harald wrote:Se jäi vain vielä kysymysmerkiksi että jos minulla on 220 Ah AGM ja 45 Ah normaali avoin lyijyakku rinnan latauksen aikana niin latautuuko molemmat vielä ihan OK? Muutin Sterling lataus-säätimen kytkimet AGM-asentoon, tuleeko tuo pieni starttiakku nyt ylilatautumaan?
edit: AGM-asento 14,4V max, open lead acid 14,8V max.
Enpä huomannut tätä ennenkun nyt.
Vastauksena 14.4 / 14.8V latauskysymykseen: 14.8V absorptiolatauksen jännite lyhentää agm-akun käyttöikää, koska
a) mitä korkeampi absorptiojännite, sitä suurempi nestehukka kun vettä hajoaa vedyksi ja hapeksi.
b) perustason latureissa ei ole akun lämpötilatunnistinta, jolloin lataus kesällä 14,8V ~40C akkulämmöllä on turkasesti liikaa kaikille akuille. Konetilan tyypilliset 50-60C vielä enemmän liikaa. Nollakelissä taas 14.8 olis just sopiva...
b) AGM akkuun ei voi lisätä vettä kaasuuntuneen tilalle, mutta yleisimpiin "suljettuihin"/"huoltovapaisiin"/VRLA -akkuihin voi, ainakin exiden akuista saa melkein kaikista kannen pois jolloin vettä voi lisätä. Eli AGM:ää pitää varjella enemmän.
Eli: mun mielestä tommonen yhdistelmä pitäis mennä AGM akun ehdoilla, eli 14,4V absorptiojännite laturiin.
ps. ja ylilataukselle vastakkainen ongelma: jotkin AGM akkujen valmistajat sallivat, ellei peräti suosittele huoltotoimenpiteenä AGM akun "keittämistä" 15-16 voltilla muutaman tunnin (Recondition/Equalization) , koska se sulattaa alilatauksessa syntyvät lyijysulfidikiteet. Tuo operaatio on oleellinen ensisijassa valtameri-kruisereille, koska käyttävät järjestään akustoa 50-80% välillä (bulk-vaihe, akku ottaa latausvirtaa ahnaasti -> lyhyt latauskäyttö) jolloin alilataus aiheuttaa tota kiteytymistä.
Tavallisessa rannikkokruisingissa tota operaatiota vois ajatella tehtävän esim. syksyllä talvivalmistelujen yhteydessä. Se palautaa AGM akun kapasiteettia ja lisää käyttöikää. Mutta kuten sanottu, tästä on eri AGM valmistajilla eri mielipiteet.
[quote="harald"]Se jäi vain vielä kysymysmerkiksi että jos minulla on 220 Ah AGM ja 45 Ah normaali avoin lyijyakku rinnan latauksen aikana niin latautuuko molemmat vielä ihan OK? Muutin Sterling lataus-säätimen kytkimet AGM-asentoon, tuleeko tuo pieni starttiakku nyt ylilatautumaan?
edit: AGM-asento 14,4V max, open lead acid 14,8V max.[/quote]
Enpä huomannut tätä ennenkun nyt.
Vastauksena 14.4 / 14.8V latauskysymykseen: 14.8V absorptiolatauksen jännite lyhentää agm-akun käyttöikää, koska
a) mitä korkeampi absorptiojännite, sitä suurempi nestehukka kun vettä hajoaa vedyksi ja hapeksi.
b) perustason latureissa ei ole akun lämpötilatunnistinta, jolloin lataus kesällä 14,8V ~40C akkulämmöllä on turkasesti liikaa kaikille akuille. Konetilan tyypilliset 50-60C vielä enemmän liikaa. Nollakelissä taas 14.8 olis just sopiva...
b) AGM akkuun ei voi lisätä vettä kaasuuntuneen tilalle, mutta yleisimpiin "suljettuihin"/"huoltovapaisiin"/VRLA -akkuihin voi, ainakin exiden akuista saa melkein kaikista kannen pois jolloin vettä voi lisätä. Eli AGM:ää pitää varjella enemmän.
Eli: mun mielestä tommonen yhdistelmä pitäis mennä AGM akun ehdoilla, eli 14,4V absorptiojännite laturiin.
ps. ja ylilataukselle vastakkainen ongelma: jotkin AGM akkujen valmistajat sallivat, ellei peräti suosittele huoltotoimenpiteenä AGM akun "keittämistä" 15-16 voltilla muutaman tunnin (Recondition/Equalization) , koska se sulattaa alilatauksessa syntyvät lyijysulfidikiteet. Tuo operaatio on oleellinen ensisijassa valtameri-kruisereille, koska käyttävät järjestään akustoa 50-80% välillä (bulk-vaihe, akku ottaa latausvirtaa ahnaasti -> lyhyt latauskäyttö) jolloin alilataus aiheuttaa tota kiteytymistä.
Tavallisessa rannikkokruisingissa tota operaatiota vois ajatella tehtävän esim. syksyllä talvivalmistelujen yhteydessä. Se palautaa AGM akun kapasiteettia ja lisää käyttöikää. Mutta kuten sanottu, tästä on eri AGM valmistajilla eri mielipiteet.