Heitänpä viimein tänne tämän tuskailun oman veneen potkuriakselin kannakkeesta, vaikka ketjun otsikkoon stoori ei sovellu. Akselin ulvontaa ei ole esiintynyt, muunlaisia räminöitä kylläkin mm. siksi, että koneen yksi kiinnityspultti oli vielä toissavuonna irti.
Ihmettelin siis jokin aika sitten poiketessani talvehtivalla veneellä, miksi akselikannake näyttää märältä. Astuin lähemmäksi ja havaitsin dieselin aromia. Ja kyllä, kannake oli aivan dieselin kastelema. Soralla sen alla näkyi tumma valumajälki. Pohja kannakkeen ympärillä oli myös tummansininen, vaikka myrkkymaali on vaaleansininen.
Selvisi, että mystisesti dieseliä oli vuotanut joko koneen tankista tai lämmittimen tankista. Ne ovat pituussuunnassa samassa kohdassa kannakkeen kanssa. Dieseliä oli peräpilssissä ja sitä oli valunut koneen alle ja salongin lattian alle, mutta sitä ei ollut yltänyt salongin pilssiin asti. Siivosin dieselit pois, käsipumpulla sitä tuli karkeasti arvioiden litra salongin tienoolta ja litra peräpilssistä. Lisäksi dieseliä imeytyi erilaisiin riepuihin hyvinkin litra tai kaksi.
Veneen galleriassa
muutama kuva.
Akselikannakkeen omituinen kiinnitys ja korjaustarve
Akselikannake on tuettu sen molemmin puolin sisäpuolelta metallikiskoilla, jotka on pultattu rungon läpi. Näiden kuuden pultin kannat ovat ilmiselvästi vuotaneet dieseliä, samoin todennäköisesti myös itse kannake.
Nuo pultit ja metallikiskot täytyy nyt irrottaa ja dieselin kastelema lasikuitu pitää poistaa sisä- ja ulkopuolelta. Pultinreiät täytyy laminoida umpeen. Sitten kannake ja sen tuet pitää laminoida runkoon.
Poikkeuksellisen vaikea päästä käsiksi korjaustöihin
Koska veneessäni on poikkeuksellisesti pistopunkka molemmin puolin, korjaustyö on normaalia hankalampi tapaus. On vaikea päästä käsiksi koneen tankin alla olevaan kannakkeeseen. Olen tähän mennessä tyhjentänyt koneen tankin, irrottanut pistopunkan peräosan seinän tankin kohdalla sekä lämmittimen ja koneen letkut ja tankit. En kuitenkaan ole vielä keksinyt, miten saan ujutettua koneen tankin pois paikoiltaan.
Peräsuuntaan tankin tiellä ovat lämmittimen tuhdisti lämpöeristetty putki, peräsinputki ja istumalaatikon vedenpoistoputket. Saatan saada tankin ulos irrottamalla lämmitinputken. Esteenä pistopunkan suuntaan ovat tankin takaosaan hitsattu tuki ja koneen kaasuvaijerien metallinen tuki. Kaasukahvaa en mielellään irrota, koska se vaatii väkivaltaa. Rautasahalla voisin poistaa tankin tuen. Ehkä joka tapauksessa heitän tankin pois ja ostaa uuden muovitankin, johon saisi helposti tähän asti puuttuneen tankkianturin. Tankin tukeva kiinnitys varmaankin onnistuisi.
Olen ostanut valmiiksi akkukäyttöisen kulmahiomakoneen ja hiomalaikkoja eri karkeuksilla sekä liki litran asetonia dieselin siivoamiseen. Lasikuitutyötä en itse tule tekemään, koska ei tunnu riskin arvoiselta harjoitella moista vesirajan alapuolisessa kohteessa.
Lisäksi jos korjausta varten pitää irrottaa potkuriakseli, siinäkin menee sormi suuhun. Olisi samoin tukalat paikat ergonomisesti, koska konetilan takana on jämäkästi kiinnitetty vanerilevy siinä aiemmin olleen akkulaatikon tukena. Levyn tiukat kiinnityspultit ovat alapuolella. Se pilkkoa sahalla varoen polttoaineletkuja, potkuriakselin voiteluletkua sekä kaasuvaijereita.
Summa summarum:
- Kaikenlaiset vinkit kelpaisivat hyvin. Erityisesti pyydän vinkkejä pätevistä ja kohtuuhintaisista pk-seudulla toimivista ammattilaisista, jotka tarttuvat hommaan.
- Ajatuksena on saada vene vesille seuran viimeisenä vesillelaskupäivänä 24.5.2025. Jos ei onnistu viimeistään 7.6., sitten vene jää telakalle pitkälle heinäkuulle asti. Kesäajan säilytys on satamassa tosin kiellettyä.
