Rikin säätäminen?

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Rikin säätäminen?

Re: Rikin säätäminen

by Olli » Mon Apr 01, 2013 21:10 pm

MattiK wrote:Tuli vielä sellainen mielen, että onko väliä onko puomi paikallaan vai ei kun tekee nuo rikisäädöt?
Jos puomi on paikallaan, niin dirkki kannattaa löysätä niin, että puomi lojuu kannella, sprayhoodin päällä tai jossain, ja hekkitalja kokonaan auki.

Rikin säätäminen

by MattiK » Mon Apr 01, 2013 19:37 pm

Tuli vielä sellainen mielen, että onko väliä onko puomi paikallaan vai ei kun tekee nuo rikisäädöt?

T//Matti

Re: Rikin säätäminen

by Panu » Mon Apr 01, 2013 01:04 am

MattiK wrote:.. Ajattelin kokeilla tänä kautena tehdä rikisäätötaulukon ja opiskella säätämistä eri tuulikeleille, jos niistä nyt harrastepurjehdukseen jotain eroa saa.
Tervehdys

Uskoakseni tarvitset todella hyvin kalibroidut mittarit, jos meinaat jotain eroja löytää. Helpompi olisi käyttää vertailuna toista samanlaista venettä, joten tervetuloa OD-kilpailuihin säätämään rikiä starttien välillä.

Uskoisin enemmän etua saatavan purjetrimmitaulukosta, jotta sopiva trimmi löytyisi luotettavasti eri keleille. Vasta tämän jälkeen lähtisin taulukoimaan / arpomaan rikiä.

Tällä kohtaa olisi kohtuullista kysyä kuinka moni Fene säätää rikitrimmiä kelin mukaan. Harvassa taitaa olla...? Yrittänyt olen pari kertaa, enkä huomannut oliko tempusta hyötyä vai haittaa :oops: . Toisaalta uskon, että kunhan kisat tästä vielä kiristyvät, niin nuokin pienet erot trimmissä voivat nousta merkittäviksi.
MattiK wrote: Tulin juuri vuosaaren satamasta ja vielä oli meri jäässä, suunniteltu vesillelasku on kuun lopussa...
"Kaikki joukolla jäätä särkemään, jäätä särkemään ja jäätä särkemään..." Kun veneesi on vesillä ja tikku pystyssä, niin katsotaampa jospa löytäisimme yhteisen ajan tuon trimmin ihmettelyyn, sopiiko..?

Rikin säätäminen

by MattiK » Sun Mar 31, 2013 13:29 pm

Kiitos neuvoista. Noista WB ohjeista aloitinkin, mutta kiva tietää myös asia miten muut ovat asian hoitaneet.
Eiköhän nuo säädöt näillä vinkeillä onnistu. Ajattelin kokeilla tänä kautena tehdä rikisäätötaulukon ja opiskella säätämistä eri tuulikeleille, jos niistä nyt harrastepurjehdukseen jotain eroa saa.

Tulin juuri vuosaaren satamasta ja vielä oli meri jäässä, suunniteltu vesillelasku on kuun lopussa...

T//Matti

by harald » Sun Mar 31, 2013 00:10 am

Kuten Olli tuossa muotoli asian niin ei tämä mitään salatiedettä ole. Keulaharus mahdollisimman lähelle tuota em. maksimimittaa, sen jälkeen ylävantit niin kireälle kuin 13 mm kiintoavaimella saa. Tämä vastaa yleensä noin 25% murtolujuudesta (Seldénin suositus maksimissaan, eli 5mm venymä 2000 mm:illä muistaakseni). Alavantit saa paljain käsin liian kireälle.

Vedä ennen maston nostoa vantit pitkin mastoa, ja teippaa merkki mastonjalan kohdalle. Mittaa tästä onko vantit yhtä pitkät. Sen jälkeen on helppoa pitää masto suorassa vain joko mittamalla teipeistä kanteen tai sitten helppoheikkinä kuten minä niin työntömitalla vanttiruuvien päitten etäisyydet.

Re: Rikin säätäminen?

by Olli » Sat Mar 30, 2013 23:57 pm

Panu jo ehtikin vastata sillä aikaa kun muotoilin tekstiä... Tässä nyt kuitenkin vielä kertauksena:
MattiK wrote:1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
Takanojan määrää keulastaagin pituus. Ja rakeahan pitää olla vähintään saman verran kuin muilla. Esim. näissä ketjuissa aiheesta keskustelua:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=12615
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=727

Kannattaa mitata keulastaagin pin-to-pin mitta, joka on hyvin todennäköisesti 833 cm. Yleensä 3/8" vanttiruuvin maksimimitta on n. 30 cm, ja jos alla on vielä toggle, niin se on n. 4,5 cm. Näillä pääset jo aika lähelle 869 cm, joka taitaa olla keulastaagin kokonaismitta kärkipään kisaveneissä, ja luultavasti puomi hinkkaa jo häijysti sprayhoodia kryssillä...
MattiK wrote:2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?
En lähde veikkailemaan mitään prosenttilukemia, mutta ylävantit vedetään pääsääntöisesti tosi kireälle. Kannattaa käydä jonkun muun veneessä testaamassa näppituntumalla. Jos olet ruuvannut keulastaagin ihan maksimimittaan, niin voi olla, että ylävanteista loppuu säätövara. => Ruuvaa keulastaagia sen verran lyhyemmäksi, että saat ylävanteilla rikin kireäksi.

Alavantit voi yleensä jättää hyvinkin löysälle, jotta saat mastoon prebendiä. Jos isopurje on vanha ja kulahtanut, niin tarvitset mastoon enemmän kaarta, jotta saat pussia pienemmäksi.

Ylä/alavantit voi myös mittailla, jotta voit todentaa niiden olevan saman mittaiset molemmilla puolilla. Sen jälkeen rikin suoruuden voi säätää riittävällä tarkkuudella ruuvaamalla molempien puolten vanttiruuvit samaan mittaan.

Re: Rikin säätäminen?

by Panu » Sat Mar 30, 2013 23:48 pm

MattiK wrote:Uusi kausi kohta alkaa ja haluaisin neuvoja FE83 rikin säätöihin.

Lähinnä kiinnostaa;

1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?

Ja miten käytännössä parhaiten toteutetaan?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

T:Matti
Tervehdys

Ensin aluksi kehoitan lukemaan tuon WB-sailsin rikin trimmausohjeen vuodelta -91. Onhan tuo ohje jo hieman vanha, mutta on se kuitenkin tuoreempi kuin veneemme. Ohjeen löydät seuraavan linkin takaa skannattuna: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album121

Tuo WB:n käsitys takanojaksi eli rakeksi 3-4% isopurjeen etuliesman pituudesta on ihan hyvä suositus alkajaisiksi. Jos kuitenkin tunnet itsesi hc kilpailijaksi, niin sitten rakea väännetään sitten selvästi enemmän.

Raken lisääminen parantaa veneen vauhtia ja nousukulmaa vastatuulilla ja hidastaa lievästi myötäisellä. Samalla sen kasvattaminen laskee ison puomia ikävästi alemmaksi, jolloin gastien pitää osata olla riittävän nöyriä ja pitää päätän alhaalla. Äärimmäisyydessä menee etustaagi (lisää pituutta heti :roll:) ja ainakin ylävantit uusiksi. Toki ylävantin voi myös lyhentää.

Muistathan, että rikiä trimmataan siten, että purjeet näyttävät hyviltä eikä päin vastoin...? Näin ollen purjeiden kunto ja leikkaus vaikuttaa myös rikin asetuksiin.

Missä sun veneesi on ja milloin ajattelit laittaa maston paikalleen?

Rikin säätäminen?

by MattiK » Sat Mar 30, 2013 23:07 pm

Uusi kausi kohta alkaa ja haluaisin neuvoja FE83 rikin säätöihin.

Lähinnä kiinnostaa;

1. kuinka paljon takilaa kallistetaan taaksepäin? Oliko niin, että tämä säädetään ylävanttien avulla vai miten?
2. sitten kiristellään ylävantteja ja alavantteja. Paljonko pitäisi vanttien % osuus olla murtolujuudesta? Vai onko jokin muu mitta mitä käytetään?

Ja miten käytännössä parhaiten toteutetaan?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

T:Matti

Top