harald wrote:Riittäisiköhän tuollaisen 28Ah tuntisen akun teho starttamaan 1GMää?
Tervehdys
Teoriassa kyllä 28 Ah riittää varmasti koneen käynnistykseen, jos akku on täyteen varattu. Eri asia on kuinka paljon akku antaa käynnistysvirtaa. En tosin usko Yanmarin vaativan mitään älyttömiä. Vertaa, että joissan vanhoissa riisipusseissa (lue Nissan / Datsun ) oli 1-1,2L moottorille 40Ah:n akku kesät talvet

. Samanlainen akku oli kaikissa -80 luvun Mazdoissa maahantuotaessa ensiasennuksena (Mazdoihin tosin Haka auto vaihtoi kotimaiset 60Ah:n akut).
harald wrote: Koneessa lienee jotain 1kW startti. Paljonkohan tuosta akusta saa hetkellistä virtaa?
Kouluvastaus kysymykseen on, että jaa napajännite sisäisellä vastuksella, niin saat oikosulkuvirran

. Tätä suurempaa virtaa et akusta saa mitenkään ulos. Virran suuruuteen vaikuttaa myös ulkoinen lämpötila. Tyypillisesti starttiakuille luvataan (mitä ei aina pidetä) kylmäkäynnistysvirtaa 170-400A akun mallista ja koosta riippuen. Tuo tarkoittamasi moottoripyörän akun akkulevyjen koko on väkisinkin aika pieni, mikä alentaa saatavaa maksimi virtaa. No onhan Yanmarissa se puolipuristin, joten kyllä sen pitäisi saada aina jollain tavalla keploteltua käyntiin.
[quote="harald"]Riittäisiköhän tuollaisen 28Ah tuntisen akun teho starttamaan 1GMää? [/quote]
Tervehdys
Teoriassa kyllä 28 Ah riittää varmasti koneen käynnistykseen, jos akku on täyteen varattu. Eri asia on kuinka paljon akku antaa käynnistysvirtaa. En tosin usko Yanmarin vaativan mitään älyttömiä. Vertaa, että joissan vanhoissa riisipusseissa (lue Nissan / Datsun ) oli 1-1,2L moottorille 40Ah:n akku kesät talvet :lol:. Samanlainen akku oli kaikissa -80 luvun Mazdoissa maahantuotaessa ensiasennuksena (Mazdoihin tosin Haka auto vaihtoi kotimaiset 60Ah:n akut).
[quote="harald"] Koneessa lienee jotain 1kW startti. Paljonkohan tuosta akusta saa hetkellistä virtaa?[/quote]
Kouluvastaus kysymykseen on, että jaa napajännite sisäisellä vastuksella, niin saat oikosulkuvirran :idea:. Tätä suurempaa virtaa et akusta saa mitenkään ulos. Virran suuruuteen vaikuttaa myös ulkoinen lämpötila. Tyypillisesti starttiakuille luvataan (mitä ei aina pidetä) kylmäkäynnistysvirtaa 170-400A akun mallista ja koosta riippuen. Tuo tarkoittamasi moottoripyörän akun akkulevyjen koko on väkisinkin aika pieni, mikä alentaa saatavaa maksimi virtaa. No onhan Yanmarissa se puolipuristin, joten kyllä sen pitäisi saada aina jollain tavalla keploteltua käyntiin.