by Ari » Sat May 24, 2025 23:58 pm
harald wrote: ↑Sat May 24, 2025 21:47 pm
Ari wrote:Joten vuoroon kolmas pultti.
Mikä pultti tämä oli, ruiskuputken mutteri?
En tunne sen osan nimeä, josta paluuletku tankille lähtee, mutta pultti sijaitsee ko. osan puoleisessa päässä, laturin yläpuolella mutkittelevassa kapeassa metalliputkessa. Putken päässä oleva pultti oli julmetun tiukka ja 17 tuuman lenkkiavain hädin tuskin mahtui. Liekö koskaan yritetty löysätä. Huolestutti vääntää väkisin, koska pultti ei yksin liikkunut, vaan samalla pyöri isompi kappale, joka on pultin jälkeen putken päässä. Ko. kappale on ulkokierteellä kiinni tuossa osassa, josta paluuletku lähtee.
Kun oli ensin pitkään ilmattu, saatu dieseliä lorisemaan reilusti vuorollaan suodattimen päällä ja sitten koneen etupuolella olevista ilmausruuveista, oli otettava vuoroon tämä kolmas, kun kone ei suostunut käynnistymään. Väänsin ja väänsin pulttia. Lopulta pultissa kiinni olevan kappaleen päästä oli tullut em. ulkokierrettä esiin. Konetta käyntiin, ei dieseliä. Lisää pultin vääntöä, kaksi kolme kertaa, vuoroin koneen starttia. Lopulta dieseliä suihkusi reilusti. Suljin pulttia, taas starttia, dieseliä suihkusi vielä. Kovaa äherrystä pultin kiristämisessä, starttailua, ei dieseliä.
Johtopäätös: Nyt varmaan on ilmattu ainakin tarpeeksi. Kokeillaan startata vielä kolme kertaa, koska nyt varmaan on ilmat poistettu. Yksi, starttinappi pohjassa ja koneen yläosan vipu pystyssä, laturin hihna pyörii, mutta kun sormen otti napilta, kone ei käy. Kaksi, sama homma. Kolme, sama taas 10-20 sekuntia, antaa olla. Samassa jokin poksahdus, sakeaa tummaa savua ja kolme neljä sekuntia outoa säksätystä, vaikka sormi on jo poissa starttinapilta.
Se vielä on mainittava, että illan mittaan starttinapin painallusten teho heikkeni. Kerta kerralta useammin kuului vain naks, naks, eikä starttikaan herännyt, vaikka piti napin pohjassa. Viime kesänä kone hurahti käyntiin melkein heti ja ongelmitta, kun oli painanut nappia. Toissa kesänä veneen oston jälkeen startti onnistui paljon huonommin, koska kone valitti jäähdytysveden puutetta. Sen kesän jälkeenhän sain selville, että läpivienti oli melkein umpeen ruostunut ja siipipyörä oli aivan repaleina, joten toissa talvena korjasin koko jäähdytyspuolen.
[quote=harald post_id=36299 time=1748112429 user_id=3]
[quote="Ari"]Joten vuoroon kolmas pultti.[/quote]
Mikä pultti tämä oli, ruiskuputken mutteri?
[/quote]
En tunne sen osan nimeä, josta paluuletku tankille lähtee, mutta pultti sijaitsee ko. osan puoleisessa päässä, laturin yläpuolella mutkittelevassa kapeassa metalliputkessa. Putken päässä oleva pultti oli julmetun tiukka ja 17 tuuman lenkkiavain hädin tuskin mahtui. Liekö koskaan yritetty löysätä. Huolestutti vääntää väkisin, koska pultti ei yksin liikkunut, vaan samalla pyöri isompi kappale, joka on pultin jälkeen putken päässä. Ko. kappale on ulkokierteellä kiinni tuossa osassa, josta paluuletku lähtee.
Kun oli ensin pitkään ilmattu, saatu dieseliä lorisemaan reilusti vuorollaan suodattimen päällä ja sitten koneen etupuolella olevista ilmausruuveista, oli otettava vuoroon tämä kolmas, kun kone ei suostunut käynnistymään. Väänsin ja väänsin pulttia. Lopulta pultissa kiinni olevan kappaleen päästä oli tullut em. ulkokierrettä esiin. Konetta käyntiin, ei dieseliä. Lisää pultin vääntöä, kaksi kolme kertaa, vuoroin koneen starttia. Lopulta dieseliä suihkusi reilusti. Suljin pulttia, taas starttia, dieseliä suihkusi vielä. Kovaa äherrystä pultin kiristämisessä, starttailua, ei dieseliä.
Johtopäätös: Nyt varmaan on ilmattu ainakin tarpeeksi. Kokeillaan startata vielä kolme kertaa, koska nyt varmaan on ilmat poistettu. Yksi, starttinappi pohjassa ja koneen yläosan vipu pystyssä, laturin hihna pyörii, mutta kun sormen otti napilta, kone ei käy. Kaksi, sama homma. Kolme, sama taas 10-20 sekuntia, antaa olla. Samassa jokin poksahdus, sakeaa tummaa savua ja kolme neljä sekuntia outoa säksätystä, vaikka sormi on jo poissa starttinapilta.
Se vielä on mainittava, että illan mittaan starttinapin painallusten teho heikkeni. Kerta kerralta useammin kuului vain naks, naks, eikä starttikaan herännyt, vaikka piti napin pohjassa. Viime kesänä kone hurahti käyntiin melkein heti ja ongelmitta, kun oli painanut nappia. Toissa kesänä veneen oston jälkeen startti onnistui paljon huonommin, koska kone valitti jäähdytysveden puutetta. Sen kesän jälkeenhän sain selville, että läpivienti oli melkein umpeen ruostunut ja siipipyörä oli aivan repaleina, joten toissa talvena korjasin koko jäähdytyspuolen.