by Guest » Tue Nov 26, 2024 09:43 am
Olisihan se aika absurdia Garminilta myydä setti, joka ei toimisikaan sellaisenaan. Tuulimittarin kalibrointikin onnistui muistaakseni tuolla mukana tulleella monitoiminäytöllä (tai sitten tuulinäytöllä), käytännössä se tarkoittaa vain offsetin asettamista jos mittari ei sattunutkaan osoittamaan täsmälleen eteenpäin, kaiun kalibrointi on käytännössä offsetin asettaminen anturin ja vesirajan tai kölin pohjan väliseksi etäisyydeksi riippuen siitä kumman haluaa olevan nolla. Käytännössä taisin ajaa tyynenä iltana koneella ja katsoa mitä tuulimittari näyttää kulmaksi suoraan ajettaessa, ja naputtelin sen korjauskertoimeksi.
Yksi lisäetu uudesta lokista tuulimittarin kaverina on se, että kun NMEA2000-väylässä on tarjolla myös nopeus, osaa tuulimittari tarvittaessa laskea myös tosituulen.
43mm Garminin lokianturin ulkohalkaisija (eli samalla pohjassa olevan sovitinpalan keskellä olevan reiän halkaisija) on 32mm, pohjaan soviteholkille porattu reikä oli n. 43mm (joskaan ei ole ihan millintarkkaa kun laippa yltää joka puolella reilusti yli, ja väliin tulee joka tapauksessa tiivisteainetta. Käytännössä anturi on tasapaksu sylinteri jossa on urat tiivisterenkaille, joten anturin yläpään halkaisijan mittaamalla pitäisi päästä samaan tulokseen.
Ensimmäiset VDO-lokianturin mittatiedot mitä tuli vastaan viittaisivat siihen että anturille porattu reikä olisi 39mm, joten periaatteessa kumman tahansa saa sen tilalle reikää laajentamalla.
Olisihan se aika absurdia Garminilta myydä setti, joka ei toimisikaan sellaisenaan. Tuulimittarin kalibrointikin onnistui muistaakseni tuolla mukana tulleella monitoiminäytöllä (tai sitten tuulinäytöllä), käytännössä se tarkoittaa vain offsetin asettamista jos mittari ei sattunutkaan osoittamaan täsmälleen eteenpäin, kaiun kalibrointi on käytännössä offsetin asettaminen anturin ja vesirajan tai kölin pohjan väliseksi etäisyydeksi riippuen siitä kumman haluaa olevan nolla. Käytännössä taisin ajaa tyynenä iltana koneella ja katsoa mitä tuulimittari näyttää kulmaksi suoraan ajettaessa, ja naputtelin sen korjauskertoimeksi.
Yksi lisäetu uudesta lokista tuulimittarin kaverina on se, että kun NMEA2000-väylässä on tarjolla myös nopeus, osaa tuulimittari tarvittaessa laskea myös tosituulen.
43mm Garminin lokianturin ulkohalkaisija (eli samalla pohjassa olevan sovitinpalan keskellä olevan reiän halkaisija) on 32mm, pohjaan soviteholkille porattu reikä oli n. 43mm (joskaan ei ole ihan millintarkkaa kun laippa yltää joka puolella reilusti yli, ja väliin tulee joka tapauksessa tiivisteainetta. Käytännössä anturi on tasapaksu sylinteri jossa on urat tiivisterenkaille, joten anturin yläpään halkaisijan mittaamalla pitäisi päästä samaan tulokseen.
Ensimmäiset VDO-lokianturin mittatiedot mitä tuli vastaan viittaisivat siihen että anturille porattu reikä olisi 39mm, joten periaatteessa kumman tahansa saa sen tilalle reikää laajentamalla.