Uusi kausi kohta alkaa ja haluaisin neuvoja FE83 rikin säätöihin.
Lähinnä kiinnostaa;
1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?
Ja miten käytännössä parhaiten toteutetaan?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
T:Matti
Rikin säätäminen?
Re: Rikin säätäminen?
TervehdysMattiK wrote:Uusi kausi kohta alkaa ja haluaisin neuvoja FE83 rikin säätöihin.
Lähinnä kiinnostaa;
1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?
Ja miten käytännössä parhaiten toteutetaan?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
T:Matti
Ensin aluksi kehoitan lukemaan tuon WB-sailsin rikin trimmausohjeen vuodelta -91. Onhan tuo ohje jo hieman vanha, mutta on se kuitenkin tuoreempi kuin veneemme. Ohjeen löydät seuraavan linkin takaa skannattuna: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album121
Tuo WB:n käsitys takanojaksi eli rakeksi 3-4% isopurjeen etuliesman pituudesta on ihan hyvä suositus alkajaisiksi. Jos kuitenkin tunnet itsesi hc kilpailijaksi, niin sitten rakea väännetään sitten selvästi enemmän.
Raken lisääminen parantaa veneen vauhtia ja nousukulmaa vastatuulilla ja hidastaa lievästi myötäisellä. Samalla sen kasvattaminen laskee ison puomia ikävästi alemmaksi, jolloin gastien pitää osata olla riittävän nöyriä ja pitää päätän alhaalla. Äärimmäisyydessä menee etustaagi (lisää pituutta heti

Muistathan, että rikiä trimmataan siten, että purjeet näyttävät hyviltä eikä päin vastoin...? Näin ollen purjeiden kunto ja leikkaus vaikuttaa myös rikin asetuksiin.
Missä sun veneesi on ja milloin ajattelit laittaa maston paikalleen?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Re: Rikin säätäminen?
Panu jo ehtikin vastata sillä aikaa kun muotoilin tekstiä... Tässä nyt kuitenkin vielä kertauksena:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=727
Kannattaa mitata keulastaagin pin-to-pin mitta, joka on hyvin todennäköisesti 833 cm. Yleensä 3/8" vanttiruuvin maksimimitta on n. 30 cm, ja jos alla on vielä toggle, niin se on n. 4,5 cm. Näillä pääset jo aika lähelle 869 cm, joka taitaa olla keulastaagin kokonaismitta kärkipään kisaveneissä, ja luultavasti puomi hinkkaa jo häijysti sprayhoodia kryssillä...
Alavantit voi yleensä jättää hyvinkin löysälle, jotta saat mastoon prebendiä. Jos isopurje on vanha ja kulahtanut, niin tarvitset mastoon enemmän kaarta, jotta saat pussia pienemmäksi.
Ylä/alavantit voi myös mittailla, jotta voit todentaa niiden olevan saman mittaiset molemmilla puolilla. Sen jälkeen rikin suoruuden voi säätää riittävällä tarkkuudella ruuvaamalla molempien puolten vanttiruuvit samaan mittaan.
Takanojan määrää keulastaagin pituus. Ja rakeahan pitää olla vähintään saman verran kuin muilla. Esim. näissä ketjuissa aiheesta keskustelua:MattiK wrote:1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=727
Kannattaa mitata keulastaagin pin-to-pin mitta, joka on hyvin todennäköisesti 833 cm. Yleensä 3/8" vanttiruuvin maksimimitta on n. 30 cm, ja jos alla on vielä toggle, niin se on n. 4,5 cm. Näillä pääset jo aika lähelle 869 cm, joka taitaa olla keulastaagin kokonaismitta kärkipään kisaveneissä, ja luultavasti puomi hinkkaa jo häijysti sprayhoodia kryssillä...
En lähde veikkailemaan mitään prosenttilukemia, mutta ylävantit vedetään pääsääntöisesti tosi kireälle. Kannattaa käydä jonkun muun veneessä testaamassa näppituntumalla. Jos olet ruuvannut keulastaagin ihan maksimimittaan, niin voi olla, että ylävanteista loppuu säätövara. => Ruuvaa keulastaagia sen verran lyhyemmäksi, että saat ylävanteilla rikin kireäksi.MattiK wrote:2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?
Alavantit voi yleensä jättää hyvinkin löysälle, jotta saat mastoon prebendiä. Jos isopurje on vanha ja kulahtanut, niin tarvitset mastoon enemmän kaarta, jotta saat pussia pienemmäksi.
Ylä/alavantit voi myös mittailla, jotta voit todentaa niiden olevan saman mittaiset molemmilla puolilla. Sen jälkeen rikin suoruuden voi säätää riittävällä tarkkuudella ruuvaamalla molempien puolten vanttiruuvit samaan mittaan.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11338
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kuten Olli tuossa muotoli asian niin ei tämä mitään salatiedettä ole. Keulaharus mahdollisimman lähelle tuota em. maksimimittaa, sen jälkeen ylävantit niin kireälle kuin 13 mm kiintoavaimella saa. Tämä vastaa yleensä noin 25% murtolujuudesta (Seldénin suositus maksimissaan, eli 5mm venymä 2000 mm:illä muistaakseni). Alavantit saa paljain käsin liian kireälle.
Vedä ennen maston nostoa vantit pitkin mastoa, ja teippaa merkki mastonjalan kohdalle. Mittaa tästä onko vantit yhtä pitkät. Sen jälkeen on helppoa pitää masto suorassa vain joko mittamalla teipeistä kanteen tai sitten helppoheikkinä kuten minä niin työntömitalla vanttiruuvien päitten etäisyydet.
Vedä ennen maston nostoa vantit pitkin mastoa, ja teippaa merkki mastonjalan kohdalle. Mittaa tästä onko vantit yhtä pitkät. Sen jälkeen on helppoa pitää masto suorassa vain joko mittamalla teipeistä kanteen tai sitten helppoheikkinä kuten minä niin työntömitalla vanttiruuvien päitten etäisyydet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rikin säätäminen
Kiitos neuvoista. Noista WB ohjeista aloitinkin, mutta kiva tietää myös asia miten muut ovat asian hoitaneet.
Eiköhän nuo säädöt näillä vinkeillä onnistu. Ajattelin kokeilla tänä kautena tehdä rikisäätötaulukon ja opiskella säätämistä eri tuulikeleille, jos niistä nyt harrastepurjehdukseen jotain eroa saa.
Tulin juuri vuosaaren satamasta ja vielä oli meri jäässä, suunniteltu vesillelasku on kuun lopussa...
T//Matti
Eiköhän nuo säädöt näillä vinkeillä onnistu. Ajattelin kokeilla tänä kautena tehdä rikisäätötaulukon ja opiskella säätämistä eri tuulikeleille, jos niistä nyt harrastepurjehdukseen jotain eroa saa.
Tulin juuri vuosaaren satamasta ja vielä oli meri jäässä, suunniteltu vesillelasku on kuun lopussa...
T//Matti
FIN 3755 s/y Elisa
Re: Rikin säätäminen
TervehdysMattiK wrote:.. Ajattelin kokeilla tänä kautena tehdä rikisäätötaulukon ja opiskella säätämistä eri tuulikeleille, jos niistä nyt harrastepurjehdukseen jotain eroa saa.
Uskoakseni tarvitset todella hyvin kalibroidut mittarit, jos meinaat jotain eroja löytää. Helpompi olisi käyttää vertailuna toista samanlaista venettä, joten tervetuloa OD-kilpailuihin säätämään rikiä starttien välillä.
Uskoisin enemmän etua saatavan purjetrimmitaulukosta, jotta sopiva trimmi löytyisi luotettavasti eri keleille. Vasta tämän jälkeen lähtisin taulukoimaan / arpomaan rikiä.
Tällä kohtaa olisi kohtuullista kysyä kuinka moni Fene säätää rikitrimmiä kelin mukaan. Harvassa taitaa olla...? Yrittänyt olen pari kertaa, enkä huomannut oliko tempusta hyötyä vai haittaa

"Kaikki joukolla jäätä särkemään, jäätä särkemään ja jäätä särkemään..." Kun veneesi on vesillä ja tikku pystyssä, niin katsotaampa jospa löytäisimme yhteisen ajan tuon trimmin ihmettelyyn, sopiiko..?MattiK wrote: Tulin juuri vuosaaren satamasta ja vielä oli meri jäässä, suunniteltu vesillelasku on kuun lopussa...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Rikin säätäminen
Tuli vielä sellainen mielen, että onko väliä onko puomi paikallaan vai ei kun tekee nuo rikisäädöt?
T//Matti
T//Matti
FIN 3755 s/y Elisa
Re: Rikin säätäminen
Jos puomi on paikallaan, niin dirkki kannattaa löysätä niin, että puomi lojuu kannella, sprayhoodin päällä tai jossain, ja hekkitalja kokonaan auki.MattiK wrote:Tuli vielä sellainen mielen, että onko väliä onko puomi paikallaan vai ei kun tekee nuo rikisäädöt?
Olli Niemi