by Panu » Tue Sep 29, 2009 13:58 pm
mihor wrote:Moi !
Oliko tähän 1GM vaihteistoöljysuositukseen lopulta yksiselitteistä oikeaa ohjetta.
Mulla on kytkin kiukutellut alusta asti ja tämän kesän aikana tilanne on sutimisen osalta pahentunut.
Vaihteistoon on joskus kauan kauan sitten vaihdettu automaattivaihteistoöljy siinä uskomuksessa, että manuskan ohje on väärä (vaihteiston kyljessä tosin kyllä lukee SAE30). Automaattiöljyllä on ajeltu jo pitkälti yli 20v. Öljyjä on vaihdettu harvoin, jos koskaan, mikä ei varmasti ole edesauttanut vaihteiston moitteetonta toimintaa.
Vaihdoin nyt uudet öljyt ja tällä kertaa vaihteistoon meni "Yanmar SAE30 Transmission fluid" öljyt. Koeajon tulos oli, että vika ei ainakaan pahentunu. Kytkin ottaa nyt paremmin kiinni ja kiinni ottaessaan ei enää luista. Joskin tämä perustuu vain yhteen koeajoon.
Mitä öljyä te muut käytätte vaihteistossa?
-mikko
Tervehdys
Sillä ymmärryksellä, mikä minulla on öljyistä (ei paljon, mutta perustietämystä hieman parempi) tuohon Yanmarin kytkimee en suosittelisi kuin ATF:ää, eli automaattivaihteistoöljyä. Perustelen asiaa sillä, että vaikka tuo "Yanmar SAE30 Transmission fluid" öljy on varmastikin sopivaa (

), niin se MISSÄÄN tapauksessa ole = esim 10W30 öljy.
Moniasteölyt (esim 10W30) sisältävät öljyn viskositeettiin vaikuttavia lisäaineita. Nämä aineet ovat tyypillisesti muovipolymeereja, joiden ketjumainen rakenne muuttuu lämpötilan mukaan ja siten vaikuttavat eri lämpötiloissa öljyn viskositeettiin.
Kytkimen metalliset vastinpinnat ovat herkkiä polttamaan tämän polymeerin pintaansa, jolloin pinta lasittuu ja kytkin ei pidä. Vastaavan ilmiön ovat monet moottoripyöräilijät huomanneet käyttäessään "väärää" moniasteöljyä moottorissaan. Moottoripyörissä, toisin kuin autoissa, on usein märkä monilevykytkin öljykylvyssä, jolloin lytkinpintojen lasittuminen on "väärän" öljyn takia mahdollinen ja jopa todennäköinen.
Kukin tietysti tyylillään ja omalla vastuullaan, mutta meillä ainakin mennään ATF:llä tulevaisuudessakin, koska se ei missään tapauksessa sisällä haitallisia lisäaineita.
[quote="mihor"]Moi !
Oliko tähän 1GM vaihteistoöljysuositukseen lopulta yksiselitteistä oikeaa ohjetta.
Mulla on kytkin kiukutellut alusta asti ja tämän kesän aikana tilanne on sutimisen osalta pahentunut.
Vaihteistoon on joskus kauan kauan sitten vaihdettu automaattivaihteistoöljy siinä uskomuksessa, että manuskan ohje on väärä (vaihteiston kyljessä tosin kyllä lukee SAE30). Automaattiöljyllä on ajeltu jo pitkälti yli 20v. Öljyjä on vaihdettu harvoin, jos koskaan, mikä ei varmasti ole edesauttanut vaihteiston moitteetonta toimintaa.
Vaihdoin nyt uudet öljyt ja tällä kertaa vaihteistoon meni "Yanmar SAE30 Transmission fluid" öljyt. Koeajon tulos oli, että vika ei ainakaan pahentunu. Kytkin ottaa nyt paremmin kiinni ja kiinni ottaessaan ei enää luista. Joskin tämä perustuu vain yhteen koeajoon.
Mitä öljyä te muut käytätte vaihteistossa?
-mikko[/quote]
Tervehdys
Sillä ymmärryksellä, mikä minulla on öljyistä (ei paljon, mutta perustietämystä hieman parempi) tuohon Yanmarin kytkimee en suosittelisi kuin ATF:ää, eli automaattivaihteistoöljyä. Perustelen asiaa sillä, että vaikka tuo "Yanmar SAE30 Transmission fluid" öljy on varmastikin sopivaa ( :? ), niin se MISSÄÄN tapauksessa ole = esim 10W30 öljy.
Moniasteölyt (esim 10W30) sisältävät öljyn viskositeettiin vaikuttavia lisäaineita. Nämä aineet ovat tyypillisesti muovipolymeereja, joiden ketjumainen rakenne muuttuu lämpötilan mukaan ja siten vaikuttavat eri lämpötiloissa öljyn viskositeettiin.
Kytkimen metalliset vastinpinnat ovat herkkiä polttamaan tämän polymeerin pintaansa, jolloin pinta lasittuu ja kytkin ei pidä. Vastaavan ilmiön ovat monet moottoripyöräilijät huomanneet käyttäessään "väärää" moniasteöljyä moottorissaan. Moottoripyörissä, toisin kuin autoissa, on usein märkä monilevykytkin öljykylvyssä, jolloin lytkinpintojen lasittuminen on "väärän" öljyn takia mahdollinen ja jopa todennäköinen.
Kukin tietysti tyylillään ja omalla vastuullaan, mutta meillä ainakin mennään ATF:llä tulevaisuudessakin, koska se ei missään tapauksessa sisällä haitallisia lisäaineita.