by Olli » Mon Jun 22, 2009 12:16 pm
Ensimmäisellä käyttökerralla ilmausongelmat ovat varmaan ihan tyypillisiä, tosin niiden luulisi ratkeavan jo telakalla ennen vesille laskua.
Asensin pari vuotta sitten itse Kubota Betan, ja siinä meinasi kyllä usko loppua ilmatessa. Surkean käsipumpun vivun toiminta-alue on vasta ihan pohjassa muutama milli, koko muu liike on ihan tyhjän potkimista. Sama juttu kuulemma Yanmarissa. Tämä yhdistettynä huonoon vedenerottimeen teki hommasta vaikean. Sain vinkin, että ilmaus helpottuu, kun asentaa sellaisen perämoottoreista tutun pallopumpun. Helpottuihan se todella paljon, mutta vasta kun ostin Maritimista kunnollisen. Bilteman pumpusta ei jäänyt käteen muuta kuin löpön haju, itse pumppu falskasi ilmaa niin että homma oli mahdotonta.
Ensimmäisen onnistuneen käynnistyksen jälkeen ei sitten ole enää kyllä kertaakaan ilmattu, eikä ole ollut yhtään käynti- tai käynnistyshäiriötä. Vesillä ei tarvinnut juurikaan mitään säätää, ne kaapeleiden liikealueet sai kyllä jo telakalla kuntoon. Koneen rihtaus on hyvä tarkistaa vedessä, kun runko saattaa vähän elää pukilla.
Tossa kuulostaa että suurin osa konsteista on jo kokeiltu, eli kyllä tossa nyt ongelman pitäisi olla asentajalla/myyjällä.
Onko asennuksessa muuttunut mikään vanhaan verrattuna? Pakokaasut konehuoneessa kuulostaa kummalliselta, ei luulisi olevan mahdollista ellei jostain ole tukossa. Ja jos se kaasu sitten jostain pääsee pihalle, niin luulisi vettäkin tirskuvan mukana. Onko se käry varmasti pakokaasua? Pieni määrä pakokaasua ei vielä tee tuhoja, mutta dieselnoki tukkii pitemmän päälle ilmanputsarin todella tehokkaasti, puhumattakaan keuhkoista. Onko koneesta tulevan ja pakosarjaan menevän vesiletkun väliin asennettu yhtä korkealle laponestoventtiili kuin ennenkin?
Onko löpöpuolella mitään muuttunut? Onko asennettu sulkuventtiili? (jos on, niin pitää olla kuulaventtiili, joka ei päästä ilmaa.) Tekeekö löpön paluuletku matkalla koneelta tankkiin mutkan tankin pohjan alapuolella? (Ainakin Betan asennusohjeen mukaan pitää tehdä, letku ei saa laskea suoraan tankkiin)
Olikos Yammussa joku puolipuristinvärkki käsikäynnistystä varten? En tunne vehjettä, mutta onko sen mahdollista jäädä jotenkin kantamaan, niin että vehkeessä ei ole ihan täydet puristukset?
PasiS:n tehonpuute kuulostaa kyllä löpönsyöttömurheelta, jos kiertää normaalisti ilman kuormaa, mutta kuorman alla hyytyy, kun tarvitsee enemmän ainetta... Onko Siilissä myös putsattu tankki ja vaihdettu kokonaan puhtaat löpöt? Tankin puhdistuksesta on ollut juttua mm. tuolla:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=243 Onko tankin huohotus kunnossa?
Ensimmäisellä käyttökerralla ilmausongelmat ovat varmaan ihan tyypillisiä, tosin niiden luulisi ratkeavan jo telakalla ennen vesille laskua.
Asensin pari vuotta sitten itse Kubota Betan, ja siinä meinasi kyllä usko loppua ilmatessa. Surkean käsipumpun vivun toiminta-alue on vasta ihan pohjassa muutama milli, koko muu liike on ihan tyhjän potkimista. Sama juttu kuulemma Yanmarissa. Tämä yhdistettynä huonoon vedenerottimeen teki hommasta vaikean. Sain vinkin, että ilmaus helpottuu, kun asentaa sellaisen perämoottoreista tutun pallopumpun. Helpottuihan se todella paljon, mutta vasta kun ostin Maritimista kunnollisen. Bilteman pumpusta ei jäänyt käteen muuta kuin löpön haju, itse pumppu falskasi ilmaa niin että homma oli mahdotonta.
Ensimmäisen onnistuneen käynnistyksen jälkeen ei sitten ole enää kyllä kertaakaan ilmattu, eikä ole ollut yhtään käynti- tai käynnistyshäiriötä. Vesillä ei tarvinnut juurikaan mitään säätää, ne kaapeleiden liikealueet sai kyllä jo telakalla kuntoon. Koneen rihtaus on hyvä tarkistaa vedessä, kun runko saattaa vähän elää pukilla.
Tossa kuulostaa että suurin osa konsteista on jo kokeiltu, eli kyllä tossa nyt ongelman pitäisi olla asentajalla/myyjällä.
Onko asennuksessa muuttunut mikään vanhaan verrattuna? Pakokaasut konehuoneessa kuulostaa kummalliselta, ei luulisi olevan mahdollista ellei jostain ole tukossa. Ja jos se kaasu sitten jostain pääsee pihalle, niin luulisi vettäkin tirskuvan mukana. Onko se käry varmasti pakokaasua? Pieni määrä pakokaasua ei vielä tee tuhoja, mutta dieselnoki tukkii pitemmän päälle ilmanputsarin todella tehokkaasti, puhumattakaan keuhkoista. Onko koneesta tulevan ja pakosarjaan menevän vesiletkun väliin asennettu yhtä korkealle laponestoventtiili kuin ennenkin?
Onko löpöpuolella mitään muuttunut? Onko asennettu sulkuventtiili? (jos on, niin pitää olla kuulaventtiili, joka ei päästä ilmaa.) Tekeekö löpön paluuletku matkalla koneelta tankkiin mutkan tankin pohjan alapuolella? (Ainakin Betan asennusohjeen mukaan pitää tehdä, letku ei saa laskea suoraan tankkiin)
Olikos Yammussa joku puolipuristinvärkki käsikäynnistystä varten? En tunne vehjettä, mutta onko sen mahdollista jäädä jotenkin kantamaan, niin että vehkeessä ei ole ihan täydet puristukset?
PasiS:n tehonpuute kuulostaa kyllä löpönsyöttömurheelta, jos kiertää normaalisti ilman kuormaa, mutta kuorman alla hyytyy, kun tarvitsee enemmän ainetta... Onko Siilissä myös putsattu tankki ja vaihdettu kokonaan puhtaat löpöt? Tankin puhdistuksesta on ollut juttua mm. tuolla: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=243 Onko tankin huohotus kunnossa?