Petri wrote:...niin purjehtijaa harmittaa kovasti.
Tervehdys
Tietysti harmittaa ja niin pitääkin. Et tiedä miten tutulta kys. tilanne tuntuu...
.
Petri wrote: Poiju oli tukevasti veneessä kiinni, mutta kellui käytännössä vaaka-asennossa suoraan keulan alla. Vene oli siirtynyt n. 100 metriä kaakkoon poijupaikalta. Vene itsessään näytti olevan irti pohjasta, mutta jokainen pieni aalto sai kölin osumaan pohjaan.
Millainen oli tomähdys ääni. Kova kolaus vai vaimea tumps? Tällä voit indikoida pohjan laatua. Kiveen iskut kuulostavat todella pahoilta, kuulostaa kuin köli tulisi joka iskulla sisään. Pehmeämpi pohja antaa vaimeamman äänen. Kiven iskut ovat rakenteiden kannalta tuhoisampia.
Petri wrote: Vene oli myös lukittunut jonkinlaiseen kivenkoloon siten, ettei se liikkunut yhtään kun sitä yritti ajaa koneella irti.
Ratkaisu oli vetää jollalla köysi kaukana olevaan poijuun ja kiskoa vene vinssien avulla kylki edellä irti paikastaan. Hyvin se irtosi, ilman suurempia tuntemuksia "raahautumisesta" tms.
Kuten jo totesin niin kokemusta on...
. Vene ei meinaan lähde edes pehmeästä mutapohjasta moottorilla irti. Taittolapapotkuri ja pieni teho pitää kölin tukevasti kiinni mudassakin. Ei veneen siis tarvitse olla kivien välissä.
Petri wrote: Vene kiinni poijuun, tarkistukset pilssistä->ei vettä, kölipultit OK ja laipio ehjännäköinen...sama muille kölipulteille.
Ulkoapäin kyljet täydellisen koskemattoman näköiset. Eli oletettavasti vain köli oli ottanut pohjaan kiinni.
Hyvä olisi käydä uimassa ja kastella myös hiukset ja sukeltaa katsomaan miltä näyttää. Tai pitäisi oikeasti todeta miltä tuntuu kuin kädellä koittaa. Sameassa vedessä ei näkyvyyttä ole kuin 15 cm!
Petri wrote: Tuulen suunnasta päättelisin, että poijukettinki on murtunut tänään aamulla ja sitten vene on rauhallisesti ajelehtinut "löytöpaikkaansa"...kymmenen metriä toiseen suuntaan niin kivi olisi tullut kyljestä läpi.
Onni onnettomuudessa. Millainen aallokko paikalla oli? Pelkkä tuuli ei saa venetta hakkaamaan pohjaan, mutta aallokko saa.
Petri wrote: Kiskoimme poijun ylös vedestä ja sentin paksuinen kettinki näytti sellaiselta, että ei ihme että oli murtunut...tai siis 2! kettinkiä (pääkettinki n. 9mm, ja varmuuskettinki n. 4mm) olivat murtuneet, luultavasti toinen jo aiemmin talvella/keväällä.
Kyllä ketju kuluu ja syöpyy varsin onnettoman näköiseksi. Kovimmalla kulutuksella on pohjan mutka, joka kannattaa tehdä niin paksusta ketjusta kuin kehtaa. Meillä kys. kohta on 13 millistä, joka
KOKEMUKSESTA kestää 10 vuotta. Nuo "varmuusketjut voit unohtaa, sillä ne syöpyvät siinä missä pääketjukin ja jos ne on vielä pääketjua ohuenpaa tavaraa niin syöpyminen on nopeampaa. Sorry.
Petri wrote:Huomenna soitto vakuutustarkastajalle ja varmaan vene pitäisi ylöskin nostaa, toivottavasti mitään isompia rakoja ei löydy vaan selvisimme säikähdyksellä. Pahimmassa tapauksessa pohja pitää repiä auki laminaattia myöten ja sitten viettää loppukesä pohjan mikrohalkeamia paikkaillen.
En oikein jaksa uskoa tällaiseen totaali tuhoon. Kyllä veneen pitää jotain kestää. Samalla kun käyt uimeassa koita kädelllä varovasti kölin taka- ja etureunan laminaattia mahdollisten säröjen varalta. Tutki samalla peräsimen alareuna (liikkuiko peräsi vapaasti?).
Petri wrote: Ja lisäyksenä toki, ettei kyse ollut omasta poijustamme vaan seuran poijusta, joka oli vieläpä viime syksyllä tarkistettu (tosin nyt ilmeisesti mennään kyseisten ketjujen viimeistä vuotta ennen vaihtoa).
Näkyvyys on tuo mainittu 15 cm ja jos pohjaa vähänkään pöllytät et näe mitään. Käsikopelo on ainoa mahdollisuus sukeltamalla ketjun tila todeta (ei luotettava). Uuteen poijuun kannattaa varata sen verran löysää ketjua, että saat pohjan mutkan vedettyä kannelle tarkistusta varten ja tarvittaessa ketjun voi jopa vaihtaa samalla.
Petri wrote: Näkemyksiä on nyt ilmennyt kahdenlaisia, toiset ovat "katsotaan miten purjeet vaikuttavat, syksyllä sitten noston yhteydessä tarkistetaan tilanne" ja toiset "ei missään nimessä purjehtimista ennen nostoa".
Ota tuosta nyt selvää.
Ei kun uimaan ja pidetään kustannukset kurissa. Jos jotain hälytävää uintireissulla löytyy joudutaan toimenpiteet arvioimaan uudelleen.