Voittotili auki!

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Voittotili auki!

by risto » Mon Aug 29, 2005 22:36 pm

Lisäsin galleriaan purjehditun reitin ja nopeuskäppyrän.
http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?page=1

Kuvat ei valitettavasti kata koko rataa, kun GPS oli unohtunut ottamaan pisteet muistiin liian usein ja muisti siis loppui kesken aiheuttaen alkupätkän datan siirtymisen paremmille bittimaille.

Suoraa linjaa ja kovaa, tai kuten Pete asian sanoi: korkeammalle ja kovempaa. 8)

-Risto

by harald » Sun Aug 28, 2005 20:27 pm

Petri wrote: Jälkikäteen tietenkin tuli mieleen, että olemmeko me muuttuneet jo niin
teknologiasta riippuvaisiksi vai vainko laiskoiksi, kun emme alkaneetkaan
laskemaan suuntaa Kytöltä eteläkepille. Kun meillä vielä kuitenkin oli GPS ja
tosisuunnan kanssa olisi eksymän ja erannon voinut jättää huomioitta
Hyvään valmisteluun kuuluu meillä että piirtää lankapiirroksen radasta johon
myös kirjoitetaan kaikkien legien suunnat valmiiksi. Em lankapiirros teipataan
istuinkaukaloon. Piirroksessa on myös tärkeimmät saaret ja kivet, ne jotka
vaikuttavat taktiikkaan. Tämä on siis tactical chart :)

Helpoiten tuon tekee piirtämällä merikortista voipaperille. Voipaperi kestää
vielä vettä.

by harald » Sun Aug 28, 2005 20:23 pm

Yhden miehen siirtyminen istuinkaukalon etureunalta ulkoreunalle näkyy
mittareissa ja tuntuu myös. Sillä on siten myös todnäk yhteys tuloksiin myös.

Vanttein kohdalla ei hyvä, massakeskipiste on suurin piirtein 20cm ruffiluukun
tallin etureunan takana. Eli sisäkatossa noin 40cm eteenpäin kulkuaukon etu-
reunasta.

Ja venehän on kiinni vantissa, joten momentin kannalta ei ole niin suurta
merkitystä jos istuu vantin vieressä vai taampena. Mutta kuten jo sanoit niin
vene on levein suurinpiirtein massakeskipisteen kohdalla (loogista, eikö totta?
Muutenhan vene kelluisi omituisesti).

Massan keskittäminen on hyvä asia, juuri sen massakeskipisteen ympärille.
Joten jos haluaa hienostella niin kippari niin paljon eteenpäin että hän nojaa
seuraavan miehen selkään, ja keulagasti istuu keskigastin sylissä melkein.
Silloin vene on vain hiukan takapainoinen. Yleensä meillä keulagasti istuu
3-5m/s tuulessa keskitolpan takana ja seuraava löyhästi hänen vierellä. Kun
tuuli kovenee niin tiivistetään taaksepäin.

Aivan kevyessä 1-2m/s sitten voidaan siirtää yksi tai jopa kaksikin miestä
vanttien etupuolelle tai niiden kohdalle ja leen puolelle. Peruspaikka on aiempi,
eli porukka kasassa massakeskipisteen kohdalla. Suuremmassa aallokossa tai
kun alkaa olla liikaa purjeita ylhäällä paino taaksepäin, niin että kaikki
siirtyvät niin taakse laidalla kun pystyvät. Meillä ei tosin kukaan istu sen
istuinlaatikon etureunan kohdalla olevan tolpan takana jalat ulkopuolella.

by Petri » Sun Aug 28, 2005 20:03 pm

Panu wrote:
Tuohon yksittäisen miehen aiheuttamaan oikaisevaan momenttiin voi vain referoida Haraldin kommenttia edelliseltä kesältä, kun olin vieraisilla Charlotalla. Ensi skuuttasin genoaa tuulen alapuolella ja sen jälkeen kun siirryin hengaamaan ylälaidalle oli Haraldin hämmästynyt ilme muistamisen arvoinen ja ne hänen sponttaanit sanat painuivat mieleeni: "Voihan v....u!" :wink:
Niin, kysehän olikin miehistä, ei "Panuista":)
nm. silloin EWES:issäkin eron kyllä huomasi.

Jooh, ellen väärin muista niin keskustelu liittyi siis siihen, että miten suuri ero on miehistön paikoilla tuulen yläpuolisella laidalla ts. veneen pituusakselin suhteen. Kallistava momentti välittyy veneeseen vanteista (mastosta tuskin paljoa?), joten oletettavaa siis olisi että mitä lähempänä vantteja vastapaino sijaitsee, sitä parempi...Toisaalta eihän kölikään ole suoraan vanttien kohdalla.
Tämä siis lähtien siitä olettamuksesta, että laidalla on jo x määrä kiloja "oikeissa paikoissa"...tai toisaalta, akateemisesti asiaa voisi toki tarkastella ihan aloittamalla painonsiirron pituusakselia pitkin istumalaatikon reunoilta vantteihin asti.

Pikaisella piirtelyllä tulin miettineeksi, että merkityksellistä lienee lähinnä vain painon saaminen lähemmäksi ulkoreunaa ja veneen muodon takia siinä keskiveneellä tietenkin päästään kauimmaksi.
Siirtymällä siitä istumalaatikon kulmalta (takapuoli kuitenkin siinä "kannella", selkä kaiteisiin nojaten) vanttien juurelle jalat ja yläruumis laidan ulkopuolelle, massakeskipiste siirtyisi sivusuunnassa ehkä 25 cm? Maksimietäisyyden ollessa vaikkapa 1,4 m( puolet veneen leveydestä) puhutaan siis alta 20% muutoksesta...toisaalta jos siis laidalla on esim. jo 3 henkilöä "maksimeissa" niin kokonaismuutos olisi arviolta 5%.

Pitänee ehkä piirustella tosiaan jotain tuolla CAD-tyyppisellä ohjelmalla joka tuossa on, mutta kattoo nyt.

by Panu » Sun Aug 28, 2005 19:41 pm

Petri wrote: Jooei, voit Harald ihan suoraan tilata jostain jotain timanttipölyä jolla voit hoitaa pohjahionnan.
Tervehdys

Tuota timanttitahnaa on jo valmiiksi olemassa ja sitä käytetään metalliteollisuudessa esim muottienkiillotukseen, eli ei sitä tarvitse pölystä itse ruveta tekemään.

Petri wrote: Mikä se asia muuten olikaan, mistä keskustelimme, liittyen momentteihin? Olikos se se, että miten paljon miehistön sijainti laidalla vaikuttaa kallistukseen...tai tarkemmin, miten yksittäisen miehen sijainti joko siinä istumalaatikon "kulmalla" tai vaikkapa ikkunan vieressä vaikuttaa.
Tuohon yksittäisen miehen aiheuttamaan oikaisevaan momenttiin voi vain referoida Haraldin kommenttia edelliseltä kesältä, kun olin vieraisilla Charlotalla. Ensi skuuttasin genoaa tuulen alapuolella ja sen jälkeen kun siirryin hengaamaan ylälaidalle oli Haraldin hämmästynyt ilme muistamisen arvoinen ja ne hänen sponttaanit sanat painuivat mieleeni: "Voihan v....u!" :wink:

by Petri » Sun Aug 28, 2005 19:04 pm

risto wrote:
Paitsi, että vaikka reitti oli karttasoftassa, se ei ollut mukana veneellä. Oli nimittäin kaikki varusteet jo valmiiksi veneellä (ml. GPS) kun aloin tuota reittiä perjantaina illalla katsomaan. Onneksi oli tutut kotivedet, niin navigointi oli helppoa. Ainoastaan Kytöltä Rysäkarille olisin kaivannut varmuutta, missä kierrettävä eteläkeppi tarkasti on.

Mutta kyllä se on niin, että jos vähän jaksaa venettä tyhjentää, se kulkee paremmin. Katseltiin kipparikokousta odotellessa, että vene kellui selvästi korkeammalla, kuin normaalisti.

-Risto
Jälkikäteen tietenkin tuli mieleen, että olemmeko me muuttuneet jo niin teknologiasta riippuvaisiksi vai vainko laiskoiksi, kun emme alkaneetkaan laskemaan suuntaa Kytöltä eteläkepille. Kun meillä vielä kuitenkin oli GPS ja tosisuunnan kanssa olisi eksymän ja erannon voinut jättää huomioitta niin...itseasiassa, olisihan gepsiin voinut pistää waypointin "suuntaan xxx yyy mailia" ja tarkkuus olisi ollut suht riittävä, koska kuitenkin se kierrettävä eteläkeppi olisi toiminut tarkkana kiintokohtana.

No, toisaalta mun hommaahan se chief tactical officerina (vai pitäisikö keksiä hienompi titteli) olisi ollut, mutta vetoan siihen että olin pinnassa tuolloin ja siten kykenemätön suoriutumaan tuollaisesta tehtävästä :)

Painonhallinnasta täytyy toki mainita yritys saada 3 akun aiheuttama epätasapaino hallintaan sijoittelemalla tavaraa vastakkaiselle puolelle. Mutta toisaalta en usko että vene silti tuon osalta kulki erityisen suorassa, koska 3 akkua aika lähellä laitaa (istumalaatikon alla), aiheuttaa suuremman momentin kuin yksi ankkuri vastakkaisen puolen makuulaverien alla. Seuraavan kerran pitää tehdä veneestä painoprofiili johonkin CAD:iin ja alkaa laskea vaikuttavia momentteja :)

Jooei, voit Harald ihan suoraan tilata jostain jotain timanttipölyä jolla voit hoitaa pohjahionnan.

Mikä se asia muuten olikaan, mistä keskustelimme, liittyen momentteihin?
Olikos se se, että miten paljon miehistön sijainti laidalla vaikuttaa kallistukseen...tai tarkemmin, miten yksittäisen miehen sijainti joko siinä istumalaatikon "kulmalla" tai vaikkapa ikkunan vieressä vaikuttaa.

by risto » Sun Aug 28, 2005 18:26 pm

harald wrote:Nyt toisen kerran kun luen juttuja niin huomaan että tehän olette valmistautuneet
mallikkaasti kisaan. Reitti karttasoftassa, kamaa pois, vesitankki tyhjäksi. Meidän
pitää näköjään vaihtaa P600 paperi P1200 paperiksi kun hiomma pohjan ensi
vuonna :)
Paitsi, että vaikka reitti oli karttasoftassa, se ei ollut mukana veneellä. Oli nimittäin kaikki varusteet jo valmiiksi veneellä (ml. GPS) kun aloin tuota reittiä perjantaina illalla katsomaan. Onneksi oli tutut kotivedet, niin navigointi oli helppoa. Ainoastaan Kytöltä Rysäkarille olisin kaivannut varmuutta, missä kierrettävä eteläkeppi tarkasti on.

Mutta kyllä se on niin, että jos vähän jaksaa venettä tyhjentää, se kulkee paremmin. Katseltiin kipparikokousta odotellessa, että vene kellui selvästi korkeammalla, kuin normaalisti.

-Risto

by harald » Sun Aug 28, 2005 13:39 pm

"Live fast, die young?" :)

by Panu » Sun Aug 28, 2005 00:55 am

harald wrote:Joo, kannattaa ostaa ne parhaimmat purjeet mitä vain ikinä saa, ja käyttää niitä todella rajusti jotta jää hyviä muistoja. Sitten voi istua lapsenlapsi sylissä kertomassa miten "silloin kuin pappa purjehti kilpaa niin..". Tai sitten kitua keskihuonoilla monta vuotta kunnes kyllästyy hommaan. Rahaahan tuo vaatii mutta hei, "elämä on". Ja kaikkea ei edes saa rahalla, kuten muistoja, fiiliksiä, voittoja jne. Raha auttaa matkalla tavoitteeseen tässä lajissa, se on selvä.
Tervehdys

Voisinko tuon mentaliteetin kiteyttää paivän mietelauseeksi: "It is better to burn out, than fade away!" 8)

by harald » Sun Aug 28, 2005 00:17 am

Nyt toisen kerran kun luen juttuja niin huomaan että tehän olette valmistautuneet
mallikkaasti kisaan. Reitti karttasoftassa, kamaa pois, vesitankki tyhjäksi. Meidän
pitää näköjään vaihtaa P600 paperi P1200 paperiksi kun hiomma pohjan ensi
vuonna :)

by harald » Sat Aug 27, 2005 23:59 pm

Joo, kannattaa ostaa ne parhaimmat purjeet mitä vain ikinä saa, ja käyttää niitä
todella rajusti jotta jää hyviä muistoja. Sitten voi istua lapsenlapsi sylissä
kertomassa miten "silloin kuin pappa purjehti kilpaa niin..". Tai sitten kitua
keskihuonoilla monta vuotta kunnes kyllästyy hommaan. Rahaahan tuo vaatii
mutta hei, "elämä on". Ja kaikkea ei edes saa rahalla, kuten muistoja, fiiliksiä,
voittoja jne. Raha auttaa matkalla tavoitteeseen tässä lajissa, se on selvä.

Taitaa olla vielä niin että hyvä purje jää täysin käyttökelvottomaksi jos sen tilalla
on vielä parempi purje. Vaikeus tuossa on vain määrittää mikä on hyvä purje.
Ehkä se kuuluisa p-rse kyllä kertoo mikä on.

Pöytäkirjaan että St. Olga lainasi meidän heavy ykkösen, eli sen vanhemman.
Se on kyllä hyvä purje tuossa 5-8m/s tuulessa, ellei loistava jopa. Mutta on nyt
jäänyt käyttämättä vähän aikaan. Olisi kannattanut ostaa se kevlarhiilimylarpentexcubenpbofilmiradial-genoa silloin heti ekana :)

Re: Voittotili auki!

by Panu » Sat Aug 27, 2005 23:52 pm

risto wrote: Palkintojen jaossa oli helppo hymyillä, kun tähän asti paukkuja on saatu, mutta viimeisenä veneenä maaliin tullessa... 8)

-Risto
Tervehdys

Onneksi olkoon. Voittajien on helppo hymyillä. Välineurheilua tämä purjehdus on. Muistan selvästi miten Antti valitti Hangossa Alman venevauhdin kadonneen. Ei se vauhti mihinkään ole kadonnut, se vain vanhenee... :roll:. Sama vauhdin hiipuminen on Anneliakin vaivannut, mitä nyt viimeksi ryssittiin... :oops:.

Itse olen kokenut samanlaisen ahaa elämyksen Emäsalonlenkillä -90. Edellisenä vuonna vanhat veistämö dacron purjeet olivat saattaneet meidät tuloslistan häntäpäähän. Uudet purjeet puhalsivat meidät heti kuudenneksi... :?. Enkä todellakaan usko, että opimme talven aikana purjehtimaan nopeammin.

Eli kun sanotaan, että vanhassa on vara parempi, niin silloin ei todellakaan tarkoiteta purjeita :idea:.

by harald » Sat Aug 27, 2005 23:47 pm

Niinpä, tuo materiaaliylivoima tekee sen että joskus voittaa kisojakin. Jos edes
joskus voittaa tai pärjää jotenkin kisoissa niin se vain lisää kiinnostusta lajiin
ja etenkin kyseiseen veneyksilöön. Joten hyvillä purjeilla saa helpommin miehistöä
kasaan kuin huonoilla. Teillähän on eri lähtökohta tietenkin kun vene ei ole oma,
mutta muussa tapauksessa suosittelen kyllä ehdottomasti hyvien purjeitten
(etenkin ykkösgenoan) hankkimista. Purjehdusnautinto nousee eri sfääreihin,
saa aivan erinomaisia pikku tyydytyksiä siitä kun vene vain kulkee itsekseen
kryssillä, puuskat vain lisäävät vauhtia kallistuksen lisääntyessä maltillisesti,
purjehvaihdot vähenevät kun purje ei veny, miehistöhalukkaita on enemmän,
vene on turvallisempi, veneen arvo nousee, veneen käyttö kasvaa "koska on
kivaa purjehtia jne jne".

Noin konkreettisesti niin teinikin haluaa olla voittajaveneessä mukana :)

Loppujen lopuksi ollaan kuitenkin tuossa purjehtimassa kilpaa ja vaikka kukin
hokee itsekseen että "ollaan nyt vain purjehtimassa..." niin kyllä se pieni punainen
sarvipäinen tuolla kuitenkin hyypelehtii olkapäillä tökkimässä tangollaan.
Ja sitä on ruokittava vielä :)

by risto » Sat Aug 27, 2005 23:45 pm

Tässä vielä melkein koko rata. Lähtö on juuri kuvan yläreunan yläpuolella. Jossain vaiheessa tulee varmaankin vielä GPSistä ajettu reitti, kunhan Jussi saa datan purettua.

Image

by Petri » Sat Aug 27, 2005 23:35 pm

Jep, erityisesti miehistön rooli (3 aikuista+2 teini-ikäistä) korostui materiaaliylivoiman lisäksi, kerrankin kasassa oli porukka joka toimi kuin sveitsiläinen kello ja vaikka vendat eivät ihan mene sekunteissa Charlotan tyyliin, niin selkeästi muita veneitä nopeammin.

Koko reissu vedettiin täydellä isolla ja genualla, mutta 5 hengen miehistö, josta 3 toimi painolasteina Riston ohjatessa ja allekirjoittaneen sinkoillessa missä milloinkin, välillä myös karttaa lukien, pystyi pitämään purjeet aisoissa.
Kun laidalle sai läskiä kutakuinkin ehkä 250 kiloa, niin vene nousi ja kulki kuin unelma. Lisäksi avotuulilla saimme perän kevyesti irti vedestä.

Katkerana vain miettii miten sitä on taisteltu kahdestaan kaverin kanssa EWES:eissä normigenuan kanssa ja oltu kovin usein vikana.
Vaikka sitä ei uskoisi, niin pelkästään yhden purjeen vaihto tuntuu vaikuttavan veneen ominaisuuksiin todella radikaalisti.
Verrattuna muihin kisaveneisiin (oikeastaan vain fin35 ja FG 34 olivat mukana kisassa, muut veneet tippuivat kyydistä ensimmäisen tunnin aikana), joissa purjeet olivat vähän sinnepäin, niin kisan voisi summata kahteen sanaan:
Kovempaa ja korkeammalle.

Ainoa asia mikä nyt harmittaa, on haastajien puute. Tuonne kun olisi saanut edes muutaman veneen, joilla olisi ollut mahdollisuuksia (eikä tämä edes ole ylioptimistista, vaan aika karusti vain ja ainoastaan myötätuuliosuudet estivät voittomarginaalin kasvua suuremmaksi...jopa scratch-voitto olisi ollut mahdollinen, jos kisa olisi ollut pelkkää vastatuuleen puskemista saarten suojissa) niin kisalla olisi ollut suurempi arvioiva vaikutus, nyt _todellinen_ vauhti vielä jäi hieman arvoitukseksi, vaikka ilmeisesti aikalailla polarien mukaan sitä ajettiin.

Taisimme tosin myös olla ainoa vene, joka aloitti kisaan valmistautumisen kantamalla veneestä pois kutakuinkin 50 kiloa tavaraa+pumppaamalla vesitankin tyhjäksi :)

Top