by Ari » Sat Oct 18, 2025 00:31 am
Entä mikä oli vuodenaika lasimurskapuhalluksella, syksy vai kevät? Syksyisen maalinpoiston tärkeä etu ymmärtääkseni on se, että silloin pohja saa talven olla ainakin ilman antifoulingia. Olen nyt urakoitsijalta saanut tiedon, että voisivat työn tehdä viikolla 44 tai 45. En vielä vahvistanut tilaavani.
Sitä nyt ihmettelen, mitä maalipintaa oikeastaan poistetaan ja mihin asti. Urakoitsija sanoi, että "puhallus epoksille eli vanhan antifoulingin poisto". Kai se sitten riittää, että pohjassa mahdollisesti lymyävä kosteus pääsee talven aikana kuivumaan. Jos köliin taas jääkin vanha epoksi, eikä se ole paljasta rautaa, se ei ehkä heti vaadi ruostesuojausta? Jos köli heti vaatii ruostesuojauksen, herää epäilys, miten mahtaa onnistua epoksimaalin sekoittaminen ja maalaaminen selvästi alle 10 asteen lämpötilassa.
Kölisaumaa ei omassa FEneessä näy ollenkaan myrkkymaalien alta, mutta sijainnin voi päätellä ruostekukinnoista. Ilmeisesti on jollakin tasoitteella joskus onnistuttu naamioimaan sauma varsin hyvin. Jos kölityön voi jättää kevääseen, voisin silloin tehdä kölisauman uusimisen, hioa kölin vaikka rälläkällä metallipintaan asti, paikata heti mahdollisia koloja, käsitellä fosforihapolla (on jo pönikkä valmiina) ja maalata epoksit (nekin on valmiina, Epocoat 21 Primer).
Saatan nyt viikonloppuna kokeilla seuran laitetta ja miten homma sujuisi rahaa polttamatta. Tuttava kertoi oman Kings Cruiser 29 -veneen maalinpoistossa kuluneen noin 20 tuntia. Sen verran raskasta kuulemma oli, ettei tarvinnut hetkeen käydä punttisalilla.
Entä mikä oli vuodenaika lasimurskapuhalluksella, syksy vai kevät? Syksyisen maalinpoiston tärkeä etu ymmärtääkseni on se, että silloin pohja saa talven olla ainakin ilman antifoulingia. Olen nyt urakoitsijalta saanut tiedon, että voisivat työn tehdä viikolla 44 tai 45. En vielä vahvistanut tilaavani.
Sitä nyt ihmettelen, mitä maalipintaa oikeastaan poistetaan ja mihin asti. Urakoitsija sanoi, että "puhallus epoksille eli vanhan antifoulingin poisto". Kai se sitten riittää, että pohjassa mahdollisesti lymyävä kosteus pääsee talven aikana kuivumaan. Jos köliin taas jääkin vanha epoksi, eikä se ole paljasta rautaa, se ei ehkä heti vaadi ruostesuojausta? Jos köli heti vaatii ruostesuojauksen, herää epäilys, miten mahtaa onnistua epoksimaalin sekoittaminen ja maalaaminen selvästi alle 10 asteen lämpötilassa.
Kölisaumaa ei omassa FEneessä näy ollenkaan myrkkymaalien alta, mutta sijainnin voi päätellä ruostekukinnoista. Ilmeisesti on jollakin tasoitteella joskus onnistuttu naamioimaan sauma varsin hyvin. Jos kölityön voi jättää kevääseen, voisin silloin tehdä kölisauman uusimisen, hioa kölin vaikka rälläkällä metallipintaan asti, paikata heti mahdollisia koloja, käsitellä fosforihapolla (on jo pönikkä valmiina) ja maalata epoksit (nekin on valmiina, Epocoat 21 Primer).
Saatan nyt viikonloppuna kokeilla seuran laitetta ja miten homma sujuisi rahaa polttamatta. Tuttava kertoi oman Kings Cruiser 29 -veneen maalinpoistossa kuluneen noin 20 tuntia. Sen verran raskasta kuulemma oli, ettei tarvinnut hetkeen käydä punttisalilla.