by Ari » Tue Oct 24, 2023 00:37 am
harald wrote: ↑Mon Oct 09, 2023 13:30 pm
Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.
Nyt kun minulla on raakavesisuodatin, niin kaadan vain sinne jäähdytysnestettä ja tuon pakokäyrästä vesiletkun tähän samaa ja kierrätän siis pakkasnesteet koneessa raakavesisuodattimen kautta.
Tervetuloa!
Pari kysymystä heräsi tästä, koska oma pakkasnesteen ajo meni tyhmyyttäni pieleen ja operaatio oli muutenkin yhtä sotkua.
1) Mikä on pakokäyrän vesiletku? Sekö, joka lähtee termostaatista ylös ja kiertyy pakokäyrään? Onko ideana se, että pakkasnestettä alkaa varmasti mennä koneen uumeniin ja sen kautta pakoputkeen, kun kone lämpenee, eikä termostaatti enää johda jäähdytysvettä (=pakkasnestettä) ohi koneen?
Näin voisi välttyä tarpeelta irrottaa termostaatti (joka sekin on mysteeri, koska 1GM10-koneen surkea manuaali ei kerro tai näytä siitä mitään).
Voiko pakokäyrän vesiletkun irrottaa turvallisesti? Kuvittelisin, että letkun poisto jättää reiän, jonka kautta kajuuttaan tulee pakokaasua. Jos reikä jää, pitääkö se jotenkin tulpata ennen kuin letkun taas kiinnittää takaisin?
2) Miten kannattaa asentaa merivesisuodatin?
Omassa veneessäni on oheisessa kuvassa näkyvä omituinen ja täysin turhalta vaikuttava lenkki ylös vesipumpun jälkeen, jonka tilalle ajattelin asentaa merivesisuodattimen. Eli siihen letku veneen pohjan "hanasta" ja siitä toinen letku vesimpumpulle. Onko järkeä?
Joudun tekemään pakkasnesteen ajon uudelleen sähläämisen takia. Ensi yrittämällä jo makean veden ajossa ilmeni, että vesipumpun imupuolelle kiinnittämäni letkun liitos vuotaa hirveästi. En onnistunut kiristämään tiukaksi, koska letku oli liian paksu ja kankea ja letkukiristin turhan iso. Sain kuitenkin koneen lämpenemään päätellen siitä, että vesiämpärin tyhjennyttyä öljynsuodatin tuntui lämpimältä. Kone ei myöskään tahtonut imeä vettä, vaan joudun pumppaamaan vettä letkuun käsipumpulla niin pontevasti, että näpit puutuivat. Koneen alta sain lopuksi kuivata melko ison lammikon yli tulvinutta vettä. Ilmeisesti pumpun siipipyörä ja tiivisteet ovat aivan loppu.
Sitten kippasin Starbriten -73 pakkasnestettä toiseen ämpäriin, joka oli ehkä puolillaan vettä. Seoksesta saattoi tulla aika laimeaa, ehkä vain 40:60. Tuskailin, ettei kanisterissa ollut asiasta mitään ohjetta. Sitten kone käyntiin ja ämpäri tyhjäksi. Aika paljon lorisi taas koneen alle vuotavasta letkuliitoksesta, mutta pakoputkestakin tuli lopuksi vihertävää vettä. Jälkeenpäin luin valmistajan sivulta kohdasta moottorin talvisuojaus: ÄLÄ LAIMENNA.
- Attachments
-

-

[quote=harald post_id=35059 time=1696847404 user_id=3]
Pakkasnesteen voi ilmaista samalla letkulla jolla kone imee merestä. Itse laitoin aikaisemmin sen sankoon ja irrotin pakokäyrän vesiletkun ja toin sen myös sankoon. Näin pystyin ajamaan konetta niin että jäähdytysvesi kävi sangon kautta. Älä kuormita konetta, pakoputki ei kestä sitä että ajaa teholla vaihde päällä ilman jäähdytysvettä. Tyhjkäyntiä se kestää.
Nyt kun minulla on raakavesisuodatin, niin kaadan vain sinne jäähdytysnestettä ja tuon pakokäyrästä vesiletkun tähän samaa ja kierrätän siis pakkasnesteet koneessa raakavesisuodattimen kautta.
Tervetuloa!
[/quote]
Pari kysymystä heräsi tästä, koska oma pakkasnesteen ajo meni tyhmyyttäni pieleen ja operaatio oli muutenkin yhtä sotkua.
1) Mikä on pakokäyrän vesiletku? Sekö, joka lähtee termostaatista ylös ja kiertyy pakokäyrään? Onko ideana se, että pakkasnestettä alkaa varmasti mennä koneen uumeniin ja sen kautta pakoputkeen, kun kone lämpenee, eikä termostaatti enää johda jäähdytysvettä (=pakkasnestettä) ohi koneen?
Näin voisi välttyä tarpeelta irrottaa termostaatti (joka sekin on mysteeri, koska 1GM10-koneen surkea manuaali ei kerro tai näytä siitä mitään).
Voiko pakokäyrän vesiletkun irrottaa turvallisesti? Kuvittelisin, että letkun poisto jättää reiän, jonka kautta kajuuttaan tulee pakokaasua. Jos reikä jää, pitääkö se jotenkin tulpata ennen kuin letkun taas kiinnittää takaisin?
2) Miten kannattaa asentaa merivesisuodatin?
Omassa veneessäni on oheisessa kuvassa näkyvä omituinen ja täysin turhalta vaikuttava lenkki ylös vesipumpun jälkeen, jonka tilalle ajattelin asentaa merivesisuodattimen. Eli siihen letku veneen pohjan "hanasta" ja siitä toinen letku vesimpumpulle. Onko järkeä?
Joudun tekemään pakkasnesteen ajon uudelleen sähläämisen takia. Ensi yrittämällä jo makean veden ajossa ilmeni, että vesipumpun imupuolelle kiinnittämäni letkun liitos vuotaa hirveästi. En onnistunut kiristämään tiukaksi, koska letku oli liian paksu ja kankea ja letkukiristin turhan iso. Sain kuitenkin koneen lämpenemään päätellen siitä, että vesiämpärin tyhjennyttyä öljynsuodatin tuntui lämpimältä. Kone ei myöskään tahtonut imeä vettä, vaan joudun pumppaamaan vettä letkuun käsipumpulla niin pontevasti, että näpit puutuivat. Koneen alta sain lopuksi kuivata melko ison lammikon yli tulvinutta vettä. Ilmeisesti pumpun siipipyörä ja tiivisteet ovat aivan loppu.
Sitten kippasin Starbriten -73 pakkasnestettä toiseen ämpäriin, joka oli ehkä puolillaan vettä. Seoksesta saattoi tulla aika laimeaa, ehkä vain 40:60. Tuskailin, ettei kanisterissa ollut asiasta mitään ohjetta. Sitten kone käyntiin ja ämpäri tyhjäksi. Aika paljon lorisi taas koneen alle vuotavasta letkuliitoksesta, mutta pakoputkestakin tuli lopuksi vihertävää vettä. Jälkeenpäin luin valmistajan sivulta kohdasta moottorin talvisuojaus: ÄLÄ LAIMENNA.