Öljyä koneeseen

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Öljyä koneeseen

by mihor » Tue Jun 05, 2018 21:51 pm

En tiedä, mutta kuvittelisin, että tuolta saa aika hyvin imettyä vanhat öljyt pois. Mutta kun tuonne kerran menee ylipäätään niin vähän öljyä, olisiko hyvä keino huuhteluun ensin imeä väärä öljy pois, sitten täyttää kertaalleen oikealla tuotteella. Sen jälkeen voi vähän heilutella vaihdevipua ja pyörittää potkuriakselia käsin ja sitten lopuksi imeä öljyt vielä kertaalleen pois.

Lopuksi sitten laitat uudet puhtaat öljyt sisään. Olettaisin, että tuolla tavalla ei Winter öljystä ole paljoakaan jäljellä.

by Guest » Tue Jun 05, 2018 20:46 pm

Hei,

Kiitos vastauksista! Riittääkö toimenpiteeksi, että otan öljypumpulla vanhat pois ja laitan uudet tilalle (esim tuota jonka kirjoitin tuohon) vai vaatiiko jotain puhdistusta välissä jollain muulla aineella vielä ennen uutta, oikeaa öljyä?

Re: Vaihteistoöljy

by Panu » Mon Jun 04, 2018 23:27 pm

Anonymous wrote:Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? Koneen vieressä oli pullo Teboilin Hypoid 80W-90 Gear oilia, jota laitoin.
Anonymous wrote: Onko määrä liian vähäinen, vai onko öljy väärää? Mutterit jotka pitävät kaukohallintalaitteen vaijeria laatikossa kiinni ovat myös kohtuu löysällä, pitäisikö nämä kiristää, vai kuuluuko näissä olla väljyyttä? [/img]
Tervehdys

Valitettavasti tulkintani mukaan öljy on väärää. Öljyn merkinnassä tuo W tarkoittaa (Winter) eli talvea, jolloin kyseessä on ns. moniasteöly. Moniasteöljyn viskositeetti vaihtelee (esim 10W40) lämpötilan mukaan ollen kylmässä 10 ja lämpimässä 40. Käytännössä tämä on tehty lisäämällä öljyyn viscosity indexer aineita, eli erityistä muovipolymeeria, jonka muoto (kähärä kuitumainen vs pallomainen) muuttuu lämpötilan mukaan. Tämä polymeeri aiheuttaa "kitkapinnoilla" pintaominaisuuksien muutoksia sen "palaessa" pintaan kiinni. Tällöin kitkapintaan syntyy liukas "lasittunut" (palanut muovi) kalvo, joka muuttaa pinnan kitkaominaisuksia merkittävästi ja a'vot kytkin alkaa luistaa.

Ohjekirjan mukaaista SAE30 mineraaliöljyä saa esim Bilipali Teemaasta, jossa sitä myydään yksiasteöljynä esim. ruohonleikkureihin. Toinen toimiva vaihtoehto on tuo jo aiemin mainittu automaattilaatikkoöljy, eli ATF.

by Guest » Mon Jun 04, 2018 00:17 am

Eli juuri sinne väärään paikkaan siis todenäköisesti. Laitin siis keltaisesta korkista, joka on moottorin takana. Pitää siis kipinkapin ottaa pois. Riittääkö että pumppaa vanhat pois, vai pitääkö muita toimenpiteitä tehdä? Olleet noin viikon eikä muuta käyttöä kuin tuo testi.

Tämmöistä esim tilalle? ”Motox ATF II/IID on mineraalinen öljy, joka soveltuu käytettäväksi automaattivaihteistoissa, ohjaustehostimissa ja niissä hydraulisissa järjestelmissä, joihin suositellaan ATF GM Dexron II/IID - öljyn käyttöä.”

Re: Vaihteistoöljy

by mihor » Sun Jun 03, 2018 22:47 pm

Anonymous wrote:Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? [/img]
Puhutaanko nyt moottorin öljyistä vai laatikon/kytkimen/merivaihteen öljyistä? Kuvauksesta päätellen kytkimen öljystä, mutta mahdoitko kutenkin kaataa tuon moottorin sisään ja/tai tarkoitit moottorin öljyjä.

Merivaihteen öljystä on kaksi koulukuntaa. Osa noudattaa laatikon kyljessä olevan tyyppikilven suositusta SAE30 öljystä ja osa taasen käyttää automaattivaihteistoöljyä (ATF). Omassa laatikossa on SAE30 öljy mutta ennen kytkinremonttia käytin laatikossa ATF öljyä. Itse laittaisin nyt ATF öljyä.

FE83 moottorissa öljyä on:
- Moottorissa (diesel moottoriöljy) Täytetään moottorin etupuolelta, keltaisen muovikorkin kautta.
- Merivaihteessa (ATF tai SAE30) Moottorin ja potkuriakselin välissä, 6-kulmainen tulppa, jonka jatkeena öljymäärän mittatikku.
- Vannasputkessa (potkuriakselin veneenpohja läpivienti), muoviputki vannasputkesta.

Olettaisin, että tuota paksua Teboil öljyä on mahdollisesti käytetty vannasputkessa. Tuota laitetaan siis siihen ohueen muoviputkeen mikä lähtee vannasputkesta.

Näin lähtöarvoisesti ”W” öljyjä EI PIDÄ laittaa merivaihteeseen. Niissä on lisäaineita jotka eivät kuulu kytkimeen. Laatikossa pitää olla ”vanha” yksiasteöljy SAE30 (tätä ei nykyään löydä kovinkaan helposti kaupoista) tai sitten tuo ATF.

Merivaihteessa öljypinnan minimi ja maksimitason ero on vain muutamia millimetrejä. Mittauksessa on huomattava, että öljytulpaa ja mittatikkua ei ruuvata paikoilleen öljynpintaa mitattaessa. Eli mittatikku/tulppa vain laitetaan koloonsa (ilman että se kierretään paikoilleen) ja sitten katsotaan mihin tasoon öljy on täytetty.

Vivuston mutterien periaatteessa pitää olla kiinni, mutta on huomattava, että laatikon kyljessä olevassa vaihdevivussa on eräänlainen jousiripustus, jousi ensin painuu/venyy ja sitten kun vaihdevipu varsinaisesti lähtee liikkeelle, antaa jousi lisää vauhtia vivuston liikkeelle.

Täällä on mun kuvia laatikosta: https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album457

Vaihteistoöljy

by Guest » Sun Jun 03, 2018 21:51 pm

Hei,

Oletteko käyttäneet vaihteistoöljynä (Yanmar 1GM10) ohjekirjan suositusta 15W40, vai jotain muuta kuten Petri? Koneen vieressä oli pullo Teboilin Hypoid 80W-90 Gear oilia, jota laitoin. Sitä ei ollut ihan ylämerkkiin, mutta merkkien puoliväliin hyvinkin. Käynnistin ja vaihdoin vaihdetta, niin kuului hieman semmoista metallin kiristystä, niin en uskaltanut enempää kokeilla.

Onko määrä liian vähäinen, vai onko öljy väärää? Mutterit jotka pitävät kaukohallintalaitteen vaijeria laatikossa kiinni ovat myös kohtuu löysällä, pitäisikö nämä kiristää, vai kuuluuko näissä olla väljyyttä? [/img]

by Petri » Fri Oct 09, 2015 08:55 am

Tulipahan eilen koettua ihmeellinen hetki, vaihdettiin koneen ja vaihteiston öljyt ja kaikki meni ihan putkeen. Pohjapropun avaaminen oli ainakin viime vuonna sellaista taistelua että odotukset eivät olleet korkeat, mutta niin vain proppu aukesikin helposti ja öljyt tulivat kivasti ulos.
Vaihteistoöljyn tilanne vähän jännitti kun koneen lämmitys ajettiin vapaalla mutta olipa sekin öljy jo ehtinyt vähän lämmetä ja Biltema-pumppu imi tavaran kivasti ulos. Yanmarin SAE30- vaihteistoöljyähän sinne siis meni joten katsotaan josko ensi vuonna tulee päivityksiä väärästä valinnasta :)
Koska tuon öljyn vaihtosykli ei ole järin tiheä niin puolikas pullollinen tuota lojuu nyt Olgassa jos joku sattuu innostumaan eikä tahdo myöskään ostaa koko pulloa.

Nyt vain mental-note-to-self, pidä aina 24mm hylsy kehissä kun öljyproppua pitää avata.

by redwood » Fri Nov 16, 2012 11:36 am

harald wrote:
harald wrote:, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.
Hyvä meitä (deluxe-mallin omistajia)! :oops:

by harald » Thu Nov 15, 2012 16:34 pm

harald wrote:, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.

by redwood » Thu Nov 15, 2012 16:27 pm

harald wrote:Tuon manuaalisen imurin kanssa pitää kehittää vähän tuntoa, jos sen putken tökkää liian pohjaan tuntuu välillä siltä että se ei ime mitään. Sitten jos putkea nostaa hitusen kunnes rupeaa kuulemaan imuääniä kampikammiosta rupeaa lorisemaan pytyssäkin.
Mulla on ilmeisesti deluxe-malli. Imuputken pää on viisto ja ilmeisesti sen ansiosta se ei mene tukkoon öljypohjaa vasten.

by harald » Thu Nov 15, 2012 15:10 pm

Sen mukana tuli kaksi muoviputkea, ohuempi ja paksumpi. Se ohuempi työnnetään koneeseen mittatikun reiästä, ja se jatketaan kumitulpan avulla siihen paksumpaan. Se paksu laitetaan sitten irroitettavaan nippaan joka on pumpun kannessa. Em. nipan paikka on samalla tyhjennysaukko kaatonokalla.

Itse tein pneumatiikkaletkusta pidemmän, mutta se oli liian kova eikä toiminut. Palasin alkuperäiseen.

Muoks: se sotku tulee siitä kun imuputken vetäisee ulos koneesta. Se on öljyinen päältä, ja se sisältä tippuu öljyä. Kannattaa varata mukaan joku pullo tjms. johon pään voi tiputtaa tippumaan, ja rätti jolla pyyhkäisee letkun ulosvedon jälkeen (kuullostipa hauskalta).

by FE-Sillanpää » Thu Nov 15, 2012 11:57 am

harald wrote:Hmm, mikäköhän kierre tuossa pohjapropussa on? Olisi nimittäin melkoisen paljon helpompaa imeä em. imurillani jostain putken päästä kuin mittatikun reiästä. Pysyisi ainakin letku puhtaampana eikä yhtä helposti maalaisia veneen sisustan ja vaatteitaan mustalla.
Ennen kuin ostan samanlaisen pumpun, valotatko hieman miten homma toimii, eli onko siinä ohut imuletku vakiona joka sopii tikun reikään? Mistä tuo riski sotkun aikaansaantiin tulee?

by harald » Wed Nov 14, 2012 17:13 pm

Tuon manuaalisen imurin kanssa pitää kehittää vähän tuntoa, jos sen putken tökkää liian pohjaan tuntuu välillä siltä että se ei ime mitään. Sitten jos putkea nostaa hitusen kunnes rupeaa kuulemaan imuääniä kampikammiosta rupeaa lorisemaan pytyssäkin. En sitten tiedä meneekö imuputki jonnekin väärään paikkaa, pää on kuitenkin viistetty joten luulisi että sitä ei saa seinään tökkäämällä tukittua.

On hyvä muuten tarkistaa tuosta imurista että pytyssä on sen noin litran verran öljyä operaation jälkeen, eikä vain kaada uutta litraa vajavaisesti tyhjennettyyn koneeseen.

Tai sitten meillä on öljypohjan pohjalla niin tiukkaa bitumeenia että imuri vain menee tukkoon :)

Parasta olisi tosiaan jos öljypropun tilalle, tai sen läpi saisi pienen kupariputken johon sitten em. imurin saisi liitettyä.

by redwood » Wed Nov 14, 2012 16:38 pm

FE-Sillanpää wrote:Omat huonot kokemukset ovat siis myös 12V pumpusta. Lihasvoimalla toimiva imu on siis parempi.
Just niin. Manuaalimalli toimii paljon luotettavammin ja ilman mitään piuhojen virittämistä. Tuon reilun litran imaisu mittatikun reiän kautta ei kauaa kestä.

by FE-Sillanpää » Wed Nov 14, 2012 15:32 pm

harald wrote:Em. imupumpun kanssa ei ole ollut Artsin mainitsemia ongelmia. Aina se on imenyt, sekä autot, veneet että vedetkin. Ehkä se oli se motonetin malli joka oli sitten se ero, en jaksa muistaa. Kylmänä ei kyllä kannata ikinä muutenkaan vaihtaa öljyjä missään ajoneuvossa.
artsi wrote:EDIT: Niin, kyseessä oli tietysti bilikan 12V sähköpumppu, eikä Haraldin käyttämä käsipumppu. Se vaikuttaa asialliselta
Omat huonot kokemukset ovat siis myös 12V pumpusta. Lihasvoimalla toimiva imu on siis parempi. Katselin sellaista jo Motonetissa, mutta en keksinyt miten sillä imetään öljyt tikun reiästä, joten jäi vielä ostamatta.

Pohjapropun käytössä on hankalaa se, miten saada roiskuttamatta jäteöljyastia pois koneen alta. Voisi toki toimia niin, että laskisi öljyt koneen alle kaukaloon ja imaisisi ne sieltä pois. Alkoi myös kiinnostamaan proppuun tehtävä imuputki, jonka voisi kytkeä Motonetin imupumppuun. Hifistelyratkaisu, mutta tulilsipa tästäkin ei-niin-purjehduksellisesta harrastuksen osasesta kivempaa.

Top