Heitänpä viimein tänne tämän tuskailun oman veneen potkuriakselin kannakkeesta, vaikka ketjun otsikkoon stoori ei sovellu. Akselin ulvontaa ei ole esiintynyt, muunlaisia räminöitä kylläkin mm. siksi, että koneen yksi kiinnityspultti oli vielä toissavuonna irti.
Ihmettelin siis jokin aika sitten poiketessani talvehtivalla veneellä, miksi akselikannake näyttää märältä. Astuin lähemmäksi ja havaitsin dieselin aromia. Ja kyllä, kannake oli aivan dieselin kastelema. Soralla sen alla näkyi tumma valumajälki. Pohja kannakkeen ympärillä oli myös tummansininen, vaikka myrkkymaali on vaaleansininen.
Selvisi, että mystisesti dieseliä oli vuotanut joko koneen tankista tai lämmittimen tankista. Ne ovat pituussuunnassa samassa kohdassa kannakkeen kanssa. Dieseliä oli peräpilssissä ja sitä oli valunut koneen alle ja salongin lattian alle, mutta sitä ei ollut yltänyt salongin pilssiin asti. Siivosin dieselit pois, käsipumpulla sitä tuli karkeasti arvioiden litra salongin tienoolta ja litra peräpilssistä. Lisäksi dieseliä imeytyi erilaisiin riepuihin hyvinkin litra tai kaksi.
Veneen galleriassa [url=https://www.fe83.org/gallery/index.php/albums/14782]muutama kuva[/url].
[u]Akselikannakkeen omituinen kiinnitys ja korjaustarve[/u]
Akselikannake on tuettu sen molemmin puolin sisäpuolelta metallikiskoilla, jotka on pultattu rungon läpi. Näiden kuuden pultin kannat ovat ilmiselvästi vuotaneet dieseliä, samoin todennäköisesti myös itse kannake.
Nuo pultit ja metallikiskot täytyy nyt irrottaa ja dieselin kastelema lasikuitu pitää poistaa sisä- ja ulkopuolelta. Pultinreiät täytyy laminoida umpeen. Sitten kannake ja sen tuet pitää laminoida runkoon.
[u]Poikkeuksellisen vaikea päästä käsiksi korjaustöihin[/u]
Koska veneessäni on poikkeuksellisesti pistopunkka molemmin puolin, korjaustyö on normaalia hankalampi tapaus. On vaikea päästä käsiksi koneen tankin alla olevaan kannakkeeseen. Olen tähän mennessä tyhjentänyt koneen tankin, irrottanut pistopunkan peräosan seinän tankin kohdalla sekä lämmittimen ja koneen letkut ja tankit. En kuitenkaan ole vielä keksinyt, miten saan ujutettua koneen tankin pois paikoiltaan.
Peräsuuntaan tankin tiellä ovat lämmittimen tuhdisti lämpöeristetty putki, peräsinputki ja istumalaatikon vedenpoistoputket. Saatan saada tankin ulos irrottamalla lämmitinputken. Esteenä pistopunkan suuntaan ovat tankin takaosaan hitsattu tuki ja koneen kaasuvaijerien metallinen tuki. Kaasukahvaa en mielellään irrota, koska se vaatii väkivaltaa. Rautasahalla voisin poistaa tankin tuen. Ehkä joka tapauksessa heitän tankin pois ja ostaa uuden muovitankin, johon saisi helposti tähän asti puuttuneen tankkianturin. Tankin tukeva kiinnitys varmaankin onnistuisi.
Olen ostanut valmiiksi akkukäyttöisen kulmahiomakoneen ja hiomalaikkoja eri karkeuksilla sekä liki litran asetonia dieselin siivoamiseen. Lasikuitutyötä en itse tule tekemään, koska ei tunnu riskin arvoiselta harjoitella moista vesirajan alapuolisessa kohteessa.
Lisäksi jos korjausta varten pitää irrottaa potkuriakseli, siinäkin menee sormi suuhun. Olisi samoin tukalat paikat ergonomisesti, koska konetilan takana on jämäkästi kiinnitetty vanerilevy siinä aiemmin olleen akkulaatikon tukena. Levyn tiukat kiinnityspultit ovat alapuolella. Se pilkkoa sahalla varoen polttoaineletkuja, potkuriakselin voiteluletkua sekä kaasuvaijereita.
[u]Summa summarum:
[/u]- Kaikenlaiset vinkit kelpaisivat hyvin. Erityisesti pyydän vinkkejä pätevistä ja kohtuuhintaisista pk-seudulla toimivista ammattilaisista, jotka tarttuvat hommaan.
- Ajatuksena on saada vene vesille seuran viimeisenä vesillelaskupäivänä 24.5.2025. Jos ei onnistu viimeistään 7.6., sitten vene jää telakalle pitkälle heinäkuulle asti. Kesäajan säilytys on satamassa tosin kiellettyä.