulla ole oikeainkokoinen poranterä (jotain 5.7mmø
muistaakseni), oikeanlaatuiset popniitit (monel?) sekä isot esim. saksi-
malliset popniittipihdit suosittelen että pyydät apua joltain rikaajalta tjms.
Onnea selvittelyihin!