Valtosen Ville arveli että tunteja on tullut noin 150 per vuosi. Ne on kirjattu käsin lokikirjoihin joka on epätarkkaa mutta ainoa tapa kun tuntimittaria ei karvalakkimallin paneelissa ole... jälkiasennus olisi varsin perusteltua näillä käyttötunneilla.
Tehty konevaihto penta->1GM10 2002, joten tunteja on sitten jotain 1700-2000. Jonka jälkeen on tehty normaalit syys/keväthuollot ja pakosarjan putsus. Sinkit on kai vaihdettu kohtuullisesti. Kai.
Aiempia tiedettyjä remppakohteita on olleet vain juuttunut termari ja vaihteensiirtäjän sokkien katkeilu.
Havaintoja koneesta:
- pienempivirtauksiset kanavat kannessa ja lohkossa oli täynnä mustaa "kaviaaria"
- venttiilit oli ok, mutta niiden tiivistyspinnat kannessa näytti olevan hiomisen tarpeessa. Oli kuluneet aika leveäksi.
- venttiilivälykset oli ok
- ruiskuajoitus piti kutinsa
- ruiskun kuvio oli ok
- sylinteriputki oli ok
Toleransseja ei mitattu, mutta vaikutti siltä että liukupintojen puolesta menee mukisematta toiset 12 vuotta.
Oli puhetta että jos tuohon laitettaisi makeavesimodi samaan syssyyn moottorirempan kanssa:
http://www.martec.se/farskvattenkylning ... s-1gm.html
Ei ottanut makeamodi oikeen tulta kerhossa. Sinänsä harmillista, koska se poistaa korroosio-ongelmat kannen osalta, öljy käy kuivempana, ja käyntilämpötila palaa aikuisten oikeiden moottorien luokkaan. Ja ekstrana saa lämmintä vettä...
Vian diagnosointi:
- ei ole heleppoo... tarvitaan suutintestin (suutin, irti, tuleeko, ajoitus, spraykuvio) jälkeen puristuspainemittaus. vaan yanmariin sopivaa adapteria ei saatu haalittua ja testin ranta-asentajalla teettäminen maksaa sen 250-300e.
Päätettiin ottaa kansi auki itse koska se kertoo sen verta paljon ja uusia kansipahveja saa alkaen 40e/kpl.
Kannen koeponnistuksella varmistuu venttiilien tiiviys ja kannen hiushalkeamat tms. Se teetettiin Tammerdieselillä malmin lentoaseman vieressä, hyvä paikka. Ne löysi vian melkein heti. Maksoi 65e.
Valtosen Ville arveli että tunteja on tullut noin 150 per vuosi. Ne on kirjattu käsin lokikirjoihin joka on epätarkkaa mutta ainoa tapa kun tuntimittaria ei karvalakkimallin paneelissa ole... jälkiasennus olisi varsin perusteltua näillä käyttötunneilla.
Tehty konevaihto penta->1GM10 2002, joten tunteja on sitten jotain 1700-2000. Jonka jälkeen on tehty normaalit syys/keväthuollot ja pakosarjan putsus. Sinkit on kai vaihdettu kohtuullisesti. Kai.
Aiempia tiedettyjä remppakohteita on olleet vain juuttunut termari ja vaihteensiirtäjän sokkien katkeilu.
Havaintoja koneesta:
- pienempivirtauksiset kanavat kannessa ja lohkossa oli täynnä mustaa "kaviaaria"
- venttiilit oli ok, mutta niiden tiivistyspinnat kannessa näytti olevan hiomisen tarpeessa. Oli kuluneet aika leveäksi.
- venttiilivälykset oli ok
- ruiskuajoitus piti kutinsa
- ruiskun kuvio oli ok
- sylinteriputki oli ok
Toleransseja ei mitattu, mutta vaikutti siltä että liukupintojen puolesta menee mukisematta toiset 12 vuotta.
Oli puhetta että jos tuohon laitettaisi makeavesimodi samaan syssyyn moottorirempan kanssa:
http://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-yanmar/martec-plus-1gm.html
Ei ottanut makeamodi oikeen tulta kerhossa. Sinänsä harmillista, koska se poistaa korroosio-ongelmat kannen osalta, öljy käy kuivempana, ja käyntilämpötila palaa aikuisten oikeiden moottorien luokkaan. Ja ekstrana saa lämmintä vettä...
Vian diagnosointi:
- ei ole heleppoo... tarvitaan suutintestin (suutin, irti, tuleeko, ajoitus, spraykuvio) jälkeen puristuspainemittaus. vaan yanmariin sopivaa adapteria ei saatu haalittua ja testin ranta-asentajalla teettäminen maksaa sen 250-300e.
Päätettiin ottaa kansi auki itse koska se kertoo sen verta paljon ja uusia kansipahveja saa alkaen 40e/kpl.
Kannen koeponnistuksella varmistuu venttiilien tiiviys ja kannen hiushalkeamat tms. Se teetettiin Tammerdieselillä malmin lentoaseman vieressä, hyvä paikka. Ne löysi vian melkein heti. Maksoi 65e.