by Artsi » Tue Apr 24, 2018 10:27 am
Kävin keväällä Go-expo -messuilla, jossa eksyin Eego -nimisen firman osastolle.(
www.eego.fi) Melkoiseksi hämmästyksekseni osastolla esiteltiin EEGO - nimistä 5hv:n perämoottoria, joka mäytti aivan tavalliselta perämoottorilta, eikä miltään uistelulelulta. Silloiseen alle 700€:n messuhintaan kuului myös 48V:n Li-ion akku, joka sopi myös heidän erikoisiin sähköskoottereihinsa, sekä tietysti laturi. Heräsi ajatus, että asentamalla noita kaksi Feneen perään, saattaisi luokkasäännön mukainen viiden solmun nopeus jopa täyttyä, ja hinta jäisi reilusti alle kahden tonnin

.
Paikalla oli yhtiön edustaja Toni Lindholm, jolta innostuin kyselemään aiheesta. Hän kertoi, että moottorin, ja jopa tehokkaammankin pystyisi hyvin helposti asentamaan suoraan purjeveneen vetolaitteeseen. Hinta ja vaihtoehdot vaan jäivät siinä kohtaa epävarmoiksi.
Olin myöhemmin häneen yhteydessä sähköpostitse ja sai vihdoin vastauksenkin. Oli kuulemma kiirettä pitänyt ( ei ihme nykyisen sähköpyöräbuumin aikana)!
Noin 10 Hv:n 48V:n moottori säätimineen maksaisi noin 2500€. Murheena olisivat sitten akut. Postaan tähän lainauksen käymästämme keskustelusta:
Kyllä pitää paikkansa, sähkömoottori saadaan istutettua helposti keskimoottorin paikalle. Meillä on tällä hetkellä pari projektia mihin tälläinen ratkaisu tehdään. Näissä keskimoottori ratkaisuissa käytämme goldenmotorin tuotteita, heillä on hyvä ja laadukas valikoima eri kokoisia moottoreita ja controllereita.
Tuollaiseen 10hp keskimoottorin tilalle purjeveneeseen riittäisi varmasti 5Kw BLDC moottori, tämä ei nimellisteholtaan ole aivan 10hp, mutta sähkömoottorit ottavat piikkitehona noin tuplat, joten tästä saadaan tarvittaessa yli 10hp ulos. Tälläisen 48V 5Kw ilmajäähdytteisen moottorin hinta Suomeen tuotuna jää pikkaisen alle 1000€ sis. alv 24%, tämän lisäksi tarvitaan 48V sinewave 5kw controlleri hinta myös vähän alle 1000€, sekä joystick ohjaus hinta n. 500€.
Sitten näiden lisäksi tarvitaan tietysti akut. Näissä on paljon erilaisia ratkaisuja ja hinta vaihtoehtoja. Edullisimmillaan 48V akut saadaan rakennettua neljästä kappaleestaa 12V esimerkiksi 100Ah starttiakuista. Nämä motonetissä 159€/kpl, eli reilu 600€ niin saadaan 48V 100Ah. Tällä akkupaketilla pääsee n. 20min kyseisellä moottorilla, kun otetaan maximi tehot ulos. Pienillä kierroksilla tuolla akku paketilla pääsee myös huomattavasti pidempään. Ja tietysti tuon paketin voi rakentaa myös esimerkiksi 8kpl 12V 100Ah akuista jolloin saadaan 48V 200Ah potkua. Lyijyakuilla tehdessä saattaa tullaa vastaan akkujen suuri paino +30kg/12V100Ah, sekä niiden koko. Litiumakuilla tehtynä tilan tarve on n. 1/3 lyijyakkuihin verrattuna, sekä paino vain 1/4 lyijyakuista. Eli käytännössä tuohon tilaan mikä menisi 4kpl 12V 100Ah akuille, siihen mahtuisi litiumina 48V 400Ah ja olisi vielä 75% kevyempi. Tuollaisen 48V 400Ah litiumakun hinta jäisi arviolta pikkaisen alle 10000€.
Kokonaisuus on toki arvokas, mutta litiumakkujen hinnat laskevat koko ajan ja lyijyakuillakin pääsisi edullisesti alkuun. Ainakin itselleni tuo olisi vakavasti harkittava vaihtoehto, kun Yanmar seuraavaksi tekee tenän. Tosin laituripaikalla pitäisi sitten olla sähkönsaantimahdollisuus.
Kävin keväällä Go-expo -messuilla, jossa eksyin Eego -nimisen firman osastolle.(www.eego.fi) Melkoiseksi hämmästyksekseni osastolla esiteltiin EEGO - nimistä 5hv:n perämoottoria, joka mäytti aivan tavalliselta perämoottorilta, eikä miltään uistelulelulta. Silloiseen alle 700€:n messuhintaan kuului myös 48V:n Li-ion akku, joka sopi myös heidän erikoisiin sähköskoottereihinsa, sekä tietysti laturi. Heräsi ajatus, että asentamalla noita kaksi Feneen perään, saattaisi luokkasäännön mukainen viiden solmun nopeus jopa täyttyä, ja hinta jäisi reilusti alle kahden tonnin :shock: .
Paikalla oli yhtiön edustaja Toni Lindholm, jolta innostuin kyselemään aiheesta. Hän kertoi, että moottorin, ja jopa tehokkaammankin pystyisi hyvin helposti asentamaan suoraan purjeveneen vetolaitteeseen. Hinta ja vaihtoehdot vaan jäivät siinä kohtaa epävarmoiksi.
Olin myöhemmin häneen yhteydessä sähköpostitse ja sai vihdoin vastauksenkin. Oli kuulemma kiirettä pitänyt ( ei ihme nykyisen sähköpyöräbuumin aikana)!
Noin 10 Hv:n 48V:n moottori säätimineen maksaisi noin 2500€. Murheena olisivat sitten akut. Postaan tähän lainauksen käymästämme keskustelusta:
Kyllä pitää paikkansa, sähkömoottori saadaan istutettua helposti keskimoottorin paikalle. Meillä on tällä hetkellä pari projektia mihin tälläinen ratkaisu tehdään. Näissä keskimoottori ratkaisuissa käytämme goldenmotorin tuotteita, heillä on hyvä ja laadukas valikoima eri kokoisia moottoreita ja controllereita.
Tuollaiseen 10hp keskimoottorin tilalle purjeveneeseen riittäisi varmasti 5Kw BLDC moottori, tämä ei nimellisteholtaan ole aivan 10hp, mutta sähkömoottorit ottavat piikkitehona noin tuplat, joten tästä saadaan tarvittaessa yli 10hp ulos. Tälläisen 48V 5Kw ilmajäähdytteisen moottorin hinta Suomeen tuotuna jää pikkaisen alle 1000€ sis. alv 24%, tämän lisäksi tarvitaan 48V sinewave 5kw controlleri hinta myös vähän alle 1000€, sekä joystick ohjaus hinta n. 500€.
Sitten näiden lisäksi tarvitaan tietysti akut. Näissä on paljon erilaisia ratkaisuja ja hinta vaihtoehtoja. Edullisimmillaan 48V akut saadaan rakennettua neljästä kappaleestaa 12V esimerkiksi 100Ah starttiakuista. Nämä motonetissä 159€/kpl, eli reilu 600€ niin saadaan 48V 100Ah. Tällä akkupaketilla pääsee n. 20min kyseisellä moottorilla, kun otetaan maximi tehot ulos. Pienillä kierroksilla tuolla akku paketilla pääsee myös huomattavasti pidempään. Ja tietysti tuon paketin voi rakentaa myös esimerkiksi 8kpl 12V 100Ah akuista jolloin saadaan 48V 200Ah potkua. Lyijyakuilla tehdessä saattaa tullaa vastaan akkujen suuri paino +30kg/12V100Ah, sekä niiden koko. Litiumakuilla tehtynä tilan tarve on n. 1/3 lyijyakkuihin verrattuna, sekä paino vain 1/4 lyijyakuista. Eli käytännössä tuohon tilaan mikä menisi 4kpl 12V 100Ah akuille, siihen mahtuisi litiumina 48V 400Ah ja olisi vielä 75% kevyempi. Tuollaisen 48V 400Ah litiumakun hinta jäisi arviolta pikkaisen alle 10000€.
Kokonaisuus on toki arvokas, mutta litiumakkujen hinnat laskevat koko ajan ja lyijyakuillakin pääsisi edullisesti alkuun. Ainakin itselleni tuo olisi vakavasti harkittava vaihtoehto, kun Yanmar seuraavaksi tekee tenän. Tosin laituripaikalla pitäisi sitten olla sähkönsaantimahdollisuus.