Vene vesillä!

Post a reply


This question is a means of preventing automated form submissions by spambots.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: =D> #-o =P~ :^o [-X [-o<
View more smilies

BBCode is ON
[img] is ON
[url] is ON
Smilies are ON

Topic review
   

Expand view Topic review: Vene vesillä!

by Panu » Mon May 23, 2005 17:12 pm

harald wrote:Älä laita isompia sulakkeita, palaa jotain muuta.
Tervehdys

Kiitos. Soitto Benkulle niin on jo ns tarkistuslista valmis. Hän epäili lokinanturin "sulaneen" ja vetäneen maihin. 5A oli kuulema maksimi mitä "saa" laittaa... :oops:
harald wrote:Tarkista johdotukset etteivät ole nirhaantuneet. Koko kaapeli. Irrota lokianturi ja tee pintapuolinen tarkastus, pyöriikö vapaasti jne.
Tarkista varmasti, mutta kun päivä oli alkanut aamu kymmeneltä ja kotona oltiin vasta ilta kymmeneltä ja mitään en ollut suuhuni päivän aikana laittanut, niin en vain enää jaksanut :oops:.
harald wrote: 18°C voi olla veneen sisälämpötila, ei välttämättä ihan pielessä.
Joo, mutta kun myyvät tuota laitetta vedenlämpömittarilla... :?.

by harald » Mon May 23, 2005 12:05 pm

Awa wrote: BTW. Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa?
Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?
Kyllä se loki kannattaa kalibroida. Virhe on erittäin paljon kiinni anturin
sijoituksesta. Kölin ympärillä esim virtauksen nopeus kasvaa jolloin loki
näyttää liikaa. Meillä oli alkuperäisesti tuo loki kölin etureunan takana,
styyran puolella. Tämä on huono paikka koska virhe on vielä erisuuruinen
eri halsseilla. Jos kallistusta oli riittävästi meillä oli -0.5kn näyttämää toisella
halssilla ja +0.5kn toisella.

Oikea paikka anturille on keulassa, veneen keskellä. Väh 0.5m kölin
etureunasta. Silloinkin joutuu sen lokin kalibroimaan ajamalla tyynessä
moneen eri suuntaan pitkään ja vertaamalla GPS:n näyttämään.

by harald » Mon May 23, 2005 12:02 pm

Älä laita isompia sulakkeita, palaa jotain muuta.

Tarkista johdotukset etteivät ole nirhaantuneet. Koko kaapeli.
Irrota lokianturi ja tee pintapuolinen tarkastus, pyöriikö vapaasti jne.

18°C voi olla veneen sisälämpötila, ei välttämättä ihan pielessä.

Soita Vestekille, 09-887 0120 ja pyydä Benkkua puhelimeen.

by Panu » Mon May 23, 2005 11:48 am

Awa wrote: Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa? Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?
Tervehdys

Kyllä, aina siihen asti kunnes kalibroin lokin käyttäen GPS:n lukemia. Kalibrointi täytyy tehdä muutaman kerran kaudessä riippuen lokin siipipyörän likaisuudesta. Jos loki heittäytyy oiken hankalaksi, niin siipipyörän puhdistuksen jälkeen se yleensä on jo myötämielisempi.

by Erkka » Mon May 23, 2005 11:40 am

No ottasko plussa-johto jossain kiinni runkoon/miinuspiuhaan/tms. kun oireet ovat kovin samat kuin aikoinaan muuan peräkärryssä? Autosta paloi sulake aina, kun laittoi peräkärryn kiinni. Johdot päällisin puolin ehjät, eli no problem, isompaa sulaketta kehiin, kunnes sulake kesti mutta sulakkeen ympärillä oleva auto paloi. Piuhat on iisi biisi vaihtaa, nimimerkillä just vaihdoin, ja jo rupes pelittämään.

BTW. Onko muillakin loki kovasti eri mieltä nopeudesta gps:n kanssa? Loki 3,2 solmua, GPS 2,7 jne.?

by Panu » Mon May 23, 2005 11:17 am

Panu wrote:Tervehdys

Annelikin "pullahti" tänään kosteaa elementtiin ja sain mastonkin pystyy. Ei mitään niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Loki lakkasi toimimasta ja polttaa kokoajan sulaketta :x.
Tervehdys

Tämä on hieman kaukaa haettu, mutta jollain on saattanut olla vastaavat oireet...?

Loki on Silva Star Sea Data mallia, jossa loki, kaiku ja veden lämpömittari.

Tapauksen kuvaus:

Vene veten ja ajoin sen varustelaituriin, pesin kannen painepesurilla ja lastasin tavarat veneeseen. Lähdin ajamaan venettä kohti mastokraanaa (matkaa 5 mailia). Loki toimi ja kaiku näytti järkeviä lukemia. Vartin ajon jälkeen kävin lokin eri näyttöjä läpi ja totesin veden lämpötilan oleva 18 C astetta, hmmm taitaa olla jotain pielessä?

Matka jatkui, kunnes 45 min lähdöstä koko loki pimeni. Vaihdoin lennosta sulakkeen (sähkötaulusta viereisen) ja taas loki päälle. Kaiku toimi, mutta nopeutta ei mitannut. ajattelin jokan roskan taas lähteneen liikkelle, kun se on saanut hetken liueta ja turvota.

Masto pystyyn ja pahus loki taas pimeänä. Otin mastovalon sulakkeen lokille ja se paloi heti.

Lokin normaali sulake on 1A, mutta eilen paloi 5A sulake mastokraanalla ollessamme. Mastovalon 2A ei kestänyt kuin silmänräpäyksen.

Eli kysymys kuuluu, onko ehdotuksia mistä vikaa kannattaa etsiä. Uusia sähkökytkentöjä ei veneeseen ole tehty. Olikohan Silva haukannut vettä painepesirista ja siksi vihoittelee?

by Panu » Sun May 22, 2005 22:44 pm

Tervehdys

Annelikin "pullahti" tänään kosteaa elementtiin ja sain mastonkin pystyy. Ei mitään niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Loki lakkasi toimimasta ja polttaa kokoajan sulaketta :x.

Täytynee selvittää mistä mättää... :cry: ennen Emäsaloa.

by harald » Thu May 19, 2005 13:53 pm

Onnittelen ja pahoittelem, kiitos ja anteeksi.

Eikös niitä piuhoja voi vain paikkailla? Eihän niissä mitään avaruustiedettä
ole.

by Erkka » Thu May 19, 2005 13:22 pm

Awakin pääsi eilen veteen, lopulta. Ja kaikki hipleet valmiina oltiin jo 00.30. Mutta ei tietenkään ilman ongelmia: porasin hytin takaseinään reiät plotterin asennustelineelle. Saa arvata, oliko JUURI yhden reiän kohdalla lokin piuha. Arvatkaa vaan...Oikein. Olipa oli. Enkä katsonut etukäteen, koska eihän siinä mitään ollut. Ja nyt ei sitten loki toimi. Hehe. Vitsit vähissä, piuhoja ei kuulemma oikein saa yksinään hankittua.

by Panu » Sat May 07, 2005 21:00 pm

harald wrote:Tuo höyrypesu on kyllä ensimmäinen joka tekee edes jotain tummuneille puuosille...
Onkohan muillakin "tummuneita puunosia" (TM)?
Tervehdys

Terveisiä telakalta. Kyllä muillakin on tummuneita teak pintoja. Kokeilimme tänään Bilteman teakpintojen puhdistusainetta. Ylläri oli kova, sillä se meinaan pelittää. En olisi heti uskonut, mutta toimii eikä vaadi edes sähköä!

Proseduuri on seuraava: Levitä puhdistusainetta jäykällä harjalla teakin pintaan, anna vaikuttaa noin 5 min ja harjaa syiden suuntaan ja lopuksi huuhtele vedellä. Ensimmäinen kokeilu teki moottorikopan kannesta ainakin 4 astetta kirkkaamman :D. Ainoa murhe tässäkin aineessa, kuten kaikissa muissakin, no pain no gain. Eli hangata saa varsin hurjasti :(.

by Petri » Tue May 03, 2005 14:02 pm

Ja näin Olgakin lampeen päätyi ja jopa kelluikin.
Kone lähti käyntiin samantien, mutta hetken päästä iski paniikki "mistä hitosta tuota vettä pissii"...siipipyöräkotelon mutterit olivat ensimmäinen kohde, mutta eipä vesi tullut sieltäkään, vaan jostain sen siipipyöräkotelon takaata, paikasta jonne ei aurinko paista. No vuoto tuntui loppuneen n. tunnin ajamisen jälkeen eli lämpölaajeneminen teki tehtävänsä, voi olla ettei ongelma pääse lämpöisemmillä keleillä vaivaamaan. Varmuuden vuoksi suljin kuitenkin ottoventtiilin, vaikka vuodon määrä nyt ei ihan heti venettä pääsisi upottamaankaan.

Orastava sade kuitenkin esti suuremmat mastonnostosuunniltelmat.
Huolimatta kylmästä viimasta alkoi kyllä jo polttelemaan...josko jo ensi viikonloppuna...

by Petri » Sat Apr 30, 2005 13:58 pm

Hemmetti, valmiina oltiin, intoa puhkuen ja nosturiautoa odotellen...mutta sitten iski karu todellisuus vastaan, liian vähän vettä, ei veneenlaskua.

Eli siinä missä tammikuussa Olga kävi jo vesillä veden tulviessa Otaniemen telakalle niin nyt ei sitten venettä voi laskea... Yksi vaihtoehto on kutsua paikalle isompi nosturi, mutta se sitten maksaakin jo maltaita.

Ei harmita ei.

by rpuustin » Thu Apr 28, 2005 14:28 pm

Seppo,

dokumentoin aikoinaan ilmauksen kaikki vaiheet itseäni ja mahdollisesti muita tarvitsevia varten. Ohessa linkki: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=105

Tuleepahan testattua jälleen tänä keväänä.

t. Raimo

by harald » Thu Apr 28, 2005 10:32 am

Ilmasitko vielä suuttimen?

Onnittelen vesillelaskun johdosta.

by Arkki » Thu Apr 28, 2005 10:23 am

S/Y Arkki vesillä! Eilen vihdoin positiivinen stressinpoikanen ohi kun vene laskettiin vesille. Masto trimmattu ja uudet vanttiruuvit keulaan ja ylävanteille - seuraavaksi n. armon vuonna 2010-15 :wink:
Togleilla 2x per puoli piti jatkaa kun ylävantteja lyhennettiin (uusittu oli venähtänyt n.15-20mm pidemmäksi - huomioikaa jos uusitte vantteja!)

Y1GM kärsi ilmaongelmista kun sitä aina syksyllä irrottelee polttoainaletkuja ja ajaa löpö-öljy seoksen koneeseen. Syyspimeässä ei vaan tule aina ilmattua joten se 2 tuntinen piti tehdä sitten eilen.
Onko ideoita mistä vielä voi johtua kun ilmauksesta suodattimen päältä ja koneen edestä xx kertaa ei tuntunut vieläkään saavan konetta aivan timmiksi :?: Vedet (10 tippaa) tippaa tyhjennetty vedenerottimesta joten ei sekään ongelma.

No, tänä iltana jatkuu sisäosan pesulla ja kamojen roudauksella. Vappupurjehdus odottaa 8)

Top