by Ari » Sun May 17, 2026 23:59 pm
MIlli wrote: Sun May 17, 2026 19:42 pm
Käytin rautakaupan "hobby" alumiinista L profiilia lisäpalana johon anturi on asennettu. Tosin asensin sen ensin maston vinon helan kanssa myös vinoon joten tein siihen tänä vuonna vastaavasta alumiinilatasta vielä lisäpaloja jotta instrumentit saa suoraan (windex, tuulimittari).
Esim. Bauhausin harrastealumiinihyllystä löytyy useampaa profiilia joista suunnitella. Ota mittoja mastosta ja käy katsomassa.
Jotkun ovat tehneet taivutettavasta haponkestävästä teräksestä kiinnityspalan jota voi taivuttamalla hienosäätää.
Katselin K-Raudan valikoimaa, koska lähin Bauhaus on paljon kauempana. L-profiilia löytyy jos jonkinsorttista, mutta todella vaikealta näyttää. Garminin asennuspalikka on niin iso, että sen saisi suosiolla mahtumaan vain mastonhuipun pulttien kohdalle. Tehty selvästi paljon isompia mastoja varten. En nyt kerta kaikkiaan millään keksi, millaisen häkkyrän voisi nikkaroida L-profiilista ja mihin kohtaan sen sitten sijoittaisi. Yritin googlailla, josko löytyisi vastaavien vinohuippuisten mastojen asennuskuvia, mutta tuli vastaan vain Garmin "mount" tai "bracket".
Mastonhuipun pulttien kohdalle ei onnistu, pitää olla jossakin taempana, mutta siellä taas tarvitaan jokin lisäkappale, koska tila on niin kapea. Jonnekin pitää saada myös Windex. Varaudun heittämään hanskat tiskiin ja unohtamaan koko jutun, kunnes alla on isompi vene, ehkä parin vuoden kuluessa.
Satamassa oli tänään suuren veneen kookas masto, johon oli asennettu samanlainen Garminin mittarin kiinnitysosa ja sen alla näytti olevan vahvasti alumiinilevystä taivutettu asennusteline. Kun saisi tehtyä hieman samankaltaisen. Parin millin paksuinen alumiini kyllä murtuu helposti, jos sitä lähtee taivuttamaan.

[quote=MIlli post_id=36861 time=1779036172 user_id=599]
Käytin rautakaupan "hobby" alumiinista L profiilia lisäpalana johon anturi on asennettu. Tosin asensin sen ensin maston vinon helan kanssa myös vinoon joten tein siihen tänä vuonna vastaavasta alumiinilatasta vielä lisäpaloja jotta instrumentit saa suoraan (windex, tuulimittari).
Esim. Bauhausin harrastealumiinihyllystä löytyy useampaa profiilia joista suunnitella. Ota mittoja mastosta ja käy katsomassa.
Jotkun ovat tehneet taivutettavasta haponkestävästä teräksestä kiinnityspalan jota voi taivuttamalla hienosäätää.
[/quote]
Katselin K-Raudan valikoimaa, koska lähin Bauhaus on paljon kauempana. L-profiilia löytyy jos jonkinsorttista, mutta todella vaikealta näyttää. Garminin asennuspalikka on niin iso, että sen saisi suosiolla mahtumaan vain mastonhuipun pulttien kohdalle. Tehty selvästi paljon isompia mastoja varten. En nyt kerta kaikkiaan millään keksi, millaisen häkkyrän voisi nikkaroida L-profiilista ja mihin kohtaan sen sitten sijoittaisi. Yritin googlailla, josko löytyisi vastaavien vinohuippuisten mastojen asennuskuvia, mutta tuli vastaan vain Garmin "mount" tai "bracket".
[url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/15343][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album525/2026/98C876C9-92C3-4D6A-A698-95747A322F3A_1_201_a.jpg?m=1779046036[/img][/url]
Mastonhuipun pulttien kohdalle ei onnistu, pitää olla jossakin taempana, mutta siellä taas tarvitaan jokin lisäkappale, koska tila on niin kapea. Jonnekin pitää saada myös Windex. Varaudun heittämään hanskat tiskiin ja unohtamaan koko jutun, kunnes alla on isompi vene, ehkä parin vuoden kuluessa.
[url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/15341][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album525/2026/CD07CEB5-AF7B-4D0F-88F7-1A8A07BBCF83_1_201_a.jpg?m=1779046036[/img][/url]
Satamassa oli tänään suuren veneen kookas masto, johon oli asennettu samanlainen Garminin mittarin kiinnitysosa ja sen alla näytti olevan vahvasti alumiinilevystä taivutettu asennusteline. Kun saisi tehtyä hieman samankaltaisen. Parin millin paksuinen alumiini kyllä murtuu helposti, jos sitä lähtee taivuttamaan.
[url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/photos/15340][img]https://www.fe83.org/gallery/var/thumbs/ry-member/album525/2026/A4B1A1EA-8034-4A39-A75E-D2CBFED79E1C_1_201_a.jpg?m=1779046035[/img][/url]