by Olli » Sat Mar 30, 2013 23:57 pm
Panu jo ehtikin vastata sillä aikaa kun muotoilin tekstiä... Tässä nyt kuitenkin vielä kertauksena:
MattiK wrote:1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
Takanojan määrää keulastaagin pituus. Ja rakeahan pitää olla vähintään saman verran kuin muilla. Esim. näissä ketjuissa aiheesta keskustelua:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=727
Kannattaa mitata keulastaagin pin-to-pin mitta, joka on hyvin todennäköisesti 833 cm. Yleensä 3/8" vanttiruuvin maksimimitta on n. 30 cm, ja jos alla on vielä toggle, niin se on n. 4,5 cm. Näillä pääset jo aika lähelle 869 cm, joka taitaa olla keulastaagin kokonaismitta kärkipään kisaveneissä, ja luultavasti puomi hinkkaa jo häijysti sprayhoodia kryssillä...
MattiK wrote:2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?
En lähde veikkailemaan mitään prosenttilukemia, mutta ylävantit vedetään pääsääntöisesti tosi kireälle. Kannattaa käydä jonkun muun veneessä testaamassa näppituntumalla. Jos olet ruuvannut keulastaagin ihan maksimimittaan, niin voi olla, että ylävanteista loppuu säätövara. => Ruuvaa keulastaagia sen verran lyhyemmäksi, että saat ylävanteilla rikin kireäksi.
Alavantit voi yleensä jättää hyvinkin löysälle, jotta saat mastoon prebendiä. Jos isopurje on vanha ja kulahtanut, niin tarvitset mastoon enemmän kaarta, jotta saat pussia pienemmäksi.
Ylä/alavantit voi myös mittailla, jotta voit todentaa niiden olevan saman mittaiset molemmilla puolilla. Sen jälkeen rikin suoruuden voi säätää riittävällä tarkkuudella ruuvaamalla molempien puolten vanttiruuvit samaan mittaan.
Panu jo ehtikin vastata sillä aikaa kun muotoilin tekstiä... Tässä nyt kuitenkin vielä kertauksena:
[quote="MattiK"]1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?[/quote]
Takanojan määrää keulastaagin pituus. Ja rakeahan pitää olla vähintään saman verran kuin muilla. Esim. näissä ketjuissa aiheesta keskustelua:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=727
Kannattaa mitata keulastaagin pin-to-pin mitta, joka on hyvin todennäköisesti 833 cm. Yleensä 3/8" vanttiruuvin maksimimitta on n. 30 cm, ja jos alla on vielä toggle, niin se on n. 4,5 cm. Näillä pääset jo aika lähelle 869 cm, joka taitaa olla keulastaagin kokonaismitta kärkipään kisaveneissä, ja luultavasti puomi hinkkaa jo häijysti sprayhoodia kryssillä...
[quote="MattiK"]2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?[/quote]
En lähde veikkailemaan mitään prosenttilukemia, mutta ylävantit vedetään pääsääntöisesti tosi kireälle. Kannattaa käydä jonkun muun veneessä testaamassa näppituntumalla. Jos olet ruuvannut keulastaagin ihan maksimimittaan, niin voi olla, että ylävanteista loppuu säätövara. => Ruuvaa keulastaagia sen verran lyhyemmäksi, että saat ylävanteilla rikin kireäksi.
Alavantit voi yleensä jättää hyvinkin löysälle, jotta saat mastoon prebendiä. Jos isopurje on vanha ja kulahtanut, niin tarvitset mastoon enemmän kaarta, jotta saat pussia pienemmäksi.
Ylä/alavantit voi myös mittailla, jotta voit todentaa niiden olevan saman mittaiset molemmilla puolilla. Sen jälkeen rikin suoruuden voi säätää riittävällä tarkkuudella ruuvaamalla molempien puolten vanttiruuvit samaan mittaan.