by Joakim » Fri Apr 30, 2021 18:50 pm
Starttiakun latauksesta ei tarvitse olla huolissaan veneissä ellei siihen ole kytketty jotain poikkeuksellista, kuten keulapotkuri.
Maasähkölaturin, aurinkopaneelin jne. ei tarvitse mielestäni ladata starttiakkua. Useissa noissa kuitenkin on kaksi lähtöä, jotka on erotettu toisistaan, eli voihan ne kytkeäkin molempiin.
Moottorinkin laturi lataa pääosin hupiakkua, josta on kulutusta.
Ladattaessa akut voivat olla aina rinnan. Ei silloin koskaan ehjien akkujen välillä virtaa kulje eli molemmat latautuvat.
Sitten optimointia voi miettiä miten jännitteet käyttäytyvät. Akun napajännitteeseen vaikuttaa myös jännitehäviöt, jotka riippuvat virrasta, myös diodeissa. Purjeveneessä yleensä tavoitteena on ladata hupiakku nopeasti eli korkealla jännitteellä. Tämä ei ole oikein hyvä juttu starttiakun kannalta, koska sinne virta on pienempi (yleensä aina täysi ja pienempikin) ja jännitehäviö pieni. Sopiva jännite hupiakulla tarkoittaa siis helposti liian suurta starttiakulla.
Oma systeemini on vähän erikoinen tehtaan asennuksesta viritetty. Siinä oli alunperin jakodioidi + sense-piuha hupiakulle. Periaatteessa siis pitäisi kompensoida diodin ja kaapeliston jännitehäviö. Käytännössä ei tarpeeksi. Lisäksi starttiakulle tuli pahimmillaan ainakin 0,5 V suurempi jännite kuin hupiakulle. Tein tuohon kaksi muutosta. Laitoin bilteman latausreleen oikosulkemaan hupiakun diodin ja laitoin kaksi Schottkydiodia sense piuhaan nostamaan jännitettä. Nyt hupiakulle tulee suurellakin (60 A) virralla hiukan yli 14 V, jos laturi vain jaksaa, ja starttiakulla jännite on enintään sama, usein hieman alempi.
Laitoin Schottkydiodin myös tuohon latausreleeseen. Muuten jäi vetämään turhan pitkään latauksen jo loputtua.
Yksinkertainen hyvä systeemi olisi mielestäni sellainen, jossa on vain yksi diodi. Kaikki lataukset kytketään hupiakkuun ja sieltä diodi starttiakkuun.
Starttiakun latauksesta ei tarvitse olla huolissaan veneissä ellei siihen ole kytketty jotain poikkeuksellista, kuten keulapotkuri.
Maasähkölaturin, aurinkopaneelin jne. ei tarvitse mielestäni ladata starttiakkua. Useissa noissa kuitenkin on kaksi lähtöä, jotka on erotettu toisistaan, eli voihan ne kytkeäkin molempiin.
Moottorinkin laturi lataa pääosin hupiakkua, josta on kulutusta.
Ladattaessa akut voivat olla aina rinnan. Ei silloin koskaan ehjien akkujen välillä virtaa kulje eli molemmat latautuvat.
Sitten optimointia voi miettiä miten jännitteet käyttäytyvät. Akun napajännitteeseen vaikuttaa myös jännitehäviöt, jotka riippuvat virrasta, myös diodeissa. Purjeveneessä yleensä tavoitteena on ladata hupiakku nopeasti eli korkealla jännitteellä. Tämä ei ole oikein hyvä juttu starttiakun kannalta, koska sinne virta on pienempi (yleensä aina täysi ja pienempikin) ja jännitehäviö pieni. Sopiva jännite hupiakulla tarkoittaa siis helposti liian suurta starttiakulla.
Oma systeemini on vähän erikoinen tehtaan asennuksesta viritetty. Siinä oli alunperin jakodioidi + sense-piuha hupiakulle. Periaatteessa siis pitäisi kompensoida diodin ja kaapeliston jännitehäviö. Käytännössä ei tarpeeksi. Lisäksi starttiakulle tuli pahimmillaan ainakin 0,5 V suurempi jännite kuin hupiakulle. Tein tuohon kaksi muutosta. Laitoin bilteman latausreleen oikosulkemaan hupiakun diodin ja laitoin kaksi Schottkydiodia sense piuhaan nostamaan jännitettä. Nyt hupiakulle tulee suurellakin (60 A) virralla hiukan yli 14 V, jos laturi vain jaksaa, ja starttiakulla jännite on enintään sama, usein hieman alempi.
Laitoin Schottkydiodin myös tuohon latausreleeseen. Muuten jäi vetämään turhan pitkään latauksen jo loputtua.
Yksinkertainen hyvä systeemi olisi mielestäni sellainen, jossa on vain yksi diodi. Kaikki lataukset kytketään hupiakkuun ja sieltä diodi starttiakkuun